ب ام و Gran Lusso ؛ آخرین کانسپت واقع گرایانه ب ام و

ب ام و Gran Lusso
ب ام و Gran Lusso

قبل از این‌که ب ام و نسل دوم سری ۸ را در سال ۲۰۱۸ معرفی کند، این شرکت با پینین‌فارینا همکاری کرد تا یک کانسپت خاص بسازد. این دو شرکت، مدل BMW Pininfarina Gran Lusso Coupe را طراحی کردند، یک مدل خیره‌کننده و منحصر به فرد که برای پیش‌نمایش پرچم‌دار بعدی برند طراحی شده بود. اگرچه ب ام و هرگز قصد نداشت Gran Lusso Coupe را به یک مدل تولیدی تبدیل کند، اما شباهت‌های زیادی با مدل G81 سری ۸ که پنج سال بعد معرفی شد، داشت.


تیگو 8 پلاگین


تیگو 8 پلاگین

ب ام و به پینین‌فارینا، اختیار عمل کامل برای این پروژه داد، طبق گفته‌های فابیو فیلیپینی، مدیر طراحی برند، در سال ۲۰۱۳. «آن‌ها واقعاً به مهارت ما و قابلیت ما در تفسیر هویت طراحی و ارزش‌های طراحی‌شان اعتماد دارند.» خودروساز آلمانی گاهی اوقات مداخله می‌کرد تا اطمینان حاصل کند که کانسپت «بر خلاف هویت ب ام و نباشد»، اما باید گفت در اصل این پروژه تحت رهبری برند پینین‌فارینا بود.

Gran Lusso با جلوپنجره معروف ب ام و که از جنس آلومینیوم با پوشش مات و براق طراحی شده بود، معرفی شد. طراحی آن با زاویه شبیه به بینی کوسه و خطوط طراحی که از جلوپنجره و لوگو بیرون می‌آید، مشخص می‌شود. خطوط ساده، چهره کوپه را شکل می‌دادند، در حالی که، چراغ‌های LED باریک امضای برند ب ام و در طراحی چراغ های جلو را نمایان می کند.

این کوپه بر روی رینگ های ۲۱ اینچی سوار بود که پانزده‌پره را به طراحی پنج‌پره تبدیل می‌کرد. قسمت عقب که شبیه به سری ۸ بود که چند سال بعد معرفی شد، دارای خروجی‌های اگزوز ذوزنقه‌ای و چراغ‌های عقب LED به شکل L بود که از طریق درِ عقب متصل شده بودند.

داخل کابین، پینین‌فارینا زبان طراحی ب ام و را در آن زمان بهبود بخشید و کنترل‌ها را به سمت راننده زاویه‌دار کرد. یک دریچه شیشه ای مستطیلی در سقف اجازه ورود نور اضافی به کابین را می‌داد، در حالی که، خودروساز ادعا می‌کرد که فضای پا در صندلی عقب کوپه «تقریباً در سطح یک سدان لوکس بزرگ» است.

پینین‌فارینا همچنین در کابین از چرم قهوه‌ای تیره با کیفیت بالا از کارخانه چرم فُگلیزو، یک روکش سقف ساخته شده است از پشم خالص و یک فرش با پرزهای بلند استفاده کرد. همچنین چوبی را با ۴۸,۰۰۰ سال قدمت، که «از نادرترین چوب‌ها در جهان» است، برای استفاده در سرتاسر کابین تهیه کرد. این چوب بومی نیوزیلند است و دانه‌ای منحصر به فرد دارد که می‌تواند بسته به نور و زاویه دید، از طلایی به قرمز و قهوه‌ای تغییر رنگ دهد.

در زمان معرفی خودرو، آدرین وان هوی‌دونک، معاون ارشد طراحی گروه ب ام و، گفت که این کانسپت «ارزش‌های امضایی ب ام و» را بیان می‌کند.

این خودروساز هرگز جزییات موتور V-12 تویین‌توربوشارژ که قدرت این کانسپت را تأمین می‌کرد، مشخص نکرد و تنها به تعداد سیلندرهای پنهان‌شده در زیر کاپوت اشاره کرد. احتمالاً از جعبه‌دنده اتوماتیک هشت سرعته و موتور ۶.۰ لیتری V-12 استفاده می‌کرد که 760i آن زمان را به حرکت در می‌آورد و ۵۳۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد و تنها چرخ‌های عقب را به حرکت درمی‌آورد.

از زمان معرفی کانسپت Gran Lusso، تا امروز کانسپت های دیگری معرفی شده‌اند؛ از جمله Skytop ،Touring Coupe و Vision Neue Klasse. اما Gran Lusso واقعاً آخرین نشانه طراحی تمیز و مینیمالیستی در خط تولید ب ام و بود. این خودروی زیبا به فهرست طولانی برند ب ام و، که هرگز به مرحله تولید نرسیدند، اضافه خواهد شد.

source

توسط khodrocamp.ir