شرکت JSC Kama که دفتر مرکزی آن در شهر نابرژنیه چلنی در جمهوری تاتارستان قرار دارد، از سال ۲۰۲۱ در حال توسعه خودروی الکتریکی روسی اتم بوده است. کاماز و شرکت دولتی روس اتم از این پروژه حمایت فنی میکنند و یکی از حامیان کلیدی این پروژه صندوق سرمایهگذاری دولت روسیه است. در عین حال، شرکت چینی XY Group نیز در این پروژه مشارکت داشته است.
در تابستان گذشته مشخص شد که گروه XY به تولید خودروی الکتریکی اتم در چین کمک خواهد کرد. با این حال، هنوز مشخص نیست که این محصول جدید چه زمانی در چین تولید میشود. در روسیه، تولید این خودروی برقی سال آینده در کارخانه مسکوویچ در پایتخت آغاز خواهد شد.
پروژه توسعه خودروی الکتریکی اتم در حال حاضر در مرحله آزمایش قرار دارد. طبق گزارش نمایندگان تیم اتم و متخصصان دانشگاه فنی دولتی بومن مسکو که آزمایشهای نمونه اولیه را انجام دادهاند، مرحله اول این سری آزمایشها با موفقیت به پایان رسیده است.
این شرکت چندین عکس از نمونه اولیه اتم منتشر کرد، که مجهز به سنسورهایی برای ثبت تاثیرات روی سیستم تعلیق و بدنه است. این تصاویر در مرکز تست شرکت ایالتی فدرال NAMI گرفته شدهاند و آزمایشها در جادههای عمومی انجام شدهاند. در حالت اول، نمونه اولیه با حداکثر وزن مجاز در جادههای مخصوص تست خودرو روی انواع سطوح مختلف حرکت کرد. حالت دوم شامل حرکت در طول مسیری بود که انواع مختلف جادههای شهری، حومه شهری و بزرگراهی را پوشش میداد.
به گفته فیلیپ دیاکوف، رئیس گروه تست و اعتبارسنجی اتم، توسعهدهندگان این خودروی الکتریکی روسی “مرحله بعدی آزمایش با استفاده از مسیر توسعهیافته” را آغاز کردهاند.
در ماه فوریه ۲۰۲۴، یک نسخه پیشتولید از اتم به نمایش گذاشته شد و تابستان گذشته، این شرکت نسخه نهایی از فضای داخلی اتم را رونمایی کرد. درهای عقب این خودروی برقی بر خلاف جهت حرکت باز میشوند، و در کابین تعداد کمی دکمه فیزیکی و چهار صندلی برای سرنشینان وجود دارند.
source