10 ماشین جذاب از جشن 40 سالگی NISMO نیسان

1998 Pikes Peak R33 Skyline GT-R 400R
۱۹۹۸ Pikes Peak R33 Skyline GT-R 400R

تقریبا چهار دهه از تأسیس بخش نیسان موتور اسپورت یا NISMO می‌گذرد؛ بخشی که برچسب آن بر ماشین‌های عملکردی که در پیست‌های بزرگ سراسر جهان رقابت می‌کنند، قرار گرفته است. که به مناسبت چهل سالگی آن در رویدادی، ماشین‌های رالی، GT، فرمولا و حتی آفرودی آن به نمایش درآمدند.


تیگو 8 پلاگین


تیگو 8 پلاگین

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، نیسان برای این رویداد به اعماق موزه‌ها و مجموعه‌های مختلف خود رفته بود تا مجموعه‌ای از کلاسیک‌ها را که تاریخ طولانی این برند را پوشش می‌دهد، به نمایش بگذارد و طرفداران نیز به همین اندازه واکنش نشان دادند.

در پارکینگ‌های مختلف پیست فوجی‌ اسپیدوی، مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از ماشین‌های متعلق به مشتریان دیده می‌شد؛ از هاوکوسوکا، اولین مدل‌های GT-R از اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰، تا جدیدترین مدل‌های فیرلیدی Z و نیسان GT-R.

تعمیرکاران و تیونرها نیز با قدرت در این رویداد حضور داشتند و برندهای معروفی مانند تاپ سکرِت و ماینز، ماشین‌های کاملاً سفارشی‌سازی‌شده‌ای را معرفی کردند که برای هر کسی که به تیونینگ ماشین‌ها علاقه‌مند است و جیب پرپولی دارد، جذاب خواهد بود.

۱۹۸۵ Fairlady Z 300ZX

1985 Fairlady Z 300ZX

نیسان به خاطر تلاش‌های خود در مسابقات رالی شناخته نمی‌شود و این برند بیشتر تلاش‌های موتور اسپورت خود را بر روی آسفالت متمرکز می‌کند، اما باز هم یک جفت خودروی رالی از ناوگان میراث خود را به نمایش گذاشت. اولین آن‌ها این فیرلیدی Z 300ZX 1985 است که در آن سال در مسابقات قهرمانی رالی ژاپن شرکت کرد. این ماشین که شماره مسابقه کلاسیک نیسان، یعنی ۲۳ (عدد دو در ژاپنی “نی” و عدد سه “سان” است) را به همراه دارد و با لوگوی عجیب و اولیه NISMO تزئین شده، قهرمانی مسابقات ژاپن را به دست آورد.

۱۹۹۱ Pulsar GTI-R WRC

1991 Pulsar GTI-R WRC

دیگر خودروی رالی نیسان که به نمایش درآمده، در ابتدا در سطحی بزرگ‌تر رقابت می‌کرد. این پالسار GTI-R که اولین بار در رالی سافاری ۱۹۹۱ به نمایش درآمد، در مقابل بزرگان WRC مانند تویوتا سلیکا GT-Four و لانچیا دلتا اینترگرال به رقابت پرداخت.

این خودرو تنها برای چند فصل در مسابقات حضور داشت و متأسفانه هیچ‌گاه تهدیدی برای پیروزی نبود. این خودرو توسط استیگ بلومکویست رانده می‌شد و پس از دهه‌ها در انبار بودن، تیمی از داوطلبان نیسان آن را بیرون آوردند و شروع به ترمیم طولانی آن کردند.

خودروی ترمیم‌شده کمی بلند و نامناسب به نظر می‌رسید و در مقایسه با بسیاری از پروتوتایپ‌ها و ماشین‌های GT در پیست، ظاهر خاصی داشت، اما چراغ‌های رالی آویزان از جلو و گاردهای گل‌گیر از جنس یورتان که در باد تکان می‌خوردند، قطعاً کافی بودند تا طرفداران رالی این کار داوطلبان را تحسین کنند.

۱۹۹۸ Pikes Peak R33 Skyline GT-R 400R

1998 Pikes Peak R33 Skyline GT-R 400R
۱۹۹۸ Pikes Peak R33 Skyline GT-R 400R

یک ماشین رالی دیگر نیز در آنجا حضور داشت که زمانی بر روی خاک رقابت کرده بود. این ۱۹۹۸ GT-R که توسط آکیرا کایمیا در بخش آزاد رالی پیکز پیک بین‌المللی هیل کلایمب ۱۹۹۸ به میدان رفت. در آن زمان، پیکز پیک عمدتاً جاده‌های خاکی داشت که تجربه‌ای کاملاً متفاوت از رویدادهای امروزی به حساب می‌آمد و در حقیقت ویدئوی شگفت‌انگیزی از کایمیا-سان وجود دارد که او را در حال سر خوردن خودرو به سمت قله می‌بینیم. هر یک از حدود ۴۰ دستگاه R33 جاده‌ای که هنوز وجود دارند، میلیون‌ها دلار ارزش دارند؛ نسخه 400R یک نسخه فوق‌العاده نادر است و به وضوح بسیار خاص‌تر از بقیه مدل‌هاست.

۱۹۸۹ Calsonic Skyline GT-R Group A

1989 Calsonic Skyline GT-R Group A

از میان بسیاری از اسکای لاین GT-Rهای نمادین که به نمایش درآمدند، این ماشین ۱۹۸۹ با حمایت کلسونیک، هیجان بیشتری را به خود جلب کرد. هر طرفدار بازی‌های اولیه گرن توریسمو احتمالاً تاریخ کامل این خودرو را می‌داند؛ چرا که این خودرو حضور برجسته‌ای در این سری بازی‌ها داشته است. GT-R مدل R32 برای سال‌ها در کلاس گروه A مسابقات قهرمانی ژاپن برتری داشت و از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ در هر مسابقه‌ای که شرکت کرد، پیروز شد. این خودروی خاص در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۳ قهرمان این مسابقات شد.

۱۹۹۹ Pennzoil Skyline GT-R 

1999 Pennzoil Skyline GT-R 

یک طراحی کلاسیک دیگر بر روی یک GT-R کلاسیک دیگر، این ۱۹۹۹ R34 بود که توسط اریک کماس به رقابت گذاشته شد. با وجود سیستم چهارچرخ متحرک مشهور GT-R، این خودرو برای تطابق با قوانین قهرمانی GT ژاپن به طور خاص به سیستم دوچرخ متحرک عقب تغییر داده شده بود. آن شماره یک روی گلگیر فقط برای نمایش نیست، این خودرو دو سال پیاپی قهرمان این مسابقات شد.

۲۰۲۴ Z NISMO GT500

2024 Z NISMO GT500

نیسان همچنان به طور فعال در برترین سری موتوراسپورت‌های GT ژاپن، یعنی سوپر جی‌تی، رقابت می‌کند. این ۲۰۲۴ Z در کلاس GT500 مسابقه می‌دهد و دارای گلگیرهایی است که به طرز شگفت‌انگیزی برجسته و قابل توجه هستند، چیزی که احتمالاً هیچ وقت مشابه آن را در یک خودرو نخواهید دید. این خودرو از یک موتور ۲ لیتری چهارسیلندر توربوشارژ NR4S24 بهره می‌برد که بیش از ۵۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و وزن آن تنها هزار کیلوگرم است.

۲۰۱۸ Leaf NISMO RC

آیا می‌دانستید نیسان یک خودروی مسابقه‌ای از مدل لیف ساخته است؟ در واقع، آن‌ها چندین مدل از این خودرو را تولید کرده‌اند. این مدل، خودروی نسل دوم است که در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد. این خودرو از دو موتور با مجموع ۳۲۲ اسب بخار قدرت و ۶۴۰ نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد و وزن آن تنها ۱۲۲۴ کیلوگرم است. لیف NISMO RC با رنگ‌های ساکورا که روی پیست به طرز شگفت‌انگیزی سریع به نظر می‌رسید، به راحتی با دیگر خودروهای مسابقه‌ای که صدای بسیار بلندی داشتند، همگام می‌شد.

۱۹۸۸ R88C Le Mans Prototype

1988 R88C Le Mans Prototype

نیسان تاریخ طولانی‌ای در زمینه حضور پروتوتایپ‌های ساخته‌شده مخصوص مسابقات لمان دارد، با درجات مختلفی از موفقیت و متأسفانه هیچ پیروزی کلی. اگرچه این خودرو، R88C مدل ۱۹۸۸، از نظر ظاهری زیبا بود، اما از موفق‌ترین تلاش‌های نیسان نبود. یک مدل دیگر از R88C در جایگاه چهاردهم کلی قرار گرفت، اما این خودرو نتواست مسابقه را به پایان برساند. این خودرو در قهرمانی پروتوتایپ‌های اسپورت تمام ژاپن کمی بهتر عمل کرد و موفق شد جایگاه سوم را کسب کند.

۱۹۹۲ Skyline GT-R R32

فقط خودروهای مسابقه‌ای نبودند که در Nismofest توجه‌ها را جلب کردند. این R32 متعلق به توشیهیتا آبه است، خودرویی که او در سال ۱۹۹۲ به‌طور نو خرید. او می‌گوید که قبل از آن یک سیلویا داشت، اما زمانی که یک GT-R در یک روز بارانی از کنار او رد شد، تصمیم گرفت خودرویی با چسبندگی بیشتر بخرد. از آن زمان، خودروی او به‌طور زیادی ارتقا یافته است، از جمله نصب یک جفت توربوشارژر HKS GT2530. حالا این خودرو بیش از ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

۲۰۰۲ Skyline GT-R R34 M-Spec Nür

2002 Skyline GT-R R34 M-Spec Nür

شاید یکی از جذاب‌ترین مدل‌های اسکای لاین GT-R باشد و نسخه M-Spec Nür قطعاً یکی از خواستنی‌ترین نسخه‌های آن است. نیسان کمتر از ۳۰۰ دستگاه از این مدل را تولید کرده است، که با تعلیق‌های بازتنظیم‌شده و نسخه ارتقا یافته موتور شش‌سیلندر خطی ۲.۶ لیتری توئین توربو معروف خود مجهز شده‌اند. این خودرو حتی فراتر از این ارتقا یافته و به لطف برخی تغییرات از سوی کارگاه تیونینگ Mine’s. یک کیت بدنه Veruza به رنگ سفید مرواریدی استاندارد خودرو کمی جلوه اضافی به آن بخشیده است.

source

توسط khodrocamp.ir