اسکانیا سوپر؛ قدرت بالاتر با مصرف سوخت کمتر

اسکانیا سوپر نام یکی از سری کشنده های این برند سوئدی است که قدرت بالا را در کنار مصرف پایین به ارمغان آورده است.
اسکانیا از آن شرکت هایی است که نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا خصوصا اروپا بسیار شناخته شده و محبوب است. برندی سوئدی که در زمینه تولید خودروهای کار و تجاری فعالیت داشته و حالا ید طولایی در این زمینه پیدا کرده است.
اسکانیا سوپر (Scania Super) در واقع قویترین لاین محصولات اسکانیا محسوب می شود که از دیگر کشنده های این برند رده بالاتری دارد. اسکانیا سوپر در سال ۲۰۲۴ توانست لقب «کامیون سبز» را از آن خود کرد و این یعنی از نظر مصرف سوخت این سری از کامیون های اسکانیا کم مصرف ترین مدل در میان کشنده های اسکانیاست.

اسکانیا سوپر از نظر طراحی ظاهری هیچ تفاوتی با مدل های دیگر اسکانیا ندارد و تنها راه تشخیص آنها عبارت Super نوشته شده بر روی تاج و جلوپنجره آن است. داخل کابین نیز تفاوتی با تیپ های دیگر اسکانیا سوپر نداشته و همان کابین با ارگونومی بسیار خوب و امکانات بالا را با خود همراه دارد. البته که در مشخصات فنی تغییرات بسیاری همراه شده که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
موتور ۱۳ لیتری جدید

اسکانیاهای سری سوپر در بخش فنی میزبان موتوری جدید با حجم ۱۳ لیتر هستند. این موتور طبق اعلام اسکانیا پیشرفته ترین موتور تولیدی آنها تاکنون است. از نظر آلایندگی این قلب تپنده جدید بسیار شرایط ویژهای داشته و جزو کم مصرف ترین هاست.
در پشت این عملکرد بی نقص در اسکانیا سوپر، پیشرفت های قابل توجهی در عملکرد احتراق و تنفس موتور، روغن کاری، خنک کاری و راندمان توربو شارژ وجود دارد. همچنین این موتور دارای طیف وسیعی از فناوریهای مختلف مانند سیستم Scania Twin SCR است.

این موتور از نظر آلیاژ ساخت ۳۰ درصد بهینه تر از موتورهای دیگر اسکانیا بوده و همین مورد سبب می شود تا راندمان و عمر موتور افزایش چشمگیری پیدا کند. این یعنی سری سوپر اسکانیا به این راحتی ها هم مستهلک نخواهد شد. این موتور با قدرت های ۴۲۰، ۴۶۰، ۵۰۰ و ۵۶۰ اسب بخار در دسترس بوده و بیشینه گشتاور آن نیز از دور موتور ۹۰۰rpm در دسترس خواهد بود.
گیربکس جدید Scania Opticruise

برای این نسل از سوپرهای اسکانیا دو گیربکس جدید با کد های G25 و G33 به عنوان گزینه های استاندارد و سنگین معرفی شده است. گیربکس های اپتی کروز اسکانیا به صورت ۸+۱۴ دنده طراحی شده و بیشترین گشتاور را در پایین ترین دور کی تواند انتقال دهد.
مانند قلب تپنده اسکانیا سوپر، گیربکس این سری نیز آلیاژ و متریال بروزی داشته و همین مورد سبب می شود تا راندمان گیربکس و عمرش افزایش قابل توجهی پیدا کند. ضمن اینکه دنده کشی های این سری نیز هم بهبود های قابل توجهی نسبت به قبل پیدا کرده است.
اسکانیا اسکانیا سوپر
source