مدیرعامل کرمان موتور : چرا خودرو در ایران گران است؟
مدیرعامل کرمان موتور با طرح این پرسش که چرا خودرو در ایران گران است، به تشریح برنامه های آتی این شرکت و هدف گذاری برای تولید با قیمت منطقی و رقابتی پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سامان فیروزی در نخستین همایش قطعه سازان زنجیره تأمین کرمان موتور بیان اینکه کرمان موتور تا سال ۱۴۰۷ با توسعه سه پلتفرم KP1 ،KP2 و PS1 حدود ۸ محصول جدید را به بازار عرضه می کنند، تصریح کرد: «در ۳۰ سال گذشته همه کرمان موتور را به عنوان مونتاژ کار می شناختند، اما طی سال های اخیر واژه مونتاژکار، بار منفی پیدا کرده است، اما در کرمان موتور نه به دلیل این بار منفی بلکه به دلیل تجربیاتی که چند سال گذشته، با تغییرات و تحولات سیاسی دچار فعالیت های ما دچار مشکل و کار و اشتغال نیز تهدید میشد، این سیاست را کنار گذاشتیم و به سمت طراحی و افزایش داخلی سازی قدم برداشته است.»
وی با اشاره به عهد کرمان موتور با قطعه سازان تا سال ۱۴۰۷ گفت: «براساس این عهد خودروسازی با انتظارات افکار عمومی هماهنگ خواهد بود که تلاش می کنیم تا این تفکر و برداشت های اشتباه از صنعت خودرو از بین برود.»
وی با اشاره به تأثیر تنش ها و منازعات سیاسی و منطقه ای بر صنعت خودرو و قطعه سازی کشور تأکید کرد: «افزایش نرخ ارز و تنش های سیاسی از موضوعات مهم امروز صنعت خودروست در واقع خودرو به عنوان صنعت سیاسی از تمامی این اتفاقات سیاسی تأثیرپذیر است.»
مدیرعامل کرمان موتور با اشاره به نقدهایی که به صنعت خودرو وارد می شود، تأکید کرد: «متأسفانه امروز هر کسی می خواهد معروف شود به صنعت خودرو حمله می کند.»
فیروزی در ادامه به روند تولید کرمان موتور در سال گذشته و امسال پرداخت و گفت: «کرمان موتور در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۲ هزار دستگاه تولید کرد و امسال که برنامه را ۱۲۰ هزار در نظر گرفته بودیم که با روند موجود و مشکلات تا پایان امسال حدود ۹۰ هزار دستگاه تولید خواهیم کرد.»
وی همچنین به ظرفیت ۳۰۰ هزار دستگاهی کرمان موتور اشاره و تأکید کرد: «کرمان موتور تا سال ۱۴۰۷ با دستیابی به ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار دستگاه به ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید خود خواهد یافت.»
به گفته مدیرعامل کرمان موتور از ۳۰۰ میلیون دستگاهی که این شرکت با افزایش سرمایه گذاری تا سال ۱۴۰۷ انجام می دهد حدود ۳۰ درصد محصولات هیبرید و ۱۰ درصدی برقی و ۶۰ درصد آن بنزینی خواهد بود.
فیروزی افزود: «قول می دهیم ۳ درصد از فروش خودمان را در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنیم.»
وی از تغییر رویکرد کرمان موتور در همکاری با قطعه سازان خبر داد و افزود: «رویکرد کرمان موتور در همکاری با قطعه سازان از هزینه به رویکرد مذاکره محور تغییر یافته است.»
وی تأکید کرد: «همچنین در بحث دانش و کسب دانش باید خودمان را توسعه دهیم و در این زمینه همکاریمان را با قطعه سازان گسترش خواهیم داد.»
این فعال بخش خصوصی خودروسازی در ادامه با اشاره به رابطه خودروساز و قطعه سازان گفت: «برنامه ما رابطه با تأمین کنندگان بر پایه اعتماد و پیشرفت متقابل است. امروز دوره اینکه منافع خودروساز و قطعه ساز جدا باشد گذشته است و باید بدانیم از ابتدای شروع طرح در خودروسازی باید اهداف و منافع قطعه ساز هم در آن لحاظ شده باشد.»
فیروزی افزود: «ما به دنبال این هستیم که با حداقل اتلاف هزینه توسعه و رشد را در کرمان موتور محقق کنیم.»
وی با یادآوری برنامه تولید ۳۰۰ هزار دستگاه تا سال ۱۴۰۷ گفت: «هدف ما تعهد به تحقیق و توسعه است و هدفی که منجر به بروز نوآوری نوین و تولید خودروی باکیفیت می شود.»
مدیرعامل کرمان موتور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه هشت محصول در دو پلتفرمی که ما داریم طراحی میکنیم، باید اسکیل اقتصادی داشته باشد، ادامه داد: «درست است که امروز باارزشترین خودروساز دنیا الزاماً پرتیراژترین خودروساز دنیا نیست، اما در نهایت در آن شرکت هم تولید اقتصادی با مقیاس اقتصادی تولید میشود، چون باید رقابت باشد و این نکته بسیار مهمی است.»
وی اضافه کرد: «در بحث تعهد و تحقیق و توسعه نیز نمونههایی از شرکتهای بزرگ دنیا را داریم. فولکس واگن با بیشترین سهم، نزدیک به هشت درصد از درآمد فروشش را صرف تحقیق و توسعه میکند، اما ما یک هدف سه درصدی را برای کرمان موتور در نظر گرفته ایم، چون بیشترین الگوبرداری این برنامه از شرکت هیوندای بوده است.»
مدیرعامل کرمان موتور اضافه کرد: «ما تقریباً یک سال روی این شرکت مطالعه کردیم و تقریباً اعدادی هم که در اینجا ملاحظه میکنید، خیلی نزدیک است به شرکت هیوندای. ۲/۳ درصد از فروشش را هیوندای و کیا بهطور میانگین سه درصد صرف تحقیق و توسعه میکند. ما هم هدفگذاری کرده ایم که سه درصد از فروش را صرف تحقیق و توسعه کنیم، تحقیق و توسعهای که منجر به بروز فناوریهای نوین و خودروی باکیفیت و خودروی مقرون بهصرفه باشد.»
وی تأکید کرد: «بحث من خودروی ارزان نیست. خودروی ارزان در قیاس با سایر خودروها معنا پیدا میکند. ارزان، عددی نیست، بلکه باید قیاس شوند. تولید خودرو با قیمت رقابتی و منطقی هدف ماست. البته الان این بحث خیلی داغ است که دوستان در مجلس و محافل مختلف این پرسش را مطرح می کنند که چرا خودرو در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه گران است؟»
فیروزی توضیح داد: «یک بخش آن به انواع عوارض، انواع مالیاتها و انواع موانع مختلف مرتبط می شود، اما یک بخش دیگر به زمان طراحی و تولید، هزینههای سرمایهگذاری ارتباط پیدا می کند. رقبای خارجی قطعاً این کارها را انجام دادهاند و خودشان را به حداقلها رساندهاند؛ ما هم باید همین کار را انجام دهیم.»
وی با اشاره به هدف گذاری کرمان موتور برای افزایش داخلی سازی تصریح کرد: «تا سال ۱۴۰۷ زنجیره تأمین ما باید ۷۰ درصد داخلی باشد و ۸۰ درصد محصولات کرمان موتور بومی خواهد بود.»
مدیرعامل کرمان موتور گفت: «سهم هر نوع محصول در سبد محصول ما مشخص است و براساس سه پلتفرم، ۸ محصول تا ۱۴۰۷ تولید و توسعه می یابد و سهم محصولات داخلی افزایش خواهد یافت.»
فیروزی همچنین در خصوص توسعه سهم اشتغالزایی در کرمان موتور تا ۱۴۰۷ گفت: «بر این اساس، اشتغال ۱۱ هزار نفری را تا سال ۱۴۰۷ به ۲۰ هزار نفر افزایش خواهیم داد و نیروی انسانی بهرهور را توسعه خواهیم داد.»
وی همچنین از آغاز به کار دانشگاه کرمان موتور خبر داد و اضافه کرد: «دانشگاه کرمان موتور در شهر البرز ظرف ماه های آتی تأسیس می شود و از نیروهای فارغ التحصیل در مجموعه خودمان استفاده خواهیم کرد.»
این مدیر خودروسازی همچنین در خصوص استفاده از فنآوری های روز در صنعت خودرو گفت: «باید خودروهای هوشمند که مورد تقاضای مردم است، توسعه یابد.»
فیروزی همچنین از ورود کرمان موتور به فنآوری خودروهای هیبرید و توسعه فنآوری DHD خبر داد و افزود: «اولین خط تولید موتور TGDI را آغاز کردیم و خط تولید موتورهای DSD را در ۳ ماه آینده عملیاتی خواهیم کرد.»
وی در پایان توسعه تکنولوژی بدنه های سبک هم از برنامه های آتی این شرکت اعلام کرد و تأکید کرد: «طراحی و تولید پلتفرم P12 و خودرو شدو از برنامه کرمان موتور است که آغاز شده است و همچنین توسعه محصول بر روی پلتفرم kp1 از برنامه های این شرکت در آینده خواهد بود.»
افزایش قیمت خودرو قیمت خودرو کرمان موتور
source