وقتی یک خودروساز با کمال میل خودروی خود را در معرض دید مخاطبان آزمایش می‌کند، یعنی به محصول خودش کاملا اطمینان دارد. شرکت خودروسازی چینی چری با انجام یک تست تصادف در جلوی دوربین، اعتمادش به ایمنی مدل‌های برقی خود را نشان داده است. تست تصادف این سه خودرو در مقابل دیدگان رسانه‌ها، استحکام شاسی اکسید استرا ES مدل ۲۰۲۵ و یکپارچگی پک باتری آن را به نمایش گذاشت.

این تست تصادف در تیانجین چین با حمایت مرکز تحقیقات و فناوری خودرو چین انجام شد. بر خلاف تست تصادف‌های معمولی، چری در اینجا از سه نسخه واقعی اکسید استرا ES با هدف شبیه‌سازی واقع‌گرایانه استفاده کرد.

هدف این سناریو تکرار یک وضعیت در دنیای واقعی بود، اما دو نکته کلیدی وجود دارد. اول اینکه، یک خودروی ثابت در حال تلاش برای پیچیدن است، اما دو خودروی دیگر از هر دو طرف با آن برخورد می‌کنند. تفاوت اصلی در اینجا این است که در یک تصادف مشابه در دنیای واقعی، خودروی موردنظر به احتمال زیاد در حال حرکت خواهد کرد. دوم اینکه غیرواقعی است اگر فرض کنیم که هر دو خودروی دیگر دقیقا با سرعت یکسان حرکت می‌کنند.

دو استرا ES سفید که هر کدام با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند، از زوایای مخالف با خودروی قرمز برخورد می‌کنند. یکی از خودروها با زاویه ۳۰ درجه به گوشه سمت راست جلو و خودروی دیگر با زاویه ۱۸۰ درجه مستقیما به محفظه سرنشین برخورد می‌کند. این ویدیو و تصاویر نشان می‌دهند که اکسید استرا ES در این تصادف چالش‌برانگیز سطح بالایی از محافظت را برای سرنشینان خود ارائه داده است.

با وجود تحمیل نیروهای نزدیک به ۳۵ تن، به نظر می‌رسد که اکسید استرا ES یکپارچگی ساختاری خود را حفظ کرده و از آدمک‌های تست در کابین محافظت می‌کند.

طبق گفته چری، ستون‌های خودرو در برابر این برخورد مقاومت کرده، هر هفت کیسه هوا طبق انتظار عمل کرده و درها به صورت خودکار باز شده‌اند. عملکرد تماس اضطراری نیز به عنوان یک لایه ایمنی اضافی فعال شده است. بسته باتری هیچ نشانه‌ای از نشت، دود یا آتش‌سوزی نشان نداد، در حالی که سیستم ولتاژ بالا به طور خودکار خاموش شد.

با اینکه تست تصادف انجام‌شده توسط چری قطعا تحسین‌برانگیز است، اما این سوال پیش می‌آید که اکسید استرا ES تحت بررسی دقیق‌تر نهادهای دیگر مانند برنامه ارزیابی خودروهای جدید اروپایی (EuroNCAP) یا موسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) چگونه عمل خواهد کرد. به هر حال، معیار واقعی ایمنی زمانی حاصل می‌شود که این تست‌ها طبق استانداردهای تعیین‌شده توسط قانون‌گذاران صنعت خودرو انجام شوند.

همچنین ثابت بودن یک خودرو در تست تصادف، با متمرکز کردن نیروهای برخورد بر روی خودروهای در حال حرکت، روی واقع‌گرایی تاثیر می‌گذارد و نحوه توزیع انرژی در یک برخورد در دنیای واقعی را شبیه‌سازی نمی‌کند. در یک تصادف واقعی در هنگام پیچیدن، تمام وسایل نقلیه در حال حرکت بوده و نیروی آن‌ها در سراسر تصادف پراکنده است. این تست با ثابت نگه داشتن یک خودرو، اثر برخوردها را ایزوله می‌کند، به طور بالقوه در شدت آن‌ها اغراق می‌کند و به طور کامل نحوه رفتار خودروها در یک سناریوی واقعی غیرقابل پیش‌بینی را به نمایش نمی‌گذارد.

اکسید استرا ES که در سال ۲۰۲۳ عرضه شد، از پلتفرمی مشترک با شاسی بلند لوکسید S7 محصول مشترک چری و هواوی بهره می‌برد. استرا ES یکی از جدیدترین رقبا در بازار سدان‌های الکتریکی است که همگی قصد دارند تسلا مدل ۳ را شکست دهند. این خودرو با هر دو پیکربندی دیفرانسیل عقب و تمام چرخ محرک عرضه می‌شود و به لطف پک باتری بزرگ ۹۷.۷ کیلووات ساعتی، نوید برد حرکتی چشمگیر ۹۰۵ کیلومتر با یکبار شارژ کامل را می‌دهد. چری برای مدل سال ۲۰۲۵ به روزرسانی‌های متعددی از جمله عناصر بدنه و شاسی تقویت‌شده را اعلام کرده است که ایمنی این مدل را بیش از پیش افزایش می‌دهد.

اکسید استرا ES

همان‌طور که از عملکرد این خودروها در تست‌های تصادف مستقل مشخص است، خودروهای چینی از نظر ایمنی راه درازی را طی کرده‌اند. بسیاری از مدل‌های برقی خودروسازان چینی موفق به کسب نمره پنج ستاره در EuroNCAP شده‌اند، حتی با وجود اینکه این سازمان در سال‌های اخیر پروتکل‌های تست سخت‌گیرانه‌تری را معرفی کرده است. رشد استانداردهای ایمنی در میان تولیدکنندگان چینی نشان‌دهنده یک تغییر گسترده است، که نتیجه آن افزایش مدل‌های رقابتی چینی در بازارهای جهانی بوده است.

source

توسط khodrocamp.ir