توهم شکست خورده اخذ سود کلان از دلالی خودروهای وارداتی / ماجرای قیمت گذاری اسپورتیج و اوتلندر چه بود؟

قیمت گذاری درست اسپورتیج در بازار نشان داد که توهم بدست آوردن سود کلان از اوتلندر، دیگر دلالان را ترغیب به فروش با قیمت فضایی نمی کند.


تیگو 8 پلاگین


تیگو 8 پلاگین

در یک ماه گذشته شاهد تحویل اولین سری از دو کراس اوور کیا اسپورتیج و میتسوبیشی اوتلندر در بازار ایران بودیم که نشان داد دیگر دلالان متوجه روند بازار شده اند و قصد اعلام قیمت های فضایی را ندارد.

اگر به خاطر داشته باشید در اواخر آبان ماه اولین سری از میتسوبیشی اوتلندرهای وارداتی توسط آرین موتور به مشتریان سامانه یکپارچه تحویل داده شد و بلافاصله آگهی های این کراس اوور نیز در پلتفرم های فروش اینترنتی بالا آمد. نکته مهم اما تشکیل آگهی ها نبود بلکه قیمت گذاری عجیبی بود که موجب شد تا مردم، صاحبان اوتلندرها را متوهم بدانند و نسبت به قیمت اعلامی آن ها واکنش نشان دهند.

در ساعات اولیه حضور این خودرو در بازار متوجه شدیم که دلالان بهای ۱۰ تا ۱۱ میلیارد تومانی را برای فروش کراس اوور ژاپنی در نظر گرفتند و قصد داشتند تا حدود ۸ میلیارد تومان سود به جیب بزنند. این در حالی است که نسخه تحویلی اوتلندر را نمی توان با هیچ متر و معیاری ۱۰ میلیارد قیمت گذاری کرد و این خودرو به هیچ وجه با این بها ارزش خرید نداشته و ندارد. توجه داشته باشید که در دور قبلی واردات نیز اوتلندر جزو خودروهایی بود که با وجود کیفیت بالایش مورد استقبال مردم واقع نشده بود و رقبایی مانند سورنتو، سانتافه و راو۴ بازار بهتری را تجربه کرده بودند و به عبارتی دیگر خوش بازارتر بودند.

پس از گذشت فقط یک هفته و مشخص شدن این که کسی اوتلندرها را در بازار نمی خرد، قیمت های اعلامی تا حد قابل توجهی به صورت میلیاردی افت کردند و هم اکنون نیز نسخه H لاین و فول آن در حدود ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آگهی می شود.

نام خودرو میتسوبیشی اوتلندر
اولین قیمت اعلامی در بازار ۱۰ تا ۱۱ میلیارد تومان
قیمت فعلی بازار ۴,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰

اما حدود دو هفته پس از اوتلندر، کیا اسپورتیج ۲۰۲۴ توسط کوشا خودرو به مشتریان تحویل شد اما این بار دلالان با وجود افزایش قیمت دلار، کاملاً متوجه شده بودند که با اعلام قیمت های فضایی نه تنها نمی توانند خودروی خود را به فروش برسانند بلکه اسپورتیج را نیز مانند اوتلندر بدنام می کنند.

از این رو شاهد آن بودیم که قیمت گذاری اسپورتیج در بازار تا حد زیادی منطقی تر از اوتلندر صورت گرفت و در روز اول حضورش بهایی بین ۵ میلیارد و ۳۰۰ تا ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون برای آن تعیین شد.

بیشتر بخوانید
کیا اسپورتیج ۲۰۲۴ در بازار چند؟
توهم صاحبان اوتلندر در قیمت گذاری ؛ میتسوبیشی ۲۰۲۳ ده میلیارد نمی ارزد

به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که دلالان و سوداگران بازار خودرو کاملاً متوجه شده اند که حتا با افزایش نرخ ارز هم نمی توانند خودروهای خود را با قیمت هایی فضایی به فروش برسانند و دیگر مردم به مانند گذشته تشنه خرید خودرو نیستند.

به دنبال روند جدید قیمت گذاری در بازار باید منتظر باشیم تا دیگر وارداتی ها نیز با قیمت هایی به نسبت معقولی به فروش برسند و سواستفاده گران نتوانند با توهم خود بازار برهم بزنند.

در پایان می توان گفت که توهم بدست آوردن سود کلان از فروش خودروهای وارداتی کاملاً شکست خورده است و دلالان راهی جز قیمت گذاری منطقی برای خودروهایشان ندارند.

source

توسط khodrocamp.ir