امیرحسین قناتی، معاون توسعه صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)، در گفتگویی درباره فروش سهام دو غول خودروسازی کشور، یعنی ایرانخودرو و سایپا، توضیحاتی ارائه کرده است. او به نکات مهمی اشاره کرده که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم.
سهم ایدرو در ایرانخودرو و سایپا
قناتی اعلام کرده که سازمان گسترش و نوسازی، همانند دیگر سهامداران، تنها بخشی از سهام این دو شرکت را در اختیار دارد. سهم ایدرو از ایرانخودرو ۵.۷ درصد و از سایپا ۱۶.۸ درصد است. وی تأکید کرد که هرگونه تصمیمگیری برای واگذاری این سهام به دولت بستگی دارد.
برنامه دولت برای واگذاری سهام
دولت تصمیم دارد سهام ایرانخودرو و سایپا را واگذار کند، اما این کار با قیمتهای حداقلی انجام نخواهد شد. قناتی میگوید: “ما بر این باوریم که ارزش سهام در بورس میتواند تا ۴ برابر افزایش یابد، بنابراین باید در زمان و قیمت مناسب واگذاری انجام شود.”
شرایط سهام تودلی
به بیان قناتی، سهام تودلی به سهامهایی اطلاق میشود که شرکتهای خودروسازی در زیرمجموعههای خود نگهداری میکنند. این سهام به دلیل ارزش پایین آن، برای سرمایهگذاران جذابیت چندانی ندارد. به همین خاطر، اصلاح ساختار مالی دو خودروساز اساسی به نظر میرسد تا بتوانند ارزش سهام را افزایش دهند.
اصلاح ساختار مالی: کلید موفقیت
چالش اصلی در واگذاری سهام، حفظ ارزش آنها است. دولت قصد دارد با اجرای اصلاحات ساختاری در ایرانخودرو و سایپا، ارزش سهام را افزایش دهد و سپس به قیمت مناسب واگذارش کند. قناتی اشاره میکند که با انجام این اصلاحات، ممکن است بتوان سهام را با قیمتی معقولتر فروخت تا از تضییع اموال عمومی جلوگیری شود.
نکات کلیدی
-
تعداد سهام ایدرو:
- ایرانخودرو: ۵.۷%
- سایپا: ۱۶.۸%
-
شرایط واگذاری:
- منوط به تصمیم دولت
- قیمتگذاری بهینه برای جلوگیری از هرگونه تضییع
-
اهمیت اصلاح ساختار:
- افزایش ارزش سهام
- اجتناب از واگذاری با قیمت پایین
نتیجهگیری
با توجه به توضیحات قناتی، به نظر میرسد که اصلاح ساختار مالی در ایرانخودرو و سایپا از اولویتهای اصلی دولت باشد. این کار نه تنها به حفظ ارزش سهام کمک میکند بلکه اعتماد مردم و سرمایهگذاران به این صنعت نیز افزایش خواهد یافت. در این مسیر، بهروزرسانی فرآیندها و شفافسازی در واگذاریها از دیگر موارد ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
جدول ۱: وضعیت سهم ایدرو در دو شرکت
شرکت | درصد سهام ایدرو |
---|---|
ایرانخودرو | ۵.۷% |
سایپا | ۱۶.۸% |
با تمامی این توضیحات، آینده صنعت خودروسازی ایران همچنان وابسته به شرایط اقتصادی و تصمیمات دولت است. امیدواریم که با اصلاحات و برنامهریزی درست، بتوانیم به جایگاه مناسبی در صنعت خودرو جهان دست یابیم.
source