طی سال‌های اخیر، در سراسر جهان گام‌های موثری برای تولید و فروش خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین پاک و کمترآلاینده صورت گرفته است. در این خصوص، دولت‌ها، تولیدکنندگان و صاحبان ناوگان، هر یک نقش مهمی را برای دستیابی به اهداف پاک ایفا کرده‌اند. منطقه آسه‌آن نیز که صنعتی روبه‌توسعه و در حال پیشرفت را در اختیار دارد، به‌عنوان منطقه‌ای موثر در کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، برنامه‌هایی را برای کاهش انتشار آلاینده‌ها در نظر گرفته است.

از همین رو، پیش‌بینی شده است ۱۰ کشور منطقه آسه‌آن تا پایان سال ۲۰۲۹ میلادی بتوانند رشد در بازار خودروهای تجاری را به ثبت برسانند که بخشی از این رشد ناشی از توسعه فعالیت‌های تجارت الکترونیکی و بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری کووید-۱۹ در منطقه خواهد بود.

پیش‌بینی‌ها نشان از آن دارند که بازار خودروهای تجاری در این کشورها با رشد سالانه حدود ۷درصد تا پایان بازه ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹ همراه خواهد بود.

ترمیم بازار تجاری‌ها در ۱۰کشور آسه‌آن با عبور از کووید-۱۹ و توسعه تجارت الکترونیک

بازار وسایل نقلیه تجاری در منطقه آسه‌آن (ACEAN) که مجموعه‌ای از ۱۰کشور واقع در جنوب شرقی‌آسیاست که ۸ اوت سال ۱۹۶۷ (۱۷ مرداد ۱۳۴۶) توسط تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی و اندونزی شکل گرفت و سپس کشورهای ویتنام، میانمار، لائوس، کامبوج و برونئی نیز به آن پیوستند، تحت‌تاثیر عواملی مانند شهرنشینی سریع و افزایش تقاضا برای لجستیک کارآمد به‌ویژه در بخش‌های خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک، در حال رشد است.

به‌رغم تاثیر اولیه همه‌گیری کووید-۱۹ که فروش را کاهش داد، با تشدید نیاز به جابه‌جایی انبوه مایحتاج مصرفی، بازار در این منطقه دوباره بهبود یافته است.

چشم‌انداز رشد بازار تجاری‌ها در کشورهای جنوب‌شرقی آسیا

اندازه بازار وسایل نقلیه تجاری در منطقه آسه‌آن در سال ۲۰۲۴، توانست به پیش‌بینی ۵۵.۷۴ میلیارد دلاری دست پیدا کند. این در حالی است که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۹ ارزش بازار این خودروها در منطقه آسه‌آن به ۷۸.۰۸ میلیارد دلار برسد که نشان از رشد ۶.۹۷ درصدی در دوره مورد پیش‌بینی خواهد بود. بازار خودروهای تجاری آسه‌آن در سال ۲۰۲۳ شاهد رشد قوی بود که این رشد را می‌توان در نتیجه توسعه زیرساخت‌های فزاینده، افزایش تقاضا برای وسایل نقلیه لجستیک در پی گسترش فعالیت‌های تجارت الکترونیکی و بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری کووید-۱۹ در این منطقه دانست.

از سوی دیگر، می‌توان گفت توسعه سریع شهرنشینی و نیاز به جابه‌جایی انبوه مواد، شرایط بازار خودروهای تجاری را در این کشورها بهبود بخشیده است.

به‌طور کلی، پیش‌بینی می‌شود بازار خودروهای تجاری آسه‌آن در طول دوره پیش‌بینی به دلیل توسعه اقتصادی، هزینه‌های مصرف‌کننده و تنظیم سیاست‌های جاری مرتبط با انتشار گازهای گلخانه‌ای، به منحنی رشد خود ادامه دهد.

نقش دولت‌ها در توسعه بازار تجاری آسه‌آن

بعد از آن‌که اقتصاد در سراسر دنیا بعد از همه‌گیری کووید-۱۹ بهبود نسبی پیدا کرد و این منطقه هم از این وضعیت مستثنی نبود اما دولت‌های مستقر در این کشورها هم برنامه‌هایی را برای توسعه بازار خودروهای تجاری در نظر گرفتند.

بر این اساس، مقررات سختگیرانه انتشار گازهای گلخانه‌ای خودرو و پیشرفت در فناوری خودرو در این منطقه تقاضا برای خودروهای تجاری جدید ازجمله خودروهای تجاری سبک را افزایش داده است.

علاوه بر این، ابتکارات دولت‌ها برای کاهش انتشار کربن، تولیدکنندگان را تشویق کرده است تا در خودروهای سنگین الکتریکی و پاک‌تر سرمایه‌گذاری کنند و بر پویایی کلی بازار تاثیر بگذارند.

بر این اساس، در درازمدت و هم‌زمان با مقررات سختگیرانه آلایندگی خودرو، پیشرفت در ایمنی خودرو، معرفی سیستم‌های کمک راننده در وسایل نقلیه جدید، و لجستیک روبه‌رشد در بخش‌های خرده‌فروشی و تجارت الکترونیک در سراسر آسه‌آن، انتظار می‌رود تقاضا برای محصولات جدید و پیشرفته افزایش یابد.

ازسوی‌دیگر، انتظار می‌رود در میان وسایل نقلیه تجاری، با گسترش سریع تجارت الکترونیک، تقاضا برای تجاری‌های سبک افزایش یابد.

دولت‌ها در سراسر منطقه آسه‌آن بر تولیدکنندگان خودرو فشار می‌آورند تا انتشار کربن ناشی‌از احتراق سوخت دیزل را کاهش دهند و به انتشار گازهای گلخانه‌ای رسیدگی کرده و شرکت‌های تولیدکننده را مجبور به سرمایه‌گذاری در توسعه کامیون‌های الکتریکی کنند.

طبق مقررات اداره کنترل آلودگی (PCD) در تایلند از سال ۱۹۹۸، همه کامیون‌های سنگین جدید باید استانداردهای آلایندگی یورو۶ را داشته باشند تا از آلودگی وسایل نقلیه جلوگیری کنند. این امر باعث خرید خودروهای تجاری جدیدتر و سازگارتر شد.

source

توسط khodrocamp.ir