با توجه به ابهامات موجود درباره افزایش غیرمنطقی ارزش برخی مدلهای خودروهای وارداتی، این پرسش در محافل کارشناسی مطرح میشود که آیا برخوردی جدی با متخلفان حوزه ارزشگذاری گمرکی صورت خواهد گرفت یا خیر.
تغییرات در سیاست واردات خودرو
مدیر طرح خودروهای وارداتی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، مهدی ضیغمی، اخیراً اعلام کرده است که تنها شرکتهایی که میتوانند خودروهایی با قیمت ارزی پایینتر نسبت به دیگر تأمینکنندگان وارد کنند، مجاز به واردات خواهند بود. بهطور کلی، تخصیص ارز تنها برای شرکتهایی انجام میشود که قادرند خودروهای ارزانتری به بازار ارائه کنند. این رویکرد میتواند به رقابت بیشتر در بازار خودروهای وارداتی کمک کند و به تنظیم مناسب بازار کشور بیانجامد.
چالشهای گذشته واردات خودرو
سالهاست که سیاستگذاران در تلاشاند تا هزینه ارزی واردات خودرو را کاهش دهند، اما بسیاری از واردکنندگان تمایل به واردات خودروهای لوکس و گرانقیمت دارند، چرا که این نوع خودروها معمولاً سود بیشتری برای آنها به همراه دارند. در حال حاضر، در بازار انحصاری خودروهای خارجی، افزایش هزینههای ترخیص پیامد منفی برای واردکنندگان ندارد و مصرفکنندگان نیز به امید افزایش قیمت، با این مسأله کنار میآیند.
با وجود تلاشهای دولت برای تنظیم بازار خودرو، واردات خودروهای گرانقیمت با ارز تخصیصی، مشکلاتی را به همراه داشته است. بسیاری از خودروهای وارداتی در حال حاضر با قیمتهای غیرمنطقی و بالاتر از میانگین طبیعی در بازار به فروش میرسند، که این موضوع نگرانیهایی برای سیاستگذاران به وجود آورده است.
بیشاظهاری و تخلفات در واردات خودرو
علاوه بر چالشهای ارزی، برخی واردکنندگان با افزایش غیرمنطقی ارزش خودروهای وارداتی، سعی در دریافت ارز بیشتری از دولت داشتهاند. ضیغمی همچنین تأکید کرده که برخی مدلها، مانند خودروهای تویوتا، به دلیل مشکلاتی در ارزشگذاری گمرکی از سامانههای عرضه خودروهای وارداتی حذف شدهاند و در حال حاضر قیمتها در گمرک مورد بازنگری قرار دارند. بهنظر میرسد که تخلفات در واردات خودرو و بیشاظهاری گمرکی به افزایش هزینهها و سوءاستفاده از منابع ارزی کشور منجر شده است.
تأثیر تخلف بر واردات خودرو
ضیغمی اعلام کرده است که قیمتهای ارزی در سامانه گمرک تغییر خواهد کرد. این اقدام با این هدف انجام میشود که تخلفهای بیشاظهاری کنترل شود. کارشناسان بر این باورند که این سیاست ممکن است در واردات بیشتر خودروها با منابع ارزی محدود کمک کند. بنابراین، سؤال اصلی این است که اگر مانع از تخلف بیشاظهاری شویم، با یک میلیارد دلار منابع چه تعداد خودرو بیشتر میتوان وارد کشور کرد؟
ضرورت نظارت و برخورد با تخلفات
در نهایت، تغییرات اخیر در سیاست واردات خودرو میتواند به رقابتیتر شدن بازار منجر شود، اما باید توجه داشت که چالشهایی مانند افزایش نظارت بر قیمتگذاری و برخورد جدی با تخلفات ارزی نیز در این مسیر وجود دارند. وزارت صمت باید بهدقت نظارت کند تا از بروز تخلفات جدید جلوگیری شده و سیاستگذاریهای مؤثرتری برای تنظیم بازار خودرو در نظر گرفته شود.
این اقدامات میتواند به بهبود شرایط بازار و کاهش قیمتها کمک شایانی کند و در نهایت منبع خوبی برای تأمین نیازهای مصرفکننده و رونق صنعت خودروسازی باشد.
source