لوگوی جدید سایپا از رینگ چانگان الهام گرفته شد!
مدت کوتاهیست که تصاویر مربوط به لوگوی جدید سایپا در فضای مجازی منتشر شده است؛ لوگویی که به نظر می رسد منبع الهام آن، رینگ یکی از خودروهای چانگان است!
به تازگی طی بازدید مدیرعامل گروه سایپا از خط تولید، تصاویری بیرون آمده است که نشان از نصب لوگوی جدید سایپا روی محصول آریا دارد. لوگوی فعلی سایپا را می توان یکی از اصولی ترین لوگوهای صنعتی در ایران دانست که حالا دستخوش تغییراتی شده است و نمی توان گفت نسبت به قبل بهبود یافته، بلکه صرفاً تغییر کرده است. در ادامه به ری برندینگ سایپا بیشتر می پردازیم.
لوگوی فعلی سایپا
در اواسط دهه ۶۰ ، مرتضی ممیز، یکی از استادان هنر گرافیک در ایران که طراحی نشان سازمان ملی استاندارد شهرداری تهران، سازمان آتش نشانی و... را در کارنامه دارد، طراحی لوگو یا نشان گروه سایپا را بر عهده گرفت.
شاید کمتر کسی بداند که نشان یا همان لوگوی سایپا، الهام گرفته از معماری ایرانی، بهویژه کاشی کاری بنای تاریخی گنبد سرخ در شهرستان مراغه است.
از ویژگیهای لوگوی سایپا میتوان به برخورداری از زوایای یکسان ۱۲۰ درجه، یالهای همسان و قابلیت حجم پذیری آن اشاره کرد. همچنین نشان سایپا در نگاه اول بیننده را به یاد چرخ دنده، که یکی از نماد های صنعتی است، می اندازد و پس از آن چرخش این چرخ دنده را تداعی می کند.
جهت گیری یالها به اطراف نشانه میل به رونق و ایجاد گستردگی است و قرار گرفتن یکی از یالها به سمت بالا نشانگر رویکرد نهایی سازمان در همسو کردن استعدادها در راستای رشد است. این سه یال می توانند به خروجی های شرکت یعنی محصول، سود و خدمات نیز اشاره داشته باشند، اما این نشان فکرشده و زیبا قرار است با چه طرحی جایگزین شود؟
ری برندینگ سایپا
مدت کوتاهیست که تصاویر مربوط به لوگوی جدید سایپا در فضای مجازی منتشر شده است؛ لوگویی که به نظر می رسد منبع الهام آن، رینگ یکی از خودروهای چانگان است!
بله درست خواندید، رینگ چانگان منبع الهام لوگوی جدید سایپا بوده است. طبق شنیده ها در سفر مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا (تیموری) به چین، رینگ یکی از محصولات چانگان با نام Changan Nevo E07 به علت شباهت به لوگوی سایپا نظر وی را جلب می کند. ایشان نیز سابقه و حیثیت یک گروه خودروسازی بزرگ را با یک رینگ گره زده و دستور ری برندینگ شرکت را با الهام از آن رینگ صادر می کند. البته آنچه امروز مشخص است این است که طراحان این لوگوی جدید صرفاً به اندازه حذف یک کاپ رینگ از محصول چانگان به خود زحمت داده اند و نشان جدید را عیناً از روی آن رینگ کپی کرده اند.
اینجاست که می توان به خوبی دریافت که انتخاب ها و انتصاب های نادرست تا چه حد می تواند برای یک صنعت، زیان بار و حتا مرگبار باشد. اگر شنیدهها درباره دستور آقای تیموری مبنی بر طراحی لوگوی جدید با بهره گیری از رینگ یک محصول چانگان درست باشد، این پرسش پیش می آید که چرا یک فرد باید با ندانم کاری و تصمیمات نابهجا و غلط، اعتبار و آبروی یک سازمان و شرکت با نیم قرن سابقه را با یک محصول از شرکت چینی گره بزند؟ آیا تغییر لوگوی سایپا و ایجاد نشانی بی هویت برای این گروه خودروسازی را باید آخرین لطمه تیموری به سایپا پس از عدم عرضه آریا دانست؟
سایپا لوگوی جدید سایپا
source