مردودی محصولات ایران خودرو و سایپا در معاینه فنی

معاینه فنی محصولات ایران خودرو و سایپا
معاینه فنی محصولات ایران خودرو و سایپا

به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران، ۴۰ درصد از محصولات ساپیا و ۲۰ درصد از محصولات ایران خودرو در مراجعات نخست به مراکز معاینه فنی مردود شده اند.


تیگو 8 پلاگین


تیگو 8 پلاگین

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، مهدی میرزایی قمی دیشب (سه‌شنبه ۴ دی ۱۴۰۳ ) در برنامه تهران ۲۰ شبکه ۵ گفت: «در ۹ ماه ابتدایی سال جاری یک میلیون و ۱۰۴ هزار دستگاه به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند. حدود ۱۲ درصد از این خودروها در مراجعات نخست به علت نقص آلایندگی مردود شدند.»

یک سوم خودروهای تهران نقص فنی دارند

وی اضافه کرد: «از ۳ میلیون و هفتصد هزار خودرو مشمول معاینه فنی در سطح تهران ما حدود یک میلیون خودرو در سطح شهر تهران داریم که دارای نقص فنی هستند و از این یک میلیون خودرو حدود ۵۰۰ دستگاه شامل نقص آلایندگی.»

مردودی تولیدات داخل در اولین مراجعه

مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران ادامه داد: «برخی از خودروها که به سن معاینه فنی نرسیدند بعد از مراجعه به مراکز معاینه فنی حدود ۲۰ درصد این خودروها در مراجعات نخست مردود شدند.»

وی اظهار کرد: «حدود ۴۰ درصد از محصولات سایپا در مراجعات نخست به مراکز معاینه فنی مردود و بالغ بر ۲۰ درصد از محصولات ایران خودرو در مراجعات نخست مردود اعلام شدند. پراید با ۴۵ درصد مردودی، ساینا ۴۰ درصد و پژو ۴۰۵ با ۳۰ مردودی در مراجعات نخست بیش‌ترین آمار مردودی را به خودشان اختصاص داده‌اند.»

تردد دو میلیون خودروی فرسوده در تهران

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ نیز در این برنامه گفت: «حدود ۲ میلیون خودروی فرسوده اسقاطی در استان تهران وجود دارد، اما متأسفانه اقدامات لازم برای اسقاط این خودروها صورت نمی‌گیرد.»

احسان مؤمنی ادامه داد: «آلودگی هوا بیش‌تر در نیمه دوم سال بررسی می‌شود و کارگروه‌ها و نشست‌های مختلفی در این زمینه برگزار می‌گردد. در تقویم عملیاتی پلیس راهور آلودگی هوا را از اول سال برخورد کردیم، چراکه قانون‌گذار به ما گفته است تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در سطح شهر تهران ممنوع است و در ازای هر روزی که تردد کنند جریمه می‌شوند.»

وی افزود: «از ابتدای سال تاکنون، یعنی در این ۹ ماه، ۳۱ هزار خودروی دودزا را جریمه کردیم، یعنی روزانه ۱۱۲ دستگاه خودروی دودزا توقیف شدند. حدود یک میلیون و ۱۳۰ هزار خودرو که معاینه فنی نداشتند اعمال قانون شدند. همچنین پلیس معاینه فنی خودروهای آلاینده ساز و خودروهایی که شرایط معاینه فنی خودشان را از دست دادند ابطال کرد.»

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ بیان کرد: «پلیس راهور تهران براساس مصوبات کارگروه اضطرار از ۱۶ آذر ماه خودروهای سنگین را توقیف کرد‌. همکاران ما در ۱۶ نقطه ورودی شهر تهران مستقر شدند و از ورود خودروهای سنگین به شهر تهران جلوگیری کردند، اما این موضوع نیاز به احساس مسئولیت توسط شرکت‌های باربری دارد که اجازه تردد به خودروهای سنگین را ندهند.»

مؤمنی همچنین در مورد اعمال قانون وسایل نقلیه دودزا گفت: «از ۱۶ آذر ماه ۱۷۰۰ خودروی دودزا اعمال قانون شدند، حدود ۸۵۰ دستگاه خودرو که معاینه فنی داشتند، ابطال شد. همچنین ۳۵۰ خودرو دودزا توقیف و به پارکینگ منتقل شدند.»

روزی ۱۰۰ هزار تومان جریمه موتورهای فاقد معاینه فنی

وی تصریح: «شهر تهران حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار موتورسیکلت دارد که نیمی از آن‌ها فرسوده هستند و باید از رده خارج شوند. حدود ۴۶ درصد تصادفات شهر تهران به موتورسیکلت‌ها برمی‌گردد. تا ۱۰ بهمن ماه طرح ارشادی در نظر گرفته شده است و افراد می‌توانند به صورت رایگان برای موتورسیکلت خودشان معاینه فنی دریافت کنند. با اقداماتی که صورت گرفت، موتورسیکلت‌هایی که معاینه فنی نداشته باشند بعد از طرح ارشادی، هم از طریق دوربین‌ها و هم به صورت دستی به ازای هر روز ۱۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.»

کوتاهی در اسقاط خودروهای فرسوده

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: «حدود ۲ میلیون خودروی فرسوده اسقاطی در استان تهران وجود دارد. اول این‌که سازمان‌های مربوطه که در بحث اسقاط خودرو وظیفه دارند چرا کوتاهی می‌کنند؟ و دوم این‌که واردکنندگان خودرو باید به ازای هر خودرو که وارد می‌کنند یک خودرو را اسقاط کنند. تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت باید به ازای هر چهار دستگاه موتورسیکلت یا خودرو باید یک دستگاه موتورسیکلت یا خودرو را اسقاط کنند؛ اگر این اقدام انجام می‌شد هم‌اکنون تعداد خودروهای اسقاطی ما به این اندازه نبود.»

source

توسط khodrocamp.ir