چهار مدل از سریع ترین موتورسیکلت های کافه ریسر جهان
فرهنگ کافه ریسر به نیمه قرن بیستم برمیگردد، زمانی که گروهی از جوانان موتورسیکلتهای استاندارد آن دوران را برای شتابگیری در اطراف کافههای بریتانیا تقویت می کردند.
کافه ریسرهای تولیدی امروزی، مانند نسخههای اصلی، عمدتاً از موتورسیکلتهای استاندارد مشتق شدهاند، که یکی از انواع اصلی موتورسیکلتها برای اکثر سوارکاران شناخته شده است. با این حال، بر خلاف نسخههای اصلی، تمام کارهای لازم برای تبدیل یک موتورسیکلت استاندارد به کافه ریسر در کارخانه انجام میشود. کافه ریسرهای مدرن معمولاً طراحی مینیمالیستی دارند و جز در مواردی مانند فلاپ جلویی و شیشه جلو، کمترین پوشش و حاشیهای را ارائه میدهند.
کافه ریسرهای این فهرست شاید سریع ترین موتورسیکلتهای ساخته شده در جهان نباشند، اما سریع ترین کافه ریسرهای جهان با سرعتی بیش از ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت هستند.
نورتون کماندو ۹۶۱ CR
نورتون نخستین موتورسیکلتهای خود را در سال ۱۹۰۲ تولید کرد و جدیدترین کافه ریسر آنها، مدل Commando 961 CR است. نورتون کماندو در سال ۱۹۶۷ معرفی شد و بهعنوان اولین سوپربایک جهان شناخته میشود. تولید آن یک دهه بعد متوقف شد، اما نورتون کماندو بار دیگر بهعنوان Commando 961 در سال مدل ۲۰۰۹ بازگشت. این مدل در سال ۲۰۲۲ بهروزرسانی شد و در سال ۲۰۲۳ بهعنوان نسخه ویژه Commando 961 LE عرضه گردید تا ۱۲۵ سال تاریخ نورتون را گرامی بدارد.
نورتون در حال حاضر دو نسخه از Commando 961 تولید میکند: Sport و CR. در حالی که، مدل Sport موقعیت نشستن عمودیتری را ارائه میدهد، مدل CR سوارکاران را در موقعیت نشستن تهاجمیتری قرار میدهد.
مدل ۲۰۲۴ نورتون Commando 961 CR دارای موتور پارالل تویین با حجم ۹۶۱ سیسی است که با هوا و روغن خنک میشود. با نسبت فشردهسازی ۱۰.۱:۱، جرقهزنی با میللنگ و تزریق الکترونیکی سوخت، نورتون ۹۶۱ قدرتی معادل ۷۶.۸ اسب بخار در ۷,۲۵۰ دور در دقیقه و ۸۰ نیوتن متر گشتاور در ۶,۳۰۰ دور در دقیقه تولید میکند. قدرت از طریق کلاچ تر چند صفحهای به یک گیربکس پنج سرعته منتقل میشود و به چرخ عقب از طریق زنجیر نهایی O-ring منتقل میگردد. ترکیب این ویژگیها تا ۲۱۰ کیلومتر مسافت پیمایش را با یک باک سوخت و سرعتهایی نهایی تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ارائه میدهد.
ب ام و R 12 nineT
BMW Motorrad در سال ۲۰۲۳ دهمین سالگرد معرفی مدل R nineT را گرامی داشت و سپس مدل جدید R 12 nineT را برای سال ۲۰۲۴ معرفی کرد، طراحی که BMW قصد دارد آن را تا سال ۲۰۲۵ ادامه دهد. BMW R 12 nineT از خط تولید مدلهای Heritage موتورسیکلت این شرکت میآید و طراحی آن را میتوان به بهترین شکل بهعنوان vintage توصیف کرد.
صندلی تکنفره این مدل دارای یک پشتی کوچک است که به سوارکار کمک میکند تا در هنگام شتابگیری شدید یا هنگام یکچرخ زدن، موقعیت نشستن صحیحی را حفظ کند. پوشش موتورسیکلت حس و حال retro کافه ریسر را تقویت کرده و شیشه جلوی شفاف آن بیشتر به منظور زیبایی تعبیه شده است، اما به مقدار کمی از شدت باد می کاهد.
در قلب طراحی vintage BMW R 12 nineT، موتور H2 با حجم ۱,۱۷۰ سیسی قرار دارد که با هوا و روغن خنک میشود. موتور چهار زمانه H2 دارای طراحی over-square است و قطر سیلندرهای آن ۱۰۱ میلیمتر (۳.۹۷۶ اینچ) و طول میللنگ ۷۳ میلیمتر (۲.۸۷ اینچ) است. موتور boxer با دو میللنگ بالا، ۱۰۹ اسب بخار قدرت در ۷,۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۱۵ نیوتن متر گشتاور در ۶,۵۰۰ دور در دقیقه تولید میکند که این به لطف نسبت فشردهسازی ۱۲.۰:۱ و تزریق الکترونیکی سوخت حاصل میشود. انتقال قدرت از طریق یک کلاچ خشک با دیسک تکصفحهای که بهصورت هیدرولیکی عمل میکند، بین موتور و گیربکس شش سرعته و یک محور نهایی انجام میشود. BMW R 12 nineT دارای حداکثر سرعت ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت است.
تریومف Thruxton 1200 RS
تریومف در سال ۱۹۵۹ مدل T120 Bonneville 650 را معرفی کرد که براساس طراحی موتورسیکلتهایی ساخته شده بود که در مسابقات سری Thruxton 500 پیروز شده بودند. تریومف بونویل T120 بدون شک یکی از موتورسیکلتهای اصلی بود که فرهنگ کافه ریسر را تعریف کرد. تریومف در سال ۲۰۰۴ نشان Thruxton را دوباره زنده کرد و همچنان آن را در بین مجموعه موتورسیکلتهای مدرن کلاسیک تریومف که برای سال ۲۰۲۴ در دسترس است، حفظ کرده است.
این مدل علاوه بر میراث مسابقهای خود، بخشی از نام Thruxton 1200 RS را را از موتور پارالل تویین ۱,۲۰۰ سیسی خود میگیرد. این موتور مایعخنک ۱۰۳ اسب بخار قدرت در ۷,۵۰۰ دور در دقیقه و ۱۱۲ نیوتن متر گشتاور در ۴,۲۵۰ دور در دقیقه تولید میکند. هر یک از سیلندرهای موتور ۱۲۰۰ RS دارای قطر ۹۷.۶ میلیمتر (۳.۸۴۳ اینچ) است و گازهای خروجی را به یک سیستم دو لولهای منتقل میکند که با دو صداگیر پایان مییابد. این موتور به یک کلاچ تر چند صفحهای و یک گیربکس شش سرعته با زنجیر نهایی O-ring مجهز است. در حالی که، تریومف سرعتهای حداکثر را برای مدل Thruxton 1200 RS منتشر نکرده، سرعت غیررسمی آن ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
کاوازاکی Z900RS
کاوازاکی Z900 اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شد که culmination چندین نسخه موتورسیکلت Z در طول چهار دهه بود و در سال ۲۰۱۸ مدل Z900RS را ارائه داد. این مدل جدید در سال ۲۰۱۸ عنوان «موتورسیکلت سال ژاپن ۲۰۱۸» را کسب کرد.
اگرچه در نگاه اول، کاوازاکی Z900RS Cafe ممکن است به سادگی نسخهای با یک پوشش جلویی کوچک از Z900RS به نظر برسد، اما آدام چایلد، تستر اصلی جاده مجله Motorcycle News، گزارش میدهد که «Z900RS Café Racer به وعدههای خود عمل میکند». در حالی که، چایلد اشاره میکند که ترمزها و لاستیکهای استاندارد برای رانندگی پرانرژی بهترین نیستند، او قدرت موتورسیکلت و توانایی آن در زمان یک چرخ زدن را زمانی که کنترل کشش خاموش است، تحسین میکند.
مدل ۲۰۲۴ کاوازاکی Z900RS Café از یک موتور ۹۴۸ سیسی، با دو میللنگ بالا و چهار سیلندر خطی بهره میبرد. این موتور چهارزمانه با ۱۶ سوپاپ و سیستم آب خنک، ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. قطر و طول سیلندرهای آن به ترتیب ۷۳.۴ میلیمتر (۲.۸۹ اینچ) و ۵۶.۰ میلیمتر (۲.۲۰ اینچ) است. کلاچ Assist & Slipper کاوازاکی قدرت را به یک گیربکس شش سرعته منتقل کرده است و زنجیر قدرت را به چرخ عقب منتقل می کند. مانند برخی دیگر از تولیدکنندگان، کاوازاکی دادههای حداکثر سرعت این مدل را منتشر نکرده است، اما چایلد سرعت حداکثر Z900RS را ۲۲۶ کیلومتر بر ساعت اعلام کرده است.
ب ام و R 12 nineT تریومف Thruxton 1200 RS سریع ترین موتورسیکلت های کافه ریسر کافه ریسر کاوازاکی Z900RS نورتون کماندو 961 CR
source