استون مارتین والهالا 2025 ؛ سوپرکار بریتانیایی با ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت
پنج سال طول کشید تا هایپرکار موتور وسط استون مارتین یعنی مدل والهالا بالاخره به بازار بیاید، با ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت.
داستان شکلگیری استون مارتین والهالا به سال ۲۰۱۹ و کانسپت AM-RB 003 برمیگردد، اما آمارها درخصوص سوپراسپرت جدید استون مارتین که پس از چند سال تأخیر بالاخره آن را معرفی کرده، جالب است، این خودرو با استفاده از سیستم هیبرید خود، در مجموع، ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت تولید می کند، که کمی بیشتر از آنچه قبلاً انتظار میرفت است. البته بیشتر این قدرت، یعنی ۸۱۷ اسب بخار از موتور V-8 چهار لیتری تویینتوربو که در پشت سر راننده قرار دارد، تأمین میشود.
این فقط یک نسخه تقویتشده از DBX707 نیست. در اینجا یک میللنگ تخت وجود دارد که پیستونهای جدید را چرخانده و از سیستم روغنکاری خشک استفاده میکند. این موتور دارای میلسوپاپهای سفارشی و یک سیستم احتراق جدید است. توربوشارژرهای بهروزشده نیز سیلندرها را پر میکنند.
همچنین الباقی قدرت از سه موتور الکتریکی تأمین میشود. یکی از آنها با گیربکس دو کلاچ هشت سرعته یکپارچه شده و عمدتاً به عنوان استارت و ژنراتور برای شارژ باتری عمل میکند. دو موتور دیگر در جلو قرار دارند و هر چرخ را برای حفظ چسبندگی چهارچرخ متحرک میچرخانند. این موتورها میتوانند بهطور مستقل عمل کنند تا در پیست مسابقه تکنیکهای torque-vectoring را ارائه دهند، یا میتوانید حالت EV را فعال کرده و مسافتی حدود ۱۴ کیلومتر را با حداکثر سرعت ۱۳۰ کیلومتر برساعت طی کنید. تنها موتورها در حالت الکتریکی فعال هستند و از آنجایی که والهالا دنده معکوس ندارد، آنها مسئول عقببردن این خودرو هستند.
با همکاری همه اجزا، استون مارتین اعلام کرده که مدل والهالا در ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. اگر پا را روی پدال نگه دارید، میتوانید به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت برسید که این رقم با سیستم آیرودینامیک فعال خودرو ممکن شده است. در بیشتر شرایط رانندگی، بال بزرگ عقب در بدنه مخفی می ماند تا طراحی تمیز خارجی والهالا حفظ شود. وقتی به حالت مسابقه سوییچ کنید، این بال بهطور چشمگیری بالا میرود. لبه جلویی نیز بیشتر به سمت جلو کشیده میشود و نیروی رو به پایین را تا حداکثر ۶۰۰ کیلوگرم در ۲۴۰ کیلومتر در ساعت افزایش میدهد. از آن نقطه به بعد، زاویههای بال بهطور خودکار تنظیم میشوند تا این نیرو را با افزایش سرعت حفظ کنند.
سیستم کنترل دینامیک یکپارچه وسیله نقلیه (IVC) استون مارتین تمامی محاسبات را انجام داده و تنظیمات را اعمال میکند، که شامل گسترش کامل بالها برای ترمز هوایی است. IVC همچنین سیستم تعلیق، فرمان و ترمزها را مدیریت میکند که همه اینها بسته به چهار حالت رانندگی موجود متفاوت است. حالت مسابقه بهطور همزمان کمکها را خاموش میکند تا تجربهای بدون محدودیت فراهم کند. دو گزینه دیگر Sport+ یا Sport هستند که تنظیم پیشفرض برای والهالا محسوب میشوند.
زیر خودرو در بخش عقب، یک سیستم تعلیق پنجلینکه و یک سیستم تعلیق جلوی الهامگرفته از فرمول یک با میلههای فشار وجود دارد. این سیستم تعلیق بهصورت داخلی نصب شده و کنترل بهتری را فراهم میکند در حالی که فضای بیشتری برای موتورها الکتریکی باز میکند. هر دو سیستم تعلیق به زیرچارچوبهای آلومینیومی متصل هستند که به مونوکوک کربنی والهالا وصل میشوند. استون مارتین مارتین وزن خشک ۱۶۵۰ کیلوگرم را برای این خودرو اعلام کرده که برای یک هایبرید چهارچرخ متحرک با سه موتور، رقم خوبی محسوب میشود.
کالیپرهای ششپیستونی برمبو دیسکهای کربن سرامیکی ۱۶.۱ اینچی را در جلو نگه میدارند که بهطور رسمی بزرگترین ترمزهایی هستند که تاکنون بر روی یک استون مارتین تولیدی نصب شدهاند. در عقب، کالیپرهای چهارپیستونی با ترمزهای ۱۵.۳ اینچی قرار دارند که در پشت رینگ های ۲۱ اینچی نصب شدهاند. رینگ های جلو ۲۰ اینچی هستند و همه آنها با تایرهای مخصوص والهالا میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ پوشانده شدهاند.
داخل خودرو در مقایسه با دیگر مدلهای استون مارتین بهطور نسبتاً سادهای طراحی شده است. درب های به صورت پروانهای باز میشوند تا دریایی از کربن نمایان شود و فرمانی کوتاه و الهامگرفته از فرمول یک وجود دارد. داشبورد در واقع یک تیرک کربنی است که عرض کابین را پوشش میدهد و دو نمایشگر دیجیتال بر روی آن نصب شدهاند. کف خودرو بالاتر قرار دارد و صندلیها به عقب خم میشوند تا حس ریسینگ را به ارمغان بیاورند. سیستم صوتی Bowers & Wilkins، روکش آلکانترا، ناوبری ماهوارهای و Apple CarPlay از دیگر آپشن های این خودرو هستند.
تولید استون مارتین والهالا در سهماهه دوم سال ۲۰۲۵ آغاز میشود. قیمتگذاری مشخص نیست و تنها ۹۹۹ دستگاه در نهایت ساخته خواهد شد.
استون مارتین استون مارتین والهالا استون مارتین والهالا 2025
source