به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، اردیبهشت‌ماه امسال بود که عباس علی‌آبادی، وزیر وقت صمت، اعلام کرد که برنامه این وزارتخانه  در سال 1403  افزایش 20درصدی تولید خودرو است. با توجه به آمار تولید خودروی سواری در سال 1402که به حدود یک‌میلیون و 132هزار دستگاه می‌رسید، تولید سواری‌ها در سال 1403باید مرز یک‌میلیون و 350هزار دستگاه را رد می‌کرد. اما طبق محاسبات با ادامه روند تولید هشت‌ماهه در باقی سال، این رقم تا پایان سال جاری تنها به یک‌میلیون و 110هزار دستگاه می‌رسد که حتی از تولید سال قبل نیز کمتر خواهد بود.

طبق آمار و اطلاعاتی که سه خودروساز بزرگ کشور به سازمان بورس ارائه داده‌‌اند، از ابتدای سال تا انتهای آبان امسال آنها مجموعا 574هزار و 543دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند. در این بین سهم ایران‌خودرو از این رقم 327هزار و 45دستگاه، سهم سایپا 179هزار و 455دستگاه و سهم پارس‌خودرو 68هزار و 43دستگاه بوده است.

در مورد خودروسازان خصوصی آمار دقیقی از تولید هشت‌ماهه آنها در دست نیست؛ اما بنا بر گزارشی که انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور منتشر کرده بود آنها در 6ماهه امسال 123هزار و 529دستگاه خودروی سواری تولید کرده بودند که به طور میانگین آمار ماهانه آنها را به 20هزار و 588 دستگاه می‌رساند. حال اگر آنها در دو ماه گذشته نیز همین مقدار تولید کرده باشند، می‌توان گفت تولید 8ماهه آنها حدود 164هزار و 500دستگاه بوده است. بنابراین مجموع تولید سواری در هشت‌ماهه امسال حدود 739هزار دستگاه برآورد می‌شود. این در شرایطی است که طبق برنامه وزارت صمت تا انتهای آبان‌ماه باید 900هزار دستگاه خودروی سواری تولید می‌شد. بنابراین خودروسازان، 241هزار دستگاه کمتر از برنامه اعلامی تولید کرده و 18درصد از هدف وزارت صمت عقب هستند.

همچنین مجموع خودروسازان داخلی و خصوصی در هشت ماه امسال، به‌صورت میانگین ماهانه 92هزار و 400دستگاه خودروی سواری تولید کرده‌اند. اگر همین روند در 4ماه دیگر از سال نیز تکرار شود، کل تولید خودروی سواری کشور در سال جاری به یک‌میلیون و 110هزار دستگاه می‌رسد. این رقم حتی از تولید سال گذشته هم 2درصد کمتر خواهد بود. این در شرایطی است که طبق وعده علی‌آبادی تولید خودرو در کشور باید در سال جاری 20درصد افزایش پیدا می‌کرد.

اما اگر قرار باشد هدف یک‌میلیون و 350هزار دستگاهی محقق شود، باید 611هزار دستگاه خودروی سواری در چهارماه تولید شود که ماهانه حدود 153هزار می‌شود. به عبارت دیگر خودروسازان برای رسیدن به این هدف باید تولید ماهانه خود را 66درصد افزایش دهند که این امر بسیار بعید به نظر می‌رسد.

عقب‌ماندگی خودروسازان از رسیدن به هدف تولیدی وزارت صمت بیش از هرچیز به علت فریز قیمتی بود که تا اواخر آبان‌ماه امسال جریان داشت. در واقع خودروسازان انتظار داشتند با شروع سال 1403 قیمت‌های جدید نیز اعلام شود، موضوعی که تا 28آبان‌ماه محقق نشد و آنها را با مشکلات عدیده‌ای در تامین نقدینگی مواجه کرد. با این وجود رشد رسمی قیمت خودرو می‌تواند موجب شود که در ادامه تولید خودرو با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

source

توسط khodrocamp.ir