فروش سهام خودرویی دولت چهار برابر قیمت فعلی
معاون توسعه صنایع حمل و نقل ایدرو درباره فروش سهام دولت در دو خودروساز بزرگ گفته است: «وقتی می توان با اصلاح ساختار سهم را چهار برابر قیمت کنونی فروخت، چرا باید در این شرایط واگذار شود؟»
به گفته قناتی سهام دولت می تواند چهار برابر شود، اما پرسش این است که آیا دولت قصد بازارسازی دارد یا می خواهد گران فروشی کند؟ شاید هم با این حربه قصد دارد ماندگاری خود را پایدارتر و طولانی تر کند.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در حالی که، حضور دولت در خودروسازی نتیجه ای جز پسرفت های مکرر و مکرر و تعمیق بدهی و زیان انباشته و افزایش نارضایتی های عمومی در پی نداشته است به نظر می رسد آنها فقط با فروش سهام خودرویی دولت چهار برابر قیمت فعلی حاضر به خروج از این صنعت هستند. به بیان دیگر، آنها در این مرحله هم قصد دارند از قبال زیان وارده به مردم، سودهای کلان نصیب خود کنند.
تصمیم واگذاری با دولت است
در همین رابطه، معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی به بورس ۲۴ در خصوص فروش سهام ایران خودرو و سایپا توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: «سازمان گسترش نیز مانند سایر تنها یکی از سهامداران شرکت های ایران خودرو و سایپا است. سهام ما در ایران خودرو ۵.۷ درصد و در سایپا ۱۶.۸ درصد است که پس از موافقت دولت واگذار میکنیم.»
امیرحسین قناتی ادامه داد: «سهام ایران خودرو و سایپا در اصل متعلق به دولت است و هر گونه تصمیمگیری در مورد واگذاری این سهام، منوط به تصمیم دولت است. دولت قصد واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا را دارد، اما نه با قیمت های حداقلی الان و سهام آن ها در بورس می تواند چهار برابر شود.»
قناتی اضافه کرد: «سهام تودلی سهامی است که شرکتهای خودروسازی در شرکتهای زیرمجموعه خود نگهداری میکنند و طبق تصمیم هیئت مدیره خرید و فروش میکنند. قانون برنامه هفتم توسعه نیز بر واگذاری سهام دولتی تأکید کرده است و برای شرکتهایی که به این تکلیف عمل نکنند، جریمه در نظر گرفته است. خودروسازان نیز در راستای اجرای این قانون اقداماتی انجام دادهاند.»
واگذاری با قیمت پائین جذابیت ندارد
با این حال، واگذاری سهام تودلی به دلیل ارزش پایین این سهام، برای سهامداران جذابیت چندانی ندارد. به همین دلیل، ایران خودرو و سایپا نیز در تلاش هستند تا با اصلاح ساختار مالی خود، ارزش سهام را افزایش دهند و سپس اقدام به واگذاری آنها کنند. این استراتژی، تصمیم هیئت مدیره این شرکتهاست.
این مقام مسئول در سازمان گسترش و نوسازی گفت: «در حال حاضر، بخش قابل توجهی از سهام این دو خودروساز به صورت “سهام تودلی” در اختیار شرکتهای زیرمجموعه آنها قرار دارد. دولت به عنوان سهامدار عمده، حق دارد از این سهام به نفع منافع ملی استفاده کند.»
سهام تودلی خودروسازان نیز اهمیت دارد
وی گفت: «یکی از چالشهای اصلی در واگذاری این سهام، حفظ ارزش آنهاست. دولت به دنبال این است که با اصلاح ساختار مالی ایران خودرو و سایپا، ارزش سهام را افزایش دهد و سپس آنها را به قیمت مناسب واگذار کند. وقتی می توان با اصلاح ساختار سهم را چهار برابر قیمت کنونی فروخت، چرا باید در این شرایط واگذار شود؟ این امر به ویژه در مورد سهام تودلی خودروسازان نیز اهمیت دارد، زیرا در صورت واگذاری زودهنگام و با قیمت پایین، ممکن است شائبه تضییع اموال عمومی مطرح شود.»
قناتی گفت: «براساس ماده ۱۴۱ قانون، دولت میتواند در شرایط خاصی سهام را با قیمتی بالاتر از ارزش روز آن واگذار کند. با این حال، این کار مستلزم انجام اصلاحات ساختاری در شرکتهای خودروسازی و افزایش شفافیت در فرآیند واگذاری است. در نهایت، تصمیمگیری درباره نحوه واگذاری سهام تودلی و زمانبندی آن، به شرایط بازار، میزان پیشرفت اصلاحات ساختاری در شرکتهای خودروسازی و تصمیمات دولت بستگی دارد.»
ایدرو دولت در خودروسازی سهام ایران خودرو سهام سایپا فروش سهام خودرویی دولت
source