خبرماشین – نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تأمین کرمان موتور، در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما، با رونمایی از چشم‌انداز جدید این شرکت و اعلام آغاز تولید آزمایشی خودرو ملی «شَدو» همراه بود.



به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خبرماشین؛ سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور، در این همایش از برنامه‌های گسترده این شرکت برای تحول در صنعت خودروسازی ایران تا سال 1407 پرده برداشت و تأکید کرد که تولید بومی، همکاری با قطعه‌سازان و سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، راهبردهای کلیدی این مسیر خواهند بود.

از چالش تا فرصت؛ بازآفرینی صنعت خودروسازی

فیروزی در سخنرانی خود با اشاره به چالش‌های گسترده داخلی و خارجی، از جمله تحریم‌های بین‌المللی، تنش‌های اقتصادی، نوسانات شدید ارزی، ناترازی انرژی و دیدگاه منفی افکار عمومی نسبت به صنعت خودروسازی، این مشکلات را فرصت‌هایی برای تحول و بازآفرینی دانست. وی از قطعه‌سازان خواست تا در قالب یک زنجیره تأمین تاب‌آور و مبتنی بر اعتماد، بهینه‌سازی فرایندها و نوآوری، به پیشبرد اهداف کرمان موتور کمک کنند.

مدیرعامل کرمان موتور با تأکید بر لزوم همکاری نزدیک با تأمین‌کنندگان گفت: «رویکرد ما شامل اشتراک دانش، بهینه‌سازی فرایندها، مشارکت در نوآوری، و تامین متقابل برای کل گروه است. این مدل همکاری، همانند تجربیات موفق شرکت‌های نیسان و هیوندای، کاهش زمان و هزینه تولید و در نتیجه، ارائه محصولاتی با قیمت رقابتی و کیفیت بالا را به همراه خواهد داشت.»

«شَدو»؛ نماد فناوری بومی

یکی از مهم‌ترین خبرهای این رویداد، اعلام آغاز تولید آزمایشی خودرو ملی «شَدو» بود. این خودرو، که بر پایه پلتفرم بومی PS12 طراحی شده است، اولین محصول از 8 مدلی خواهد بود که بر روی این پلتفرم تولید می‌شود. پلتفرم PS12 به عنوان یک دستاورد کاملاً بومی، امکان تولید خودروهایی با قوای محرکه هیبریدی، برقی و هوشمند را فراهم می‌کند.

فیروزی اعلام کرد که تولید آزمایشی «شَدو» در زمستان آغاز می‌شود و این خودرو، نقطه شروعی برای توسعه محصولات آینده کرمان موتور خواهد بود. وی تأکید کرد که این خودرو، نتیجه تعهد به تحقیق و توسعه و بهره‌گیری از توان مهندسان داخلی است.

چشم‌انداز 1407؛ تحول در تولید و بازار

کرمان موتور برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را برای افق 1407 تدوین کرده است. این برنامه‌ها شامل تولید سالانه 300 هزار دستگاه خودرو، عرضه 12 مدل جدید (از جمله خودروهای برقی و هیبریدی)، و افزایش سهم تولیدات بومی به 80 درصد است. همچنین ترکیب قوای محرکه خودروها تا سال 1407 به گونه‌ای طراحی شده که 60 درصد آن‌ها بنزینی، 30 درصد هیبریدی و 10 درصد برقی خواهد بود.

فیروزی همچنین از هدف‌گذاری سرمایه‌گذاری 300 میلیون دلاری در تحقیق و توسعه تا سال 1407 خبر داد و گفت: «ما متعهد به هزینه‌کرد 3 درصد از درآمد عملیاتی خود برای تحقیق و توسعه هستیم، در حالی که میانگین جهانی این رقم 5.7 درصد است. این سرمایه‌گذاری به ما کمک می‌کند تا محصولات رقابتی و مبتنی بر فناوری روز ارائه دهیم.»

مزایای زنجیره تأمین تاب‌آور

یکی از محورهای کلیدی همایش، تأکید بر ایجاد زنجیره تأمین تاب‌آور بود. فیروزی توضیح داد که این زنجیره بر پایه اشتراک زیرساخت‌ها، کاهش زمان توسعه، و بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری شکل خواهد گرفت. این همکاری باعث می‌شود از همان مراحل اولیه توسعه محصول، قطعه‌سازان و خودروسازان در یک مسیر هماهنگ حرکت کنند و از اتلاف منابع جلوگیری شود.

تمرکز بر فناوری و بهره‌وری

کرمان موتور در راستای ارتقای فناوری، برنامه‌های خود را برای توسعه قوای محرکه داخلی، برقی و هیبریدی، تولید خودروهای هوشمند، و بهبود فرآیندهای تولید اعلام کرد. به گفته فیروزی، این شرکت در تلاش است تا با استفاده از فناوری‌های نوین، بهره‌وری نیروی انسانی را افزایش دهد و محصولاتی باکیفیت و رقابتی روانه بازار کند.

تعهد به تحقیق و توسعه

یکی از نکات برجسته در سخنان مدیرعامل کرمان موتور، تأکید بر اهمیت تحقیق و توسعه بود. وی اعلام کرد که شرکت از درآمدهای حاصل از مونتاژ خودرو برای توسعه فناوری‌های نوین استفاده خواهد کرد و این اقدام، نقش بسزایی در کاهش هزینه‌ها و رقابت‌پذیری محصولات خواهد داشت.

جمع‌بندی

کرمان موتور با آغاز تولید آزمایشی خودرو ملی «شَدو» و سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، گامی مهم در راستای تحول صنعت خودروسازی ایران برداشته است. این شرکت با تکیه بر زنجیره تأمین تاب‌آور، فناوری‌های نوین و بهره‌وری بالا، در مسیر دستیابی به اهداف بلندپروازانه خود برای افق 1407 گام برمی‌دارد و مصمم است نقشی کلیدی در تحقق رشد اقتصادی کشور ایفا کند.

source

توسط khodrocamp.ir