موتورسیکلت های افسانه‌ای کاوازاکی در دهه 80 میلادی

کاواراکی
کاواراکی

اگرچه نام کاوازاکی با حمل و نقل هوایی، کشتی‌سازی، رباتیک و بسیاری موارد دیگر مرتبط است، اما کاوازاکی عمدتاً با موتور سیکلت‌هایش شناخته می‌شود.


تیگو 8 پلاگین


تیگو 8 پلاگین

در سال ۱۹۶۲، کاوازاکی با شرکت مگورو همکاری کرد و اولین موتور سیکلت کاوازاکی را خلق کردند. موتور تک سیلندر و دو زمانه Kawasaki B8 کمتر از یک سال پس از این ادغام، کاوازاکی کنترل شرکت را به دست گرفت و شرکت کاوازاکی موتور سیکلت را تأسیس کرد.

از آن زمان، کاوازاکی بیش از ۱۰۰ موتور سیکلت مختلف تولید کرده است، با ۴۲ مدل مختلف که در حال حاضر برای خرید در وب‌سایت شرکت موجود است. شایان ذکر است که موفقیت کاوازاکی یک‌شبه به دست نیامده است، این شرکت مجبور بود برای موفقیت در تولید موتور سیکلت تلاش کند. کاوازاکی توانست این کار را با موفقیت بی نظیر در دهه ۱۹۸۰ و تولید برخی از مشهورترین موتور سیکلت‌هایی که جهان تا به حال دیده، انجام دهد.

موتورهایی مانند GPZ900R، Vulcan 700/750 و Ninja ZX-7R به ایجاد شهرتی برای کاوازاکی کمک کردند که در طول بیش از ۶۰ سالی که این برند به تولید موتور سیکلت مشغول بوده، تکرار نشده است.

کاوازاکی GPZ900R

در حالی که کاوازاکی به مدت بیش از ۲۰ سال موتور سیکلت تولید می‌کرد، معرفی موتور سیکلت چهارزمانه، چهارسیلندر و آب خنک کاوازاکی GPZ900R در سال ۱۹۸۴ تأثیر شگرفی بر شهرت شرکت به عنوان یک تولیدکننده موتور سیکلت داشت. GPZ900R در نمایشگاه سالون پاریس ۱۹۸۳، یک نمایشگاه هنری سالانه فرانسوی که به قرن ۱۷ برمی‌گردد، به جهان معرفی شد. در اواخر همان سال، کاوازاکی با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی در کالیفرنیا، تماشاگران را شگفت‌زده کرد و اعلام کرد که این مدل را به‌طور جهانی به فروش خواهد رساند.

برای بهبود تصویر این موتور و جذاب‌تر کردن آن برای بازار آمریکای شمالی، کاوازاکی تصمیم گرفت که یک کلمه دیگر به عنوان موتور سیکلت اضافه کند: بدین ترتیب برند “نینجا” متولد شد. حتی امروز، این شرکت موتور سیکلت‌هایی با نام نینجا به فروش می‌رساند و در حال حاضر ۱۴ مدل مختلف نینجا برای خرید در وب‌سایت کاوازاکی موجود است.

زمانی که Kawasaki Ninja GPZ900R برای اولین بار عرضه شد، بلافاصله مورد استقبال قرار گرفت. این شرکت توانست در ۱۳ سال اول پس از عرضه این موتور، بیش از ۷۰,۰۰۰ دستگاه GPZ900R بفروشد. این موتور حتی در فیلم کلاسیک دهه ۱۹۸۰ “Top Gun” به نمایش درآمد، زیرا در زمان ساخت فیلم، به عنوان سریع‌ترین موتور سیکلت در حال تولید شناخته می‌شد. کاوازاکی در نهایت همین مدل GPZ900R را به مدت ۱۹ سال تولید کرد تا اینکه تولید آن در ژاپن در سال ۲۰۰۳ متوقف شد. با این حال، GPZ900R نمادین و برند نینجا هنوز هم به عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین موتور سیکلت‌های ساخته‌شده باقی مانده است.

کاوازاکی ولکان ۷۰۰/۷۵۰

در همان زمان که GPZ900R تولید می‌شد، کاوازاکی تولید موتور سیکلت دیگری را آغاز کرد که به یکی از معروف‌ترین محصولات این شرکت در دهه ۱۹۸۰ تبدیل شد: کاوازاکی ولکان ۷۰۰، که به عنوان VN700 نیز شناخته می‌شود. ولکان ۷۰۰ تاریخ‌ساز شد زیرا اولین موتور سیکلت کروزری بود که توسط یک تولیدکننده ژاپنی ساخته شد و همچنین با موتور V-twin تجهیز شده بود.

اولین VN700 در ژاپن در سال ۱۹۸۵ تولید شد و به عنوان یک موتور 699cc در ایالات متحده به فروش رفت تا از تعرفه‌های وضع‌شده بر موتور سیکلت‌های ژاپنی که بیش از 750cc حجم داشتند، اجتناب کند. اندکی بعد، کاوازاکی این موتور را به عنوان ولکان ۷۵۰ بازطراحی کرد و در سال ۱۹۸۶ تولید این مدل به عنوان یک موتور 750cc در لینکلن، نبراسکا آغاز شد، که به کاوازاکی اجازه می‌داد از تعرفه‌های مذکور دوری کند.

پس از ایجاد برند ولکان ۷۰۰/۷۵۰، این مدل به سرعت محبوبیت یافت و تولید آن بیش از ۲۰ سال ادامه داشت تا اینکه کاوازاکی در سال ۲۰۰۶ تصمیم به توقف تولید این موتور گرفت. با این حال، ۲۰ سال فعالیت برای محصولی که در تمام مدت تولید تقریباً تغییر نکرده بود، یک پیروزی بزرگ برای کاوازاکی بود و به تثبیت بیشتر این شرکت به عنوان یک غول در عرصه موتور سیکلت کمک کرد.

کاوازاکی نینجا ZX-7R

آخرین موتور سیکلت نمادین کاوازاکی از دهه ۸۰ تا پایان این دهه عرضه نشد، زمانی که شرکت در سال ۱۹۸۹ اولین نینجا ZX را معرفی کرد. این موتور چهارزمانه، چهارسیلندر و آب خنک به جهان اعلام کرد که کاوازاکی در تلاش است تا به یک تولیدکننده پیشرو در زمینه موتور سیکلت‌های اسپرت تبدیل شود.

سال قبل از ساخت اولین Ninja ZX-7R، کاوازاکی در اولین مسابقات قهرمانی جهان سوپر بایک FIM در سال ۱۹۸۸ عملکرد ضعیفی داشت و در میان شش تولیدکننده واجد شرایط، در جایگاه چهارم پس از هوندا، بی‌موتا و یاماها قرار گرفت. کاوازاکی سال بعد را به ساخت بهترین موتور سیکلت مسابقه‌ای اسپرت اختصاص داد. این موتور با یک جعبه هوای جدید ۶.۴ لیتری و کاربراتورهای ۳۶ میلی‌متری تجهیز شده بود که به ZX-7R کمک کرد تا حداکثر ۱۰۵.۳ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۲۴۵ کیلومتر در ساعت را به دست آورد.

این به‌روزرسانی‌ها به کاوازاکی اجازه داد تا تقریباً امتیاز خود را در مسابقات قهرمانی سوپر بایک FIM 1989 دو برابر کند و از ۹۲ امتیاز در سال گذشته به ۱۶۶ امتیاز در سال ۱۹۸۹ برسد. کاوازاکی سال بعد نیز به بهبود بیشتری دست یافت و تیم در قهرمانی جهان ۱۹۹۰، ۳۰۲ امتیاز کسب کرد. تا سال ۱۹۹۲، کاوازاکی به طور مداوم در بین دو تولیدکننده برتر در مسابقات سوپر بایک قرار می‌گرفت.

source

توسط khodrocamp.ir