تولید سیتروئن C3-XR چینی در کاشان کلید خورد
سرانجام پس از گذشت مدت زمان بسیار، تولید سیتروئن C3-XR چینی در کاشان کلید خورد.
پس از سال ها نمایش سیتروئن C3-XR در تمام نمایشگاه های خودرویی ایران و عوض شدن چندباره نام و مشخصات فنیاش، بالاخره گویا تولید آزمایشی این خودرو در خط تولید سایپا-سیتروئن کاشان کلید خورده و مدیرعامل این شرکت، مهدی صادقی، نیز از آن بازدید داشته است.
روند تولید سیتروئن C3-XR
سایپا پیش از اعمال مجدد تحریم ها قصد داشت خودروی C3-XR را به عنوان یک کراس اوور کامپکت در خط سایپا کاشان تولید و به بازار عرضه کند و حتا قالب های بدنه این خودرو هم از طرف فرانسوی دریافت شده بود. با شدت گرفتن تحریم ها و ترک ایران توسط گروه PSA، این پروژه به حالت تعلیق درآمد، اما همچنان دو نسخه پیش و پس از فیس لیفت C3-XR، پای ثابت نمایشگاه تحول و نمایشگاه های خودرو در سراسر ایران بودند.
در نتیجه به درازا کشیده شدن روند تولید این خودرو، شرکت سایپا-سیتروئن تصمیم گرفت برای تأمین قالب های تریم داخلی، پیشرانه و دیگر بخش های فنی به سراغ شریک چینی گروه استلانتیس (دانگ فنگ) برود.
به این ترتیب، شرکت سایپا-سیتروئن موفق شد پس از سال ها تلاش، C3-XR را به کمک قطعات، قالب ها، پیشرانه و گیربکس شرکت چینی به خط تولید خود آورد و تولید آزمایشی آن را آغاز نماید.
مشخصات فنی و امکانات سیتروئن C3-XR
پس از ارتباطی که میان سایپا و شرکت چینی به وجود آمده، پیشرانه ۱.۲ لیتری توربوشارژ و گیربکس ۶ سرعته دو کلاچه در برنامه تولید این خودرو قرار گرفته است. این موتور ۱.۲ لیتری می تواند ۱۱۶ اسب بخار توان و ۱۹۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند، که این مقدار برای کراس اوور جمع و جوری مانند C3-XR کاملاً مناسب است. این پیشرانه به احتمال بسیار زیاد، وجوه اشتراک بسیاری با پیشرانه ۱۲۰۰ سی سی پژو، که در محصولاتی چون پژو ۲۰۸ و ۲۰۰۸ و حتا اوپل کورسا و موکا بهکار رفته است، دارد.
از مهم ترین امکانات رفاهی و ایمنی محصول جدید سیتروئن برای بازار ایران می توان به فرمان کمکی برقی، کلاستر دیجیتال، استارت دکمه ای، مولتی مدیا، سیستم ورود بدون کلید، حالت های رانندگی، سیستم تهویه دیجیتال، ۶ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و کشش، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سنسور نور و… اشاره کرد.
سایپا سایپا سیتروئن سیتروئن سیتروئن C3-XR
source