کیا EV9 یکی از کارآمدترین، کاربردیترین و لوکسترین خودروهای الکتریکی بازار است. این شاسی بلند از لحاظ قدرت نیز کمبودی ندارد، اما کیا به هر حال نسخه تقویتشده آن یعنی کراساوور EV9 GT مدل ۲۰۲۶ با قدرت ۵۰۱ اسب بخار را در نمایشگاه خودرو لس آنجلس معرفی کرده است.
در حالی که EV9 تمام چرخ محرک معمولی موتورهایی در جلو و عقب هر کدام با قدرت ۱۸۹ اسب بخار دارد، نسخه GT از یک موتور در جلو با توان ۲۱۴ اسب بخار و یک موتور در عقب با توان ۳۶۲ اسب بخار بهره میبرد. اگرچه جمع ۳۶۲ و ۲۱۴ برابر با ۵۰۱ نیست، اما احتمالا هر موتور حداکثر توان خود را در سرعت متفاوتی تولید میکند. کیا همچنین میگوید در حال نهایی کردن ارقام قدرت EV9 GT است، تا توان ۵۰۱ اسب بخار در زمان آغاز تحویل خودرو در دسترس قرار بگیرد.

کیا ادعا میکند که زمان شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت این مدل ۴.۳ ثانیه، یعنی ۰.۷ ثانیه سریعتر از EV9 GT-Line تمام چرخ محرک است. برای مقابله با این قدرت بیشتر، EV9 GT از ترمزهای بزرگتر، تعلیق ارتقایافته با دمپرهای تطبیقپذیر، تایرهای کانتیننتال روی چرخهای ۲۱ اینچی و دیفرانسیل لغزش محدود الکترونیکی عقب بهره میبرد. بنابراین EV9 GT نه تنها در مسیر مستقیم، بلکه در پیچها نیز عملکرد بهتری خواهد داشت.
ارتقا قابل توجه دیگر تعویض دنده مجازی VGS)) است، حالتی که صداهای یک موتور درونسوز را شبیهسازی می کند. کیا این ویژگی را از پسرعموی خود یعنی هیوندای قرض گرفته، که اولین بار در آیونیک 5 N از آن استفاده کرده بود. VGS صدا و حس یک موتور سنتی را با صداهای ساختگی موتور، تعویض دنده و کاهش گشتاور تقلید میکند. میتوان از آن در حالت شبیهسازی گیربکس اتوماتیک استفاده کرد، یا با استفاده از شیفترهای روی فرمان دندهها را تعویض کرد. این ویژگی در آیونیک 5 N خیلی خوب عمل میکند، بنابراین باید در اینجا هم عالی باشد.
علاوه بر چرخهای ۲۱ اینچی منحصر به فرد، EV9 GT با قطعات تزئینی مختلف در نمای بیرونی و تزئینات سبز لیمویی در داخل از نظر بصری متمایز شده است. این مدل همچنین از صندلیهای اسپرت تقویتشده با چرم آلکانترا بهره میبرد.

به صورت استاندارد، فناوریهای کمکراننده فراوان و پورت استاندارد شارژ آمریکای شمالی مخصوص سوپرشارژرها به سبک تسلا در این شاسی بلند در دسترس است. برخلاف سایر مدلهای EV9 که در وست پوینت جورجیا ساخته میشوند، EV9 GT در کره جنوبی تولید خواهد شد.
کیا دو رقم مهم یعنی قیمت و برد حرکتی EV9 GT را اعلام نکرده است. انتظار میرود که قیمت این مدل چند هزار دلار بیشتر از GT-Line تمام چرخ محرک با قیمت ۷۵۳۹۵ دلار و برد حرکتی آن کمتر از ۴۳۵ کیلومتر باشد. تحویل این خودرو از نیمه دوم سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.
source