بیوایدی سیگال همچنان در صدر است
بازار خودروهای سواری در سگمنتهای مختلف در چین ماه نوامبر خوبی را پشت سرگذاشتند و شاهد رشد چشمگیری بودند. فروش 2.4 میلیون دستگاه خودرو در این ماه نشان از افزایش 7.2 درصدی ماهانه و 16.6 درصدی سالانه دارد. مجموع فروش از ژانویه تا نوامبر نیز به 20.258 میلیون دستگاه رسید که آمار خیره کنندهای است. اگر بخواهیم به تفکیک سگمنتهای مختلف فروش را ماه نوامبر 2024 را بررسی کنیم باید بگیم که خودروهای سدان 1.12 میلیون دستگاه، کراساوورها و شاسیبلندها 1.20 میلیون دستگاه و MPV ها 104 هزار دستگاه فروش را به ثبت رساندند که در نشان دهنده حجم تشکیل دهنده بازار به صورت کلی است.
رشد نفوذ خودروهای انرژی نو (NEV)
یکی از نقاط مهم در این تحلیل، رشد فروش مداوم خودروهای انرژی نو (NEV) است، نرخ نفوذ این خودروها برای پنجمین ماه متوالی از 50 درصد فراتر رفت و به 52.3 درصد در نوامبر رسید. در همین ماه، حجم فروش NEVها 1.268 میلیون دستگاه بود که افزایش 5.9 درصدی ماهانه و 50.5 درصدی سالانه را نشان میدهد. در مقابل، خودروهای بنزینی با فروش 1.155 میلیون دستگاه، افزایشی 8 درصدی نسبت به ماه گذشته داشتند اما نسبت به سال گذشته 7 درصد کاهش را تجربه کردند.
پرفروشترین مدلها در ماه نوامبر بازار چین
در جدول فروش خودروهای سواری، مدل BYD Seagull با فروش بیش از 56,000 دستگاه در صدر قرار گرفت و رشد سالانه 38.34 درصدی را ثبت کرد. خودروهای دیگری مانند Tesla Model Y و BYD Song Plus نیز در رتبههای بعدی جای گرفتند. بررسی این فهرست در نوع خود جالب توجه است. خودروهای بنزینی که در بین 20 مدل پرفروش قرار گرفتند شامل Nissan Sylphy، Volkswagen Lavida، Volkswagen Passat، Changan CS75 Plus و Volkswagen Sagitar بودند. خودروهای انرژی نو سهم عمدهای از رتبههای برتر داشتند. بهعنوان مثال، Tesla Model 3 با رشد سالانه 85.03 درصد یکی از موفقترین مدلها بود و از بین 79 مدل به فروش رفته در چین که توانستند فروشی بیش از 10 هزار دستگاه را به قبت برسانند 26 دستگاه بالای 20 هزار دستگه و 8 مدل بیش از 30 هزار دستگاه فروختند.
مقایسه خودروهای بنزینی و NEV در بازه ژانویه تا نوامبر
در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر 2024، خودروهای بنزینی 10.663 میلیون دستگاه فروش داشتند که نسبت به سال گذشته 15 درصد کاهش یافت و 52.6 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد. در مقابل، فروش NEVها به 9.594 میلیون دستگاه رسید که افزایش چشمگیر 41.2 درصدی را نشان میدهد و 47.4 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داد. این ارقام نشاندهنده تغییر روند تقاضا در بازار خودروهای سواری چین است. کاهش فروش خودروهای بنزینی و افزایش سریع خودروهای انرژی نو بیانگر تغییرات بنیادی در اولویتهای مصرفکنندگان و سیاستهای دولتی برای حمایت از توسعه پایدار است.
عوامل کلیدی در رشد NEV ها در بازار چین
دولت چین از طریق یارانههای دولتی و مشوقهای مالیاتی، خریداران را به سمت NEVها سوق داده است. همچنین، افزایش زیرساختهای شارژ مانند ایستگاههای شارژ عمومی و خانگی به رشد این بازار کمک کرده است. همچنین تولیدکنندگان داخلی و خارجی مدلهای متنوعی از NEV را عرضه کردهاند که توانسته نیازهای مختلف مشتریان را پوشش دهد. مدلهایی مانند BYD Seagull و Tesla Model Y نمونههایی از موفقیت در جذب مخاطبان گسترده هستند. در کنار این دو مورد با افزایش آگاهی عمومی نسبت به مسائل زیستمحیطی، تقاضا برای خودروهایی با آلایندگی کمتر افزایش یافته است. NEVها با ویژگیهای دوستدار محیط زیست و هزینههای عملیاتی کمتر نسبت به خودروهای بنزینی جذابیت بیشتری پیدا کردهاند.
چالشهای پیش روی خودروهای بنزینی در بازار چین
البته تنها عوامل موثر بر رشد خودروهایی با انرژی نو نیست که باعث رشد فروش شده بلکه چالشهای ایجاد شده بر سر خرید خودروهای بنزینی و دیزلی نیز بر این فضا موثر است. با وجود رشد موقت ماهانه در نوامبر، کاهش 15 درصدی فروش سالانه خودروهای بنزینی نشانهای از کاهش محبوبیت آنهاست. خودروهای انرژی نو با ارائه عملکرد بهتر و هزینههای پایینتر، سهم بازار خودروهای بنزینی را کاهش دادهاند و رقابت نابرابری بین خودروهای بنزینی و عملا برقی شکل گرفته است. قوانین جدید برای کاهش آلایندگی تولید و فروش خودروهای بنزینی را محدود کرده و افزایش قیمت سوخت در چین باعث شده مصرفکنندگان به سمت گزینههای اقتصادی تر سوق پیدا کنند.
پیشبینی بازار خودروهای سواری چینی چگونه است؟
چین بهعنوان بزرگترین بازار خودروهای سواری در جهان، نقش مهمی در جهتگیری جهانی این صنعت ایفا میکند و میتواند نقش خود در بازار ایران را نیز به نمایش بگذارد. با توجه به روند فعلی احتمالا تا پایان سال 2025 سهم خودروهایی با انرژی نو و عموما برقی بیش از 60 درصد بازار چین خواهد بود. ورود شرکتهایی همچون شیائومی و توسعه فناوریهای خودران میتواند بازیگران جدید و غولهای فناوری را به این بازار هدایت کند. در نهایت به نظر میرسد خودروهای هیبریدی که ترکیبی از پیشرانههای بنزینی و الکتریکی را در خود جای دادهاند ممکن است به عنوان گزینههای دوره گذار بین خودروهای بنزینی و تمام برقی محبوبیت فوق تصوری را پیدا کنند.
در ماه نوامبر، 20 خودرو پرفروش بازار چین شامل بیوایدی سیگال، تسلا مدل Y، بیوایدی سانگ پلاس، بیوایدی کین پلاس، اسجیامدبلیو وولینگ هانگگوانگ مینی EV، بیوایدی کین L، نیسان سیلفی، فولکسواگن لاویدا، بیوایدی سیل 06، تسلا مدل 3، بیوایدی هان، اسجیامدبلیو وولینگ بینگو، بیوایدی یوان پلاس، جیلی زینگیوه L، لی L6، فولکسواگن پاسات، بیوایدی سانگ L DM-i، شیائومی SU7، چانگان CS75 پلاس، و فولکسواگن ساگیتار بودند.
در پایان باید گفت بازار خودروهای سواری در چین، بهویژه در حوزه NEVها، شاهد تحولات قابل توجهی است. رشد فروش و نفوذ این خودروها نه تنها به کاهش آلودگی هوا و تحقق اهداف زیستمحیطی کمک کرده، بلکه نویدبخش آیندهای پایدارتر برای صنعت خودرو است. در عین حال، کاهش فروش خودروهای بنزینی بیانگر نیاز تولیدکنندگان به تطبیق سریع با تغییرات بازار و تمرکز بر نوآوری و توسعه پایدار است.