به گزارش پرشین خودرو، جک اس ۵ یا هایما اس ۷ زمانی پا به بازار ایران گذاشتند که رقبای فراوانی به مرحله مطرح شدن نرسیده و کراس اوورهای چینی به شدت امروز «ترند» نبودند. از همین بابت، کمتر کسی است که درباره تفاوت جک اس ۵ و هایما اس ۷ کاملاً بی اطلاع باشد.
جک S۵، ترکیبی از پلتفرم هیوندای توسان و آئودی که در نمایشگاه گوانگژوی چین برای اولین بار رونمایی شد، در سال ۹۴ و توسط کرمان موتور به مارکت ایرانی معرفی گردید. در همین سال، هایما S۷ به عنوان قدبلندترین نیم شاسی چینی در کشور که حتی به سگمنت SUVها نیز نزدیک شده، توسط زیرشاخه کمپانی FAW چین و با پلتفرم مزدا CX۷ معروف به تریبیوت راهی بازار شد. وفور تجربه رانندگان ایرانی با این خودرو، بسیاری از هم وطنانی که درصدد خرید یک کراس اوور تقریباً اقتصادی و میان رده هستند را برآن میدارد که گزینههای موجود را به جک اس ۵ یا هایما اس ۷ محدود و در نهایت یکی را برگزینند.
در این گزارش، به مقایسه هایما s۷ با جک s۵ خواهیم پرداخت تا مشخص شود در جنبههای دیزاین ظاهری، خصوصیات فنی پیشرانه، امکانات و تجربه مالکیت، کدام یک گزینه قابل پیشنهادتری خواهد بود.
خودروسازان ایرانی در میدان رقابت کراس اوورهای چینی
قبل از ورود JAC S۵ به بازار ایران، تصورات عمومی بهویژه در میان ایرانیان، درباره خودروهای چینی عمدتاً منفی بود. این تصور بر این باور استوار بود که خودروهای چینی، مشابه سایر محصولات این کشور، فاقد استانداردهای کیفی مناسب هستند و در بهترین حالت شاید اندکی از خودروهای داخلی بهتر ظاهر شوند. بنابراین معرفی یک خودروی نیم شاسی با موتور توربوشارژر مانند جک اس ۵ یا هایما اس ۷ میتوانست سرنوشت بازار خودروهای چینی در کشور را تعیین کند.
در سال ۱۳۹۴، زمانی که کرمان موتور کراساوور جدید جک S۵ را به ایران تزریق کرد، این خودرو با بهرهگیری از پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژر، تحولی چشمگیر به وجود آورد. این تغییر خصوصاً به مذاق بسیاری از رانندگان خوش آمد که خواهان خودروهای مدل بالا بودند اما دشواریهای اقتصادی دستشان را بسته بود. درصد بالایی از خریداران و به ویژه قشر جوان، سراغ جک اس ۵ رفتند.
کرمان موتور با امید تکرار موفقیت ابتدایی جک اس ۵، در سال ۱۴۰۰ برنامه ارائه فیس لیفت این CUV را ترتیب داد که در حال حاضر در تیپ آپشنال اتومات قابل تهیه بوده و به سامانه توربوشارژ ۱.۵ لیتری مجهز است.
در واکنش به موفقیت جک اس ۵، ایران خودرو تصمیم به همکاری با کمپانی هایما گرفت و تولید مدل S۷ را کلید زد. همکاری ایکو و هایما در ابتدا به تولید نسخه فیسلیفت ۲۰۱۱ هایما اس ۷ با موتور ۲ لیتری و گیربکسهای دندهای و اتوماتیک انجامید. با این حال، مدل دندهای هایما اس ۷ هیچگاه وارد خط تولید نشد و تنها نسخه اتوماتیک آن به بازار آمد. به دلیل کندی و شتاب کم، محصول ایران خودرو نتوانست رقابت مؤثری در رقابت جک اس ۵ یا هایما اس ۷ داشته باشد و فروش نسبتاً پایینی را تجربه کرد. از این رو، ایران خودرو در سال ۱۳۹۶ اقدام به تولید فیسلیفت ۲۰۱۳ هایما S۷ با موتور ۱.۸ توربو کرد و مدل قبلی را کنار گذاشت. هایما اس ۷ توربو بلافاصله در بازار به محبوبیت رسید و به عنوان رقیب قدری برای تیگو ۵ و جک اس ۵ ظاهر شد.
بیشتر بخوانید: جک اس ۵ یا فیدلیتی پرایم، کدام یک بهتر است؟ + مقایسه جک S۵ با فیدلیتی پرایم
مقایسه طراحی جک اس ۵ با هایما اس ۷
نکته مشترک در بررسی ظاهر جک اس ۵ یا هایما اس ۷، تعلق داشتن زبان طراحی و الگوهای هردو اتومبیل به یک و نیم دهه پیش است. شاید همین نکته بعضی از خریدارانی که درصدد تهیه یک کراس اوور شهری آپشنال هستند را ناامید کند، اما به حدی ناخوشایند نیست که در مقایسه هایما s۷ با جک s۵، دو خودرو به باد نقد و ایراد گرفته شوند.
ویژگی ها | هایما S۷ | جک S۵ |
اندازه (میلیمتر) | ۴۴۹۸ طول – ۱۸۳۰ عرض – ۱۷۳۰ ارتفاع | ۴۴۷۵ طول – ۱۸۴۰ عرض – ۱۶۸۰ ارتفاع |
فاصله بین دو محور | ۲۶۱۹ میلیمتر | ۲۶۴۵ میلیمتر |
وزن | ۱۵۴۵ کیلوگرم | ۱۵۰۵ کیلوگرم |
قطر رینگ | ۱۷ اینچ | ۱۷ اینچ |
عرض تایر جلو | ۲۳۵ | ۲۲۵ |
عرض تایر عقب | ۲۳۵ | ۲۲۵ |
سیستم تعلیق | مک فرسون در جلو و مولتیلینک در عقب | مک فرسون در جلو و مولتیلینک در عقب |
همانطور که پیشتر اشاره شد، JAC s۵ از پلتفرم مشابه هیوندای توسان ۲۰۱۳ استفاده میکند و دور از ذهن نیست که شباهتهای ظاهری زیادی به این خودرو داشته باشد. در مقایسه با توسان، جک اس ۵ خطوط بدنه کمتری دارد و طراحی آن سادهتر و به نوعی بالغتر به نظر میرسد.
نمای جلوی جک اس ۵ با جلوپنجره بزرگ و کاپوت عضلانی برجسته شده و به نوعی نقطه قوت طراحی آن محسوب میشود. در نمای جانبی، طراحی جک S۵ ساده است و خطوط خاصی روی آن دیده نمیشود. البته مانند بسیاری از کراس اوورهای چینی مونتاژی، تفاوت نسبت سایز رینگ به بدنه خودرو از لحاظ بصری آزاردهنده است. رینگهای ۱۷ اینچی در تناسب با ابعاد کلی خودرو کوچک به نظر میرسند. در بخش عقب، تأثیر زبان طراحی آئودی کاملاً مشهود است و المانهایی نظیر چراغهای LED عقب، فضای پلاک صندوق، دیفیوزر سپر و دو خروجی اگزوز، ظاهری مدرنتر به نمای پشتی جک S۵ دادهاند.
در سوی دیگر، طراحیهایما S۷ در مقایسه با جک S۵ نشان میدهد که این خودرو تلاش داشته به یک کراساوور (CUV) بزرگ و عضلانی تبدیل شود، اما حاصل کار چیزی متفاوت از آب درآمده است. ظاهر کلی هایما اس ۷ با وجود قد بلند و ابعاد بزرگ، یادآور زبان طراحی خودروهای دو دهه گذشته است و در برابر محصولاتی مانند جک اس ۵ و کراساوورهای تیگو، کاملاً قدیمی به نظر میرسد.
از معایب نمای عقب هایما S۷ میتوان به نمایان بودن منبع اگزوز، سیستم تعلیق ضعیف و استفاده از سر اگزوزهای کوچک و غیرکاربردی اشاره کرد که طراحی را نامتناسب جلوه میدهند. با این حال، ابعاد بزرگ هایما S۷ باعث شده تا بیشتر شبیه به یک SUV باشد و از طراحی معمول کراساوورها فاصله بگیرد که ممکن است برای برخی از مشتریان جذاب باشد.
مقایسه هایما s۷ با جک s۵ از لحاظ طراحی کابین
کابین هردو خودرو جک اس ۵ یا هایما اس ۷، همانطور که از ماشین های چینی میان رده انتظار می رود، از سه المان ثابت بهره می برد: تریم داخلی مالتی کالر (با هدف کاهش حس رده متوسط بودن)، کیفیت متریال متوسط رو به پایین و پلاستیک خشک.
کابین جک اس ۵ دندهای از لحاظ طراحی، طبعاً شباهتهایی با هیوندای توسان دارد. در این خودرو از ترکیبی از پلاستیک خشک و چرم استفاده شده که در مجموع کیفیت قابل قبولی ارائه میدهند. صفحه کیلومتر این مدل به صورت سوپر ویژن طراحی شده و قابلیت نمایش مناسب در شب و روز را دارد. طراحی کلی کابین، به ویژه در نسخه اتوماتیک و نیوفیس، برتری نسبی برای محصول کرمان موتور در مقایسه جک اس ۵ یا هایما اس ۷ را سبب شدهاند.
در مقابل، کابین هایما اس ۷ فضایی خشنتر و سادهتر ارائه میدهد. با ورود به داخل این خودرو، میتوان نوعی عدم دقت در جزئیات طراحی را احساس کرد. برخلاف انتظار، با وجود ابعاد بزرگ بدنه، فضای داخلی چندان گسترده نیست و این موضوع به ویژه در قسمت صندوق عقب محسوس است. صندلیها از جنس چرم و فوم خشک با ارگونومی نسبی ساخته شدهاند و داشبورد و کلاستر نیز طراحی کاملاً معمولی دارند.
در بخش فضای بار، مقایسه هایما S۷ با جک S۵ نشان میدهد که جک اس ۵ با ارائه فضای ۵۰۵ لیتری در صندوق عقب، عملکرد بهتری نسبت به هایما اس ۷ با ظرفیت ۴۰۰ لیتر دارد. این تفاوت فضای داخلی جک اس ۵ و هایما اس ۷، برای خریداران و به ویژه خانوادهها و کسانی که علاقمند به سفرهای جادهای هستند، حائز اهمیت است.
بررسی جک اس ۵ و هایما اس ۷ در بخش فنی
در بخش فنی مقایسه جک اس ۵ یا هایما اس ۷، بیشتر شاهد شباهت هستیم تا تفاوت. در جدول زیر مختصری به مقایسه هایما s۷ با جک s۵ از نظر خصوصیات پیشرانه و گیربکس پرداخته شده است.
ویژگی ها |
هایما S۷ |
جک S۵ |
نوع موتور |
۴ سیلندر توربوشارژ |
۴ سیلندر توربوشارژ TGDi |
حجم موتور |
۱.۸ لیتر |
۱.۵ لیتر |
قدرت |
۱۷۰ اسببخار |
۱۷۱ اسببخار |
گشتاور |
۲۳۰ نیوتنمتر |
۲۵۱ نیوتنمتر |
شتاب |
۱۰.۵ ثانیه |
۱۱.۷ ثانیه |
ماکسیمم سرعت |
۱۷۰ کیلومتر برساعت |
۱۹۰ کیلومتر برساعت |
مصرف ترکیبی |
۹ تا ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
۸ تا ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
گیربکس |
۶ دنده اتومات |
۶ دنده اتومات دوکلاچه / ۶ سرعته دستی |
هایما S۷ برای اولین بار با یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی وارد بازار ایران شد، اما از سال ۱۳۹۶ نسخه فیسلیفت این خودرو همراه با موتور توربوشارژ عرضه گردید. این مدل از هایما اس ۷ با موتور کد HM۴۸۴Q-T مجهز به پیشرانهای با حجم ۱۷۹۵ سیسی، توان تولید ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. نیروی حاصل توسط یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به محور جلوی خودرو منتقل میشود. از جمله مشخصات عملکردی این مدل میتوان به مصرف سوخت ۸.۳۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد ۱۰.۵ ثانیه اشاره کرد.
در سوی دیگر، جک S۵ با یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ عرضه شده است که ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. نیروی تولیدشده توسط این پیشرانه از طریق یک گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. این خودرو با شتاب صفر تا صد ۱۱.۷ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت، مصرف سوختی ترکیبی برابر با ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد.
با این حال، تجربه اثبات کرده است که عملاً شتاب هر خودرو، میزان مصرف سوخت آن و ماکسیمم سرعت، در حالت واقعی با چیزی که در کاتالوگ اعلام میشود فاصله دارد. تجربه رانندگان جک اس ۵ یا هایما اس ۷ حکایت از آن دارد که در عمل، بسته به استایل رانندگی، نوع جاده و عوامل محیطی، اعداد متفاوتی در بخش مصرف سوخت و شتاب گیری برای هر یک از این دو کراس اوور به دست میآیند.
تجربه رانندگی با جک اس ۵ یا هایما اس ۷
در مقایسه تجربه رانندگی مقایسه هایما s۷ با جک s۵، هایما S۷ توربو اتوماتیک به دلیل شتاب اولیه بهتر، چابکی بیشتری نسبت به جک اس ۵ ارائه میدهد. کیفیت سواری و تعویض دنده در هایما اس ۷ نیز به طور محسوسی نرمتر است، که این امر میتواند برای رانندگی در مسیرهای شهری و طولانی جذابتر باشد. در مقابل، حالت رانندگی اسپرت جک S۵ بهویژه در جادههای ناهموار ممکن است موجب کاهش راحتی سرنشینان شود.
از منظر هندلینگ، پایداری و مانورپذیری، جک S۵ در کنترل حرکات عرضی بدنه و حفظ تعادل هنگام عبور سریع از پیچها عملکرد بهتری دارد. این ویژگی میتواند در افزایش اعتمادبهنفس راننده هنگام رانندگی با سرعت بالا تأثیرگذار باشد. در زمینه قدرت ترمزگیری، هر دو خودرو در سطوح مناسبی قرار دارند و حس اطمینان کافی را به راننده منتقل میکنند.
بررسی امکانات رفاهی و ایمنی جک S۵ و هایما S۷
بهطورکلی دو خودروی هایما S۷ و جک S۵ از نظر فنی، ایمنی و امکانات رفاهی در جایگاه یکسانی قرار دارند. نظر به کم و کاستیهای هردو خودرو در بخشهای مختلف، دقیقاً نمیشود گفت که امکانات رفاهی Haima S۷ بیشتر است یا Jac S۵. هایما اس ۷ از نظر آپشن های اساسی مانند کروز کنترل و ایمنی در سطح بالاتری قرار می گیرد. در جدول زیر می توانید تصور بهتری از امکانات و آپشن های هایما و جک اس ۵ پیدا کنید.
جدول مقایسه امکانات JAC S۵ و Haima S۷
هایما S۷ |
جک S۵ |
|
سیستم ترمز ضد قفل ABS |
✅ |
✅ |
سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD |
✅ |
✅ |
سیستم کنترل پایداری خودروی ESP |
✅ |
✅ |
سیستم کنترل ترکشن |
✅ |
❌ |
سیستم ترمز اضطراری خودکار سیستم حفظ خودرو بین خطوط |
❌ |
❌ |
سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAS |
✅ |
✅ |
کروز کنترل |
✅ |
❌ |
کروز کنترل تطبیقپذیر |
❌ |
❌ |
تشخیص نقاط کور |
❌ |
❌ |
سیستم کمکی پارک خودکار |
❌ |
❌ |
ایموبلایزر |
✅ |
✅ |
ورود و خروج بدون کلید |
✅ |
✅ |
سیستم نشان دهنده فشار باد تایرها |
✅ |
✅ |
کیسه هوای راننده |
✅ |
✅ |
کیسه هوای سرنشین |
✅ |
✅ |
کیسه هوای کناری |
✅ |
✅ |
کیسه هوای پردهای |
❌ |
❌ |
پیشکشنده کمربند ایمنی |
✅ |
❌ |
آپشنهای بدنه |
||
دیلایت |
✅ |
✅ |
اتولایت |
✅ |
❌ |
تنظیم خودکار چراغ جلو |
❌ |
❌ |
سنسور پارک جلو |
✅ |
✅ |
سنسور پارک عقب |
✅ |
✅ |
آپشن های رفاهی |
||
کیلس استارت |
✅ |
✅ |
سنسور باران |
✅ |
✅ |
ترمز دستی برقی |
❌ |
✅ |
کامپیوتر سفری |
✅ |
✅ |
آینه الکتروکروماتیک |
✅ |
❌ |
دوربین دنده عقب |
✅ |
✅ |
سانروف |
✅ |
✅ |
قفل صندلی کودک |
✅ |
✅ |
گرمکن صندلی جلو |
✅ |
✅ |
سردکن صندلی جلو |
❌ |
❌ |
گرمکن صندلی عقب |
❌ |
❌ |
ماساژور صندلی |
❌ |
❌ |
سیستم تهویهی خودکار |
✅ |
✅ |
استراحتگاه مرکزی دست |
✅ |
✅ |
شارژر بیسیم |
❌ |
❌ |
مالتی مدیا |
||
تعداد اسپیکر |
۴ + توییتر |
۶ |
نمایشگر مرکزی |
✅ |
✅ |
نویگیشن |
✅ |
❌ |
بلوتوث |
✅ |
✅ |
مقایسه هایما s۷ با جک s۵از نظر ایمنی
در بررسی مقایسه جک اس ۵ یا هایما اس ۷ از نظر تستهای ایمنی، اطلاعات رسمی حاکی از آن هستند که جک اس ۵ توانسته است در آزمونهای استاندارد C-NCAP امتیاز کامل پنج ستاره را کسب کند. در مقابل، هایما اس ۷ تاکنون در چنین آزمونهایی شرکت داده نشده و به همین دلیل نمیتوان به صورت قطعی درباره میزان ایمنی آن اظهار نظر کرد. البته با توجه به اینکه هایما از پلتفرم مزدا تریبیوت استفاده میکند، شاید بتوان برآورد کرد که این خودرو ایمنی نسبتاً قابل قبولی داشته باشد.
در زمینه امکانات ایمنی نیز هر دو خودرو شامل تجهیزاتی مشابهی هستند که از جمله آنها میتوان به ورود بدون کلید، حسگر فشار باد تایر، سنسور پارک عقب، ایربگهای جلو و جانبی (جمعا ۴ تا)، سیستم ترمز ABS و EBD، ترمز کمکی و سیستم کنترل پایداری اشاره کرد. با این حال، تفاوت جک اس ۵ و هایما اس ۷ در این بخش به وجود برخی امکانات خاص بازمیگردد. برای مثال، هایما اس ۷ مجهز به سیستم کنترل کشش است، اما در سوی مقابل، جک اس ۵ ویژگیهای ایمنی بیشتری از جمله ترمز پارک برقی، پشتسری فعال، کمربند ایمنی پیشکشنده و سنسور پارک جلو را در اختیار دارد.
رقبای جک اس ۵ و هایما اس ۷ در بازار
هر دو کراس اوور جک اس ۵ یا هایما اس ۷ در بازار ایران طرفداران زیادی دارند و همواره تقاضا برای خرید این خودروها در سطح بالایی قرار دارد. پیشتر بیان شد که هایما اس ۷، تلاش ایران خودرو برای رقابت با کرمان موتور در راستای ورود به عرصه مونتاژ CUVهای چینی بود و با موفقیت قابل قبولی نیز روبرو شد. با این حال، به نظر میرسد که بازار جک اس ۵ اندکی از هایما اس ۷ پیشی گرفته و خرید و فروش آن رونق بیشتری داشته باشد. هر دو خودرو از جمله گزینههای محبوب هستند و خدمات پس از فروش مناسبی نیز ارائه میدهند.
هایما اس ۷ |
جک اس ۵ |
|
رقبای اصلی |
ام وی ام X۳۳ |
کیا اسپورتیج |
لیفان X۷۰ |
هایما اس ۷ |
|
جک اس ۵ |
هوندا CR-V |
بالاخره هایما اس ۷ بخریم یا جک اس ۵؟
در قیاس جک اس ۵ یا هایما اس ۷، به جرئت میتوان گفت دو اتومبیل تفاوت چندان فاحشی ندارند که بتوان یکی را بی بروبرگرد بهتر از دیگری دانست. این به شما بستگی دارد که بعد از بررسی تفاوت جک S۵ و هایما S۷ در بخشهای مختلف (از جمله ظاهر ماشین، عملکرد فنی، آپشنها و وضعیت رقابت در بازار) سراغ کدام گزینه بروید. در زمان نگارش گزارش حاضر (نیمه دوم سال ۱۴۰۳)، قیمت هردو مدل در رنج ۸۰۰ میلیون الی ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون اعلام شده است.
در صورت تمایل به خرید یک کراس اوور با سواری نرمتر، کیفیت داخلی بالاتر و امکانات رفاهی بیشتر، مقایسه هایما S۷ با جک S۵ نشان میدهد که هایما اس ۷ میتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. از طرف دیگر، اگر ویژگیهایی مانند ایمنی بیشتر، مصرف سوخت کمتر و طراحی ظاهری جذابتر برایتان اهمیت دارد، تفاوت جک اس ۵ و هایما اس ۷ موجب میشود که خرید کراس اوور کرمان موتور برای شما گزینه بهتری باشد./