چند سال پیش، جک S5 و هایما S7 به بازار ایران وارد شدند و در زمانی با رقبای قوی مواجه نشدند. امروزه، این دو خودرو به عنوان گزینههای اصلی کراساوورها شناخته میشوند و بسیاری از خریداران ایرانی در حال بررسی و مقایسه آنها هستند. در این مقاله به بررسی جزئیات این دو خودرو از جنبههای مختلف خواهیم پرداخت.
تاریخچه ورود به بازار
- جک S5: این خودرو، ترکیبی از پلتفرم هیوندای توسان و طراحی آئودی، برای بار اول در نمایشگاه خودروی گوانگژو چین در معرض نمایش قرار گرفت و سپس در سال ۱۳۹۴ به بازار ایران معرفی شد. کرمان موتور تولید و عرضه این خودرو را بر عهده داشت.
- هایما S7: این کراساوور با پلتفرم مزدا CX-7 به بازار آمده و در سال ۱۳۹۴ توسط زیرشاخهای از کمپانی FAW چین به بازار ایران عرضه شد. با توجه به قدبلندتر بودن نسبت به سایر خودروها، هایما S7 به سرعت طرفداران زیادی پیدا کرد.
مقایسه طراحی
اگر به طراحی این دو خودرو نگاه کنید، متوجه میشوید که هردو به سبک طراحی یک و نیم دهه پیش تعلق دارند.
ویژگیها |
هایما S7 |
جک S5 |
طول (میلیمتر) |
۴۴۹۸ |
۴۴۷۵ |
عرض (میلیمتر) |
۱۸۳۰ |
۱۸۴۰ |
ارتفاع (میلیمتر) |
۱۷۳۰ |
۱۶۸۰ |
فاصله بین محور (میلیمتر) |
۲۶۱۹ |
۲۶۴۵ |
وزن (کیلوگرم) |
۱۵۴۵ |
۱۵۰۵ |
قطر رینگ (اینچ) |
۱۷ |
۱۷ |
- جک S5: طراحی جلوی آن با جلوپنجره بزرگ و کاپوت منحنی نمای چشمنواز و عضلانی دارد. طراحی جانبی نسبتاً ساده و بدون خطوط اضافی است.
- هایما S7: این خودرو سعی در نمایش یک طراحی بزرگ و عضلانی دارد، اما در مقایسه با طراحی مدرنتر جک S5، کمی قدیمی به نظر میرسد.
مقایسه فنی
در بخش فنی، این دو خودرو شباهتهایی دارند اما در برخی جوانب نیز تفاوتهایی را نشان میدهند.
ویژگیها |
هایما S7 |
جک S5 |
نوع موتور |
۴ سیلندر توربوشارژ |
۴ سیلندر توربوشارژ TGDi |
حجم موتور (لیتر) |
۱.۸ |
۱.۵ |
قدرت (اسب بخار) |
۱۷۰ |
۱۷۱ |
گشتاور (نیوتنمتر) |
۲۳۰ |
۲۵۱ |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ (ثانیه) |
۱۰.۵ |
۱۱.۷ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
۱۷۰ |
۱۹۰ |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) |
۹ تا ۱۱ |
۸ تا ۱۱ |
نوع گیربکس |
۶ دنده اتوماتیک |
۶ دنده اتوماتیک دوکلاچه / ۶ سرعته دستی |
- هایما S7: با موتور ۱.۸ لیتری توربوشارژ و توانایی تولید ۱۷۰ اسب بخار، مصرف سوخت آن حدود ۸.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
- جک S5: این خودرو با موتور ۲ لیتری توربوشارژ و توان تولید ۱۷۴ اسب بخار، مصرف سوخت کمتری دارد و به ۷.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر میرسد.
تجربه رانندگی
در مقایسه تجربه رانندگی، هایما S7 به خاطر شتاب بهتر و کیفیت نرمتر تعویض دنده احساس راحتی بیشتری دارد. اما جک S5 در کنترل حرکات عرضی بدنه و پایداری عملکرد بهتری نشان میدهد.
امکانات رفاهی و ایمنی
هایما S7 |
جک S5 |
|
سیستم ترمز ضد قفل ABS |
✅ |
✅ |
سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD |
✅ |
✅ |
سیستم کنترل پایداری خودروی ESP |
✅ |
✅ |
سیستم کنترل ترکشن |
✅ |
❌ |
سیستم ترمز اضطراری خودکار سیستم حفظ خودرو بین خطوط |
❌ |
❌ |
سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAS |
✅ |
✅ |
کروز کنترل |
✅ |
❌ |
کروز کنترل تطبیقپذیر |
❌ |
❌ |
تشخیص نقاط کور |
❌ |
❌ |
سیستم کمکی پارک خودکار |
❌ |
❌ |
ایموبلایزر |
✅ |
✅ |
ورود و خروج بدون کلید |
✅ |
✅ |
سیستم نشان دهنده فشار باد تایرها |
✅ |
✅ |
کیسه هوای راننده |
✅ |
✅ |
کیسه هوای سرنشین |
✅ |
✅ |
کیسه هوای کناری |
✅ |
✅ |
کیسه هوای پردهای |
❌ |
❌ |
پیشکشنده کمربند ایمنی |
✅ |
❌ |
آپشنهای بدنه |
||
دیلایت |
✅ |
✅ |
اتولایت |
✅ |
❌ |
تنظیم خودکار چراغ جلو |
❌ |
❌ |
سنسور پارک جلو |
✅ |
✅ |
سنسور پارک عقب |
✅ |
✅ |
آپشن های رفاهی |
||
کیلس استارت |
✅ |
✅ |
سنسور باران |
✅ |
✅ |
ترمز دستی برقی |
❌ |
✅ |
کامپیوتر سفری |
✅ |
✅ |
آینه الکتروکروماتیک |
✅ |
❌ |
دوربین دنده عقب |
✅ |
✅ |
سانروف |
✅ |
✅ |
قفل صندلی کودک |
✅ |
✅ |
گرمکن صندلی جلو |
✅ |
✅ |
سردکن صندلی جلو |
❌ |
❌ |
گرمکن صندلی عقب |
❌ |
❌ |
ماساژور صندلی |
❌ |
❌ |
سیستم تهویهی خودکار |
✅ |
✅ |
استراحتگاه مرکزی دست |
✅ |
✅ |
شارژر بیسیم |
❌ |
❌ |
مالتی مدیا |
||
تعداد اسپیکر |
۴ + توییتر |
۶ |
نمایشگر مرکزی |
✅ |
✅ |
نویگیشن |
✅ |
❌ |
بلوتوث |
✅ |
✅ |
تفاوتها:
- هایما S7امکانات ایمنی بیشتری مثل سیستم کنترل کشش را دارد.
- جک S5شامل ویژگیهای ایمنی بیشتری از جمله ترمز پارک برقی و پیشکشندههای کمربند ایمنی است.
نتیجهگیری
در نهایت، انتخاب بین جک S5 و هایما S7 بستگی به نیازها و سلیقه شما دارد. اگر به دنبال یک خودروی با سواری نرمتر و امکانات بیشتری هستید، هایما S7 گزینه بهتری است. اما اگر اولویت شما ایمنی بیشتر، مصرف سوخت کمتر و طراحی ظاهری مدرنتر است، جک S5 میتواند انتخاب مناسبی باشد. در هر صورت، هر دو خودرو دارای خدمات پس از فروش خوبی هستند و انتخاب آنها میتواند تجربه خوبی برای شما باشد.
source