مدل ID. Buzz نماد قدیمی میکروبوس فولکس واگن (Volkswagen) را با طراحی نوستالژیک دهه ۱۹۵۰ و فناوری مدرن ترکیب کرده و توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. این شاسیبلند، بار دیگر یادآور محبوبترین نسخه میکروبوس Type 2 است که بیش از ۵۰ سال پیش معرفی شد و به سرعت به نمادی از صلح و خوبی در دوران ۱۹۷۰ تبدیل شد. هنوز هم میکروبوس Type 2 هواداران زیادی دارد که این موضوع در هر رسانهای که به دهه ۷۰ میلادی، هیپیها یا فستیوال وود استاک اشاره دارد، به وضوح مشهود است.
میکروبوس Type 2 نسل اول در سال ۱۹۵۰ تولید خود را آغاز کرد و با طراحی منحصر به فرد خود، جایگاه ویژهای در بازار به دست آورد. آن زمان، مینیونها هنوز جایگاهی در بازار نداشتند و Type 2 پر از صندلیهای ردیفی و ظرفیت نشستن برای ۹ سرنشین در این بازار جدید خوش درخشید.
ورودی بازنشسته و مدرن به بازار
فولکس واگن ID. Buzz ممکن است دیر به بازار آمده باشد، اما هدف این خودروساز آلمانی جذب نسل جوانتری باشد که به خاطر آشنایی با مدلهای قدیمی موجود به یاد میآورند. با این حال، این نسخه جدید به قدرت الکتریکی مجهز شده است که به طور گستردهای مورد پذیرش نسل بوومرها قرار نگرفته است.
با این وجود، طراحی متمایز و عملکرد فوقالعاده حتی در مقایسه با رقبای موجود، این خودرو را در سطحی خاص قرار میدهد.
ID. Buzz سنگین، اما سریع
مدل VW ID. Buzz به زودی به بازار ایالات متحده راه مییابد، اما وزن آن به هیچ عنوان به سبکی Type 2 نیست. این مدل جدید وزن آن ۲,۸۰۰ کیلوگرم (۶,۱۷۴ پوند) است که بیش از ۱,۴۰۰ کیلوگرم (۳,۰۰۰ پوند) بالاتر از Type 2 است. حتی از خودروی Honda Odyssey نیز سنگینتر است.
این وزن ممکن است نگرانیهایی ایجاد کند، اما فولکس واگن برای این موضوع برنامهریزی کرده است. ID. Buzz بر روی سکوی مشترکی ساخته شده که دیگر محصولات الکتریکی فولکس واگن مانند ID.4 نیز بر روی آن قرار دارند. یک موتور الکتریکی در چرخهای عقب ۲۸۲ اسب بخار قدرت تولید میکند و مدلهای دو محرک (AWD) تا ۳۳۵ اسب بخار توان دارند.
در حالی که این عملکرد برای وزن خودرو کاملاً کافی به نظر میرسد، ID. Buzz همچنان با چالش دیگری رو به رو است: باتری آن. با ظرفیت ۸۶ کیلووات ساعت (kWh) و دامنه ۳۷۸ کیلومتری (۲۳۴ مایل) که در نسخه AWD به ۳۷۲ کیلومتر (۲۳۱ مایل) کاهش مییابد، این مدل در مقایسه با رقبا عملکرد قابل قبول ندارد.
مدل AWD ID. Buzz میتواند در ۵.۵ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت (۹۷ کیلومتر در ساعت) برسد، و گشتاور آن باعث میشود سرنشینان محکم در صندلیهای خود قرار بگیرند. اما باید توجه داشت که مدلهای الکتریکی دیگری مانند Kia EV9 با سرعت زیر ۵ ثانیه به این مقصد میرسند.
طراحی و فناوری نوآورانه
به رغم وزن و عملکرد، طراحی بسیار خاص ID. Buzz است. با قیمت ابتدایی ۵۹,۹۹۵ دلار برای مدل پایه، این خودرو به هیچ عنوان ارزان نیست، اما طراحی منحصربهفرد آن ممکن است برای برخی افراد ارزش خرید را توجیه کند. برخلاف Type 2، ID. Buzz برای ۷ سرنشین فضای نشستن فراهم میکند، به این ترتیب دو نفر از سرنشینان باید کنار بروند. با انتخاب صندلیهای ککتین در ردیف دوم، این تعداد به ۶ نفر کاهش مییابد.
سکوی باتری این خودرو باعث شده که فضای داخلی به طور کلی صاف و وسیع باشد، که برای حمل و نقل افراد، حیوانات و بارها مناسب است. طراحی مینیمالیستی با جزئیات ظریف در جاهای مختلف کابین به کار رفته که نوستالژی را با مدرنیته در هم آمیخته است.
مدل آمریکایی ID. Buzz به اندازه تقریباً ۲۵۴ میلیمتر (۱۰ اینچ) بزرگتر از مدل اروپایی است تا مکان مناسب برای ردیف سوم قابل جداسازی را داشته باشد. همچنین، شیشه جلو بزرگ، نشان بزرگ VW و درهای جانبی کشویی، به وضوح به طراحی Type 2 اشاره دارد.
تکنولوژی مدرن در داخل ID. Buzz
- Buzz 2025 همچنان یک خودروی مدرن با مجموعهای کامل از سیستمهای استاندارد است. از جمله این سیستمها میتوان به نمایشگر لمسی ۱۲.۹ اینچی، دسترسی بدون کلید با قفل نزدیک، شارژ بیسیم گوشیهای هوشمند و هشت درگاه USB-C اشاره کرد.
رقبای جدی در بازار
با اینکهVW ID. Buzz یک ورودی منحصر به فرد به بخش مینیونها است که غالباً تحت سلطه مینیونها و شاسیبلندها قرار دارد، اما هنوز چالشهای زیادی پیش روی خود دارد. مینیونها به آرامی در حال از دست دادن بازار هستند و شاسیبلندهای زیادی وجود دارند که میتوانند ظرفیت و عملکرد مشابهی ارائه دهند.
- Buzz در حالی که تنها مینیون الکتریکی در بازار است، تعداد زیادی شاسیبلند الکتریکی با دامنه بیشتر وجود دارد که قیمت کمتری نیز دارند. به عنوان مثال، Kia EV9 دهها هزار دلار ارزانتر است و ظرفیت نشستن در سه ردیف را نیز ارائه میدهد و دارای دامنهای معادل ۴۹۹ کیلومتر (۳۱۰ مایل) است که به وضوح برتری دامنه ID. Buzz را نشان میدهد.
گزینههای سفارشیسازی و طراحی ID. Buzz
عملکرد و دامنه ID. Buzz به اندازه کافی جذاب نیست تا قیمت آن را توجیه کند، بنابراین فولکس واگن در زمینه سفارشیسازی و طراحی این مینیون به خوبی عمل کرده است.
طراحی کلاسیک ID. Buzz شامل الگوهای رنگی مختلف برای داخل و خارج خودرو است که به مصرفکنندگان این امکان را میدهد با انتخاب رنگهای مختلف الهام گرفته از دهه ۱۹۶۰، ماشین ایدهآل خود را بسازند. انتخابهای رنگ جدید مختص بازار آمریکایی به این شرح است:
- Dune: طراحی روشن و دلپذیر.
- Copper: طرحی جذاب با استایلی مناسب دهه ۱۹۶۰.
- Moonlight: طراحی با تم تاریک و کارآمد.
مشخصات فنی ID. Buzz
مشخصه |
جزئیات |
نوع موتور |
الکتریکی (موتور برقی) |
قدرت خروجی |
۲۸۲ اسب بخار (۳۳۵ اسب بخار در AWD) |
وزن |
۲,۸۰۰ کیلوگرم (۶,۱۷۴ پوند) |
باتری |
۸۶ کیلووات ساعت |
دامنه |
۳۷۸ کیلومتر (۲۳۴ مایل) در نسخه استاندارد |
شتاب ۰-۶۰ مایل بر ساعت |
۵.۵ ثانیه |
ظرفیت سرنشین |
۷ نفر (با امکان انتخاب صندلیهای ککتین) |
با توجه به این محدوده وسیع امکانات و طراحی منحصر به فرد، VW ID. Buzz میتواند گزینه جذابی برای خریداران باشد که به دنبال تلفیقی از تاریخ و فناوریهای روز هستند.
منبع ترجمه: autoblog
source