چرا خودروهای وارداتی هم ساخت چین هستند؟ / راهی به جز خودروی چینی نیست

آغاز مجدد و محدود واردات خودرو به بازار ایران، امیدهایی را برای شکستن طلسم سالها رکود و بحران در صنعت خودرو ایجاد کرده بود. بسیاری از کارشناسان و مردم تصور میکردند که این واردات میتواند راهی برای خروج از وضعیت «چین زدگی» بازار خودرو باشد. اما به تدریج روشن شد که در شرایط کنونی، راهی جز خودروهای چینی برای واردات به ایران وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اولین و بزرگترین مانع در راه ارتباط با تولیدکنندگان بزرگ خودروهای دنیا، تحریمها است. تحریمهای بینالمللی و مشکلات ارزی به شدت بر تجارت خودرویی ایران تاثیر گذاشته است. از یک سو، شرکتهای مطرح خودروسازی مانند تویوتا، هیوندای، رنو و پژو به دلیل قرار گرفتن ایران در لیست سیاه تحریمی، قادر به فروش خودرو به ایران نیستند. این شرکتها نمیخواهند به دلیل همکاری با ایران، ریسک از دست دادن بازارهای جهانی خود را بپذیرند.
از سوی دیگر، حتی اگر این برندها بخواهند وارد بازار ایران شوند، مشکلات داخلی نیز مانع آنها میشود. قوانین محدودکنندهای مانند محدودیتهای مربوط به حجم موتور خودرو و قیمت آن، در کنار مشکلات تأمین ارز، واردات خودرو را بسیار پیچیده میکند. در نتیجه، راهی جز همکاری با کشورهایی مانند چین و روسیه برای تامین خودروهای وارداتی باقی نمیماند.
چین، تنها گزینه در دسترس برای ایران
در شرایطی که بسیاری از برندهای جهانی حاضر به همکاری با ایران نیستند، چین به عنوان تنها گزینه قابل اتکا باقی میماند. چین به دلیل روابط سیاسی و اقتصادی خود با ایران و همچنین توانمندیهای تجاریاش در دوران تحریم، یکی از معدود کشورهایی است که میتواند خودرو به ایران صادر کند. علاوه بر این، چین در زمینه تولید خودرو به پیشرفتهای قابل توجهی دست یافته است.
این در حالی است که بسیاری از خودروهای چینی اکنون از لحاظ کیفیت و طراحی در سطح بالاتری قرار دارند و به راحتی میتوانند با خودروهای ژاپنی و کرهای رقابت کنند. با این وجود بسیاری همچنان باور دارند که خودروهای چینی نمیتوانند انتظارات را برآورده کنند.
توسعه کیفیت خودروهای چینی
یکی از دلایل اصلی تمایل ایران به خرید خودروهای چینی، پیشرفتهای چشمگیر چین در تولید خودروهای با کیفیت است. طی سالهای اخیر، خودروسازان چینی توانستهاند با استفاده از تکنولوژیهای نوین، کیفیت و ایمنی خودروهای خود را به میزان زیادی بهبود بخشند. بسیاری از برندهای چینی اکنون خودروهایی با طراحیهای مدرن، مصرف سوخت پایین و سیستمهای ایمنی پیشرفته تولید میکنند که از بخش قابل توجهی از خودروهای وارداتی دیگر، با توجه به قیمت رقابتیشان، بهتر به نظر میرسند.
این تحول در کیفیت خودروهای چینی باعث شده است که دیگر تصورهای منفی در مورد این خودروها از بین برود و این خودروها به انتخابی منطقی برای مصرفکنندگان ایرانی تبدیل شوند. به عبارت دیگر، خودروهای چینی اکنون دیگر تنها به عنوان «خودروهای ارزانقیمت» شناخته نمیشوند، بلکه میتوانند به عنوان محصولاتی با کیفیت قابل رقابت در بازار ایران عرضه شوند.
چین زدگی بازار خودرو ایران؛ انتخابی اجتنابناپذیر
با وجود اینکه بسیاری از مردم ایران از اصطلاح «چین زدگی» برای اشاره به ورود خودروهای چینی به بازار استفاده میکنند، واقعیت این است که در حال حاضر چین گزینهای غیرقابل اجتناب است. به دلیل تحریمها و محدودیتهای داخلی، واردات خودروهای دیگر برندها به ایران عملاً غیرممکن است. حتی اگر خودروسازان ژاپنی، کرهای و اروپایی تمایل به بازگشت به بازار ایران داشته باشند، مشکلات اقتصادی و تجاری بسیاری وجود دارد که مانع از تحقق این امر میشود.
از سوی دیگر، صنعت خودروی ایران در حال حاضر با مشکلات داخلی بسیاری مواجه است. خودروسازان داخلی قادر به تولید خودروهایی با کیفیت مناسب نیستند و به دلیل انحصار و مشکلات مدیریتی، نتوانستهاند نیازهای مصرفکنندگان را برطرف کنند. در این شرایط، واردات خودروهای چینی، حتی به صورت محدود، میتواند راهحلی موقت و مفید برای تعدیل ناترازیها در بازار خودرو باشد.
واردات مستقیم از چین و سختیهای خرید از کمپانیهای بزرگ چینی
همان طور که شاهدیم تقریبا همه واردات خودروی کشور از چین وارد میشوند و با این وجود خرید خودرو برای شرکتهای ایرانی از کمپانیهای بزرگ چینی که در بازارهای اروپایی و آمریکا مشغولند دشواریهای خاص خود را دارد. این کمپانیها که نگرانیهایی برای همکاری با ایران دارند و از بیم آن که درگیر تحریمها نشوند به همکاری با شرکتهای ایرانی نمیپردازند، واردات را برای ایرانیها دشوار کردهاند. از این رو شرکتهای ایرانی برای خرید از این خودروسازان باید از کشورها و شرکتهای ثالث مانند شرکای حاضر در امارات استفاده کنند که این مسئله میتواند هزینههای قابل توجهی را برای واردکنندگان به همراه داشته باشد.
واردات ممکن است به جز برای خودروهای آمریکایی
طبق قوانین موجود واردات خودرو از خودروسازان مختلف جهان ممکن است، اما واردات خودروهای با برندهای آمریکایی به ایران ممنوع است و امکان واردات این خودروها به کشور وجود ندارد. حال مسئله دیگر این است که بیشتر کمپانیهای خودروسازی مایل به همکاری با بازار ایران نیستند و اگر هم خودروهای مختلف با برندهای غیر چینی وارد کشور میشود، شاهدیم که این خودروها نیز در چین تولید شدهاند و توسط نمایندگیهای خودروسازان دیگر که در چین مشغول به کارند به بازار ایران میرسد.
مزایای واردات خودروهای چینی
با واردات محدود خودروهای چینی، بازار خودرو ایران میتواند از یکسو با افزایش تنوع مدلها و کاهش قیمتها روبهرو شود و از سوی دیگر، رقابت در بازار افزایش مییابد که ممکن است به نفع مصرفکنندگان باشد. با توجه به بالا بودن تقاضا و کمبود عرضه در بازار خودرو، واردات خودروهای چینی میتواند فشار زیادی را از روی دوش خودروسازان داخلی بردارد و فضای رقابتی جدیدی ایجاد کند. این امر میتواند باعث بهبود کیفیت خودروهای داخلی نیز شود؛ چرا که خودروسازان داخلی ناچار خواهند بود کیفیت محصولات خود را برای رقابت با خودروهای وارداتی افزایش دهند.
چرا باز هم به خودروی چینی نیاز داریم؟
در نهایت، باید اشاره کرد که خودروهای چینی در حال حاضر به عنوان تنها گزینه موجود برای واردات به ایران به نظر میرسند. بازار خودرو ایران در شرایط فعلی نیازمند تغییرات اساسی است و واردات خودرو، هرچند از برندهای چینی، میتواند به عنوان یک گام موقتی به کاهش بحران در این صنعت کمک کند.
از سوی دیگر، برای قشر متوسط و ضعیف جامعه که توان خرید خودروهای داخلی را ندارند، خودروی وارداتی از هر برند و کشوری میتواند به منزله یک فرصت باشد. در این راستا، سیاستهای وارداتی باید به گونهای طراحی شوند که این قشر از جامعه نیز از امکان خرید خودرو بهرهمند شوند و فاصله طبقاتی در این زمینه کاهش یابد.
در نهایت، باید گفت که در شرایط کنونی، واردات خودروهای چینی نه تنها اجتنابناپذیر است، بلکه میتواند به عنوان یک ضرورت برای تحرک صنعت خودروی ایران و برآورده کردن نیازهای بازار عمل کند.
خودرو چینی واردات خودرو
source