به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از فارس، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت در نشست خبری آلودگی هوا، بیان کرد: چندی پیش رئیس جمهور دستور توقف مازوت سوزی در نیروگاهها را داد و همین اقدام نیز قابل تقدیر و حمایت است.
وی ادامه داد: اگر قرار است برق و آب داشته باشیم باید ببینیم در قبال آن چه چیزی را از دست می دهیم.
معاون بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: تولید انرژی به قیمت ضربه زدن به سلامت را نمی پسندم و مخالف هستیم.رئیسی خاطرنشان کرد: همیشه به هوای ناسالم عادت کردیم و می شنویم مدارس تعطیل شوند اما چیز ملموس دیگری شاهد نیستیم.
وی با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در سال 96،افزود: 23 دستگاه مسئول هوای پاک هستند و 174 تکلیف بر عهده دارند.باید ببینیم آیا این دستگاهها به وظایف خود عمل کردهاند.
معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به تکالیف مهم دستگاهها در آلودگی هوا، متذکر شد: مثلاً افزایش سیستم حمل و نقل عمومی بسیار مهم است؛ چراکه 60 درصد آلودگی هوا ناشی از حمل و نقل موتوری است. اکنون در کشور 12 میلیون موتور سیکلت وجود دارد که بیش از 11 میلیون آن فرسوده است یعنی بیش از 99 درصد موتورسیکلتها در کشور فرسوده است.
رئیسی اضافه کرد: از 12 میلیون موتور تنها 6 هزار موتور سیکلت در ایران معاینه فنی دارند.وی متذکر شد:حدود 14 میلیون خودرو داریم که 2 میلیون از آن ها فرسوده هستند؛در نتیجه ما بابت خودروی بی کیفیت پول زیاد میدهیم و هم به سلامتیمان آسیب میزنیم.
معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه تعطیل کردن مدارس و کارمندان راه حل مبارزه با آلودگی هوا نیست، گفت: 60 درصد آلودگی هوا مربوط به موتور سیکلت و خودروهاست.
رئیسی با بیان اینکه 10 سال پیش در تهران 8 هزار اتوبوس بود اما اکنون به 2 هزار اتوبوس کاهش پیدا کرده ،افزود: کامیونها نیز آلایندگی بالایی دارند.وی با بیان اینکه 27 میلیون وسیله نقلیه داریم که دچار مشکل هستند، افزود: تنها 440 هزار خودرو از رده خارج شده اند.
معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: از سال 99 همه سوخت توزیعی کشور باید استاندارد یورو 4 داشته باشد؛ اما از 112 میلیون لیتر سوخت تنها 44 میلیون سوخت استاندارد توزیع می شود.
source