تحویل ری را به مشتریان کلید خورد

صبح امروز تحویل نمادین نخستین سری از محصول ری را به مشتریان آغاز شد.
اواخر آذر ماه ۱۴۰۳ را می توان یکی از مهم ترین روزهای تاریخ برای ایران خودرویی ها برشمرد. روزی که بالاخره جدیدترین و پیشرفته ترین محصول آن ها یعنی ری را در مجموعه هتل المپیک تهران به صورت نمادین به مشتریان تحویل شد. در این مراسم تعداد ۲۰ دستگاه ری را با حضور جمعی از مدیران ارشد شرکت، مدیرعامل شرکت سایپا، رئیس کمیسیون صنایع مجلس، فرشاد مقیمی (مدیرعامل اسبق ایران خودرو) و همچنین اصحاب رسانه، به مشتریان تحویل شد.
ایران خودرو؛ در مسیر پیشرفت
ایران خودرو در مسیر پیشرفت؛ این شعار جدید گروه صنعتی ایران خودرو با آغاز تحویل ری را است. ری را را می توان جدیدترین و پیشرفته ترین و صد البته پرآپشن ترین محصول داخلی دانست که از بدو رونمایی تا امروز با تلاش ها و البته حواشی زیادی همراه بوده است. خودرویی که مدیرعامل های گوناگونی را به خود دید و بالاخره در زمان علیمردان عظیمی به مرحله تحویل و عرضه به بازار رسید. ری را همچنین القاب دیگری همچون اولین کراس اوور رسمی ایرانی را نیز به خود اختصاص می دهد، چراکه تا امروز اگر لقب کراسی نیز بوده صرفاً محصولاتی در قالب هاچبک – کراس بوده اند و حتا سایپا آریا را نیز نمی توان یک کراس اوور دانست، بلکه آن هم یک هاچبک – کراس از خودروی شاهین است. نکته جالب این مراسم در کنار تحویل ری را، رونمایی از موزیک تولد این خودرو، ساخته سامان احتشامی بود. ایده ای که وقوع آن از موزیک تولدت مبارک پیکان، الهام گرفته شده است، اما با گذر از این موارد، ری را چه در چنته دارد؟
طراحی ری را



طراحی ری را طبق گفته مسئولان شرکت ایران خودرو، براساس المان های ایرانی و همچنین بنچ مارک ها و ترندهای روز دنیا و براساس کلیدواژه هایی چون سیالیت، سادگی، وقار و احجام برجسته صورت پذیرفته است. ایران خودرو سعی کرده است در محصول ری را برای خود یک زبان طراحی ایجاد کند که بتواند از خطوط آن در محصولات آتی نیز بهره بگیرد. آنچه امروز در برخی رندرهای ری را به نمایش درآمد، نشان از آن داشت که ایران خودرو احتمالاً در حال کار روی یک کراس اوور با ابعادی بزرگتر از ری را اما با زبان مشترک با آن است.
طراحی ری را در مرکز تحقیقات شرکت ایران خودرو و به سرپرستی حسین سلیمانی انجام پذیرفته است.
در قسمت جلو، ترند روز صنعت خودروسازی و طراحی که در آن دی لایت ها در قسمت بالا و در واقع لبه کاپوت قرار گرفته است و چراغ های اصلی را در دو طرف سپر جانمایی شده اند می بینیم. این همان طرحی است که در خودروهایی نظیر هیوندای کنا و هیوندای سانتافه هم دیده بودیم و چینی ها نیز مدت زیادی است که این نوع طراحی را بهکار می برند. برای مثال، این الگوی مشابه را در خودروهایی همچون ام وی ام X33 کراس، کی ام سی K7 و… نیز می بینیم.
رنگ جلوپنجره، آینه های کناری و سقف (در برخی نسخه ها) مشکی در نظر گرفته شده است تا تضاد رنگی مناسبی را در طراحی کلی بدنه داشته باشیم. در نمای کناری که شاید پخته ترین قسمت بدنه باشد خطوط ملایمی را با برجستگی در گلگیرها می بینیم که باعث می شود خودرو پهن تر و عضلانی تر بهنظر برسد. رینگ های بهکاررفته هم طرح جدیدی دارند که البته بهتر بود با این سبک طراحی از رینگ هایی از نوع تراش خورده و دورنگ استفاده می شد.
در بخش عقب همه چیز مشابه با سبک محصولات جدید پژو نظیر ۵۰۰۸ جدید و ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ نسل قبلی شکل گرفته است. چراغ ها در پنلی مشکی رنگ قرار گرفته اند و لوگوی ایران خودرو نیز در مرکز این قاب خودنمایی می کند. ارتفاع سپر هم تا حد مناسبی بالا آمده و بهکارگیری یک دیفیوزر بزرگ با دو خروجی اگزوز فیک روی آن سبب شده است نمای عقب هم تا حدی اسپرت جلوه کند.
ری را دارای طول، عرض (بدون احتساب آینه های کناری) و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۳۳۴، ۱۸۰۸ و ۱۶۳۸ میلی متر بوده و فاصله محوری آن هم ۲۵۹۰ میلی متر اعلام شده است. وزن خالص خودرو بدون سرنشین و تجهیزات اضافی هم برابر با ۱۴۲۵ کیلوگرم است.
مشخصات فنی ری را

ری را براساس پلتفرم IKP1 طراحی شده است. این پلتفرم که نسخه بومی پلتفرم PF1 گروه PSA است، برای تارا هم استفاده شده است.
محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو با بهرهگیری از موتور EF7PTC با ظرفیت ۱۶۴۵ سیسی، توانایی تولید ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. ری را مجهز به گیربکس ششسرعته اتوماتیک (AT) است و در مدت ۱۰.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. حداکثر سرعت ری را بنزینی ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۳۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. گنجایش مخزن سوخت ری را برابر با ۵۰ لیتر و حجم صندوق آن نیز ۴۱۰ لیتر است.
ایران خودرو برای تأمین قطعات ری را با ۱۱۰ سازنده زنجیره تأمین برای ساخت ۷۴۷ قطعه و مجموعه، همکاری داشته است. گفتنی است ایران خودرو برنامه دارد در آینده برای ری را از یک پیشرانه ۳ سیلندر به همراه یک گیربکس DCT استفاده نماید.
امکانات ایمنی و رفاهی ری را
سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سامانه کنترل هرزگردی چرخ ها (TCS)، سامانه کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی (HAC & DAC)، چهار عدد کیسه هوا، رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، کلاستر دیجیتالی، نورپردازی داخل کابین با قابلیت تغییر رنگ، چراغ خوشآمدگویی، خروجی برق ۱۲ ولت، اهرم تعویض دنده الکترونیکی (Shift By Wire)، مولتی مدیای ۱۲ اینچی لمسی، سیستم صوتی با ۹ بلندگو، فرمان کمکی برقی، قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در چهار جهت، دکمه های کنترلی روی فرمان، کرنرینگ لایت، محدودکننده سرعت، کروز کنترل، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سانروف برقی، رینگ های ۱۸ اینچی، سنسور نور، سنسور باران، اتولایت و کیک سنسور، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سنسور پارک جلو، TPMS، صندلی های برقی جلو، گرمکن صندلی های جلو نیز از امکانات رفاهی و آپشن های مهم این کراس اوور ملی محسوب می شوند.
ایران خودرو تحویل ری را ری را
source