برنامه آرین دیزل برای عرضه محصولات جدید جک ؛ از 5 تا 12 تُن
آرین دیزل از جمله شرکت هایی است که با محصولات جک در تناژ مختلف، موفق به کسب سهم مناسبی از بازار خودرو شده است. این شرکت سال گذشته سهم ۲۳ درصدی از بازار را به خود اختصاص داده بود و برنامه داشتند که امسال این سهم را با افزایش تیراژ بیشتر کنند.
با این حال، مشکلات که در مسیر تولید قرار دارد، باعث شده است تحقق این اهداف با چالش هایی روبهرو شود. این موضوع را در کنار مسائلی مانند دلایل افت تولید، محصولات جدید با مدیرعامل آرین دیزل در میان گذاشتیم.
سعید محمودی با تشریح فعالیت های برند جک آرین دیزل از ورود محصولات این شرکت در تناژ مانند ۱۲ تُن و ۵ تُن خبر می دهد. ضمن اینکه تغییرات قوانین و ضوابط تخصیص ارز همچنان مهمترین معضل تولید می داند. به گفته وی به رغم افت تولید هنوز هم جک سهم ۲۱ درصدی بازار را در اختیار دارد. همچنین در کنار تلاش برای افزایش تولید موفق شده اند موجودی انبار قطعات یدکی را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش بدهند.
آنچه در پی می آید متن کامل گفتوگوی اسب بخار با مدیرعامل آرین دیزل، سعید محمودی، است:
سال گذشته در آرین دیزل بیش از ۲۸۵۰ دستگاه انواع کامیونت در تناژ ۶ ،۸.۵ و ۹ تٌن تولید شده بود. این در حالی است که برخلاف سال گذشته، امسال از برند جک چندان خبری به گوش نمی رسد؛ آیا دلیل خاصی دارد ؟
واقعیت این است که تولید در کل بخش خودروهای تجاری علی الخصوص خودروهای تجاری سبک باری در مجموع تولید خودروسازها کمتر از گذشته بوده است.
این تولید ۲۸۵۰ دستگاهی در سال گذشته یک سهم بازار ۲۳ درصدی برای ما ایجاد کرده بود، ما امروز هم از کل تولید خودروهای تجاری سبک هنوز هم ۲۱ درصد از سهم بازار را داریم و آنقدری تفاوت با سال گذشته نکرده است، اما تولید ۷ ماه اول سال نسبت به سال گذشته در تولید کل خودروسازان در حالت تجمعی، تقریباً نصف بوده است. بههرحال ااما میدواریم تا ماه های باقی مانده از سال با تخصیص ارزی که اتفاق خواهد افتاد و با تلاش و پیگیرییا که انجام می دهیم تا زنجیره تأمینمان را جوری مدیریت کنیم که بتوانیم خودروهایمان را تا پیش از پایان سال تولید و عرضه بکنیم، این بخش از دست رفته و عقب مانده از پلنهایمان را بتوانیم جبران کنیم.
در نیمه ابتدایی سال چه اقداماتی انجام گرفته است؟
اگرچه ما در تولید و فروش کمی از برنامه های خود فاصله گرفته ایم، اما سعی کرده ایم این تمرکزمان در عوض آن، روی توسعه شبکه خدمات پس از فروشمان و استانداردسازی نمایندگی ها به اضافه انجام آموزش های ادواری هم فنی و هم ستادی باشد، برای اینکه بتوانیم خدمات پس از فروش خود را با کیفیت بالاتری به مشتریانمان عرضه کنیم و همینطور روی قطعات یدکی سعی کردیم تمرکز بیشتری بر روی موجودی قطعات یدکی داشته باشیم و نتیجه آن این بود که اهدافی که برای موجودی قطعات لحاظ کرده بودیم شاید ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر هم در عمل به آن رسیدیم و یک انبار غنی از قطعات یدکی ایجاد کردیم ضمن اینکه تلاشمان بر این بود که روی قیمت قطعات یدکی هم تا جایی که میشود تمرکز کنیم تا قیمت ها را مناسب تر و دسترسی به قطعات یدکی را برای مشتریانمان سهل تر کنیم.
آرین دیزل قصد داشت تولید کامیونت های جک و همچنین سهم بازار خودرو را افزایش بدهد؛ چه قدر به این اهداف نزدیک شده اید؟
همانطور که گفتم ما از سهم بازار در سال گذشته آنقدری فاصله نگرفته ایم و تلاشمان این است در باقیمانده سال سهم خود را از بازار خودرویی کامیونت و خودروهای تجاری سبک نسبت به سال گذشته بالاتر ببریم.
سال گذشته عنوان شد که قرار است نسخه های فیست لیفت کامیونت های حاضر در سبد محصولات را عرضه کنید؛معرفی و عرضه محصول ۱۲ تُن هم یکی از برنامه ها برای سال ۱۴۰۳ بود، این پروژه در چه وضعیتی قرار دارد؟
خودروهای نیوفیس ما که در واقع فقط نیوفیس نیستند و تغییرات فقط از نظر ظاهری اتفاق نیافتاده و تغییرات در قوای نیرو محرکه، موتور، گیربکس، دیفرانسیل هم است، که در این خودروها ما تغییراتی را در افزایش توان و در واقع قدرت این خودروها انجام داده ایم. برنامه این بود که ما سال جاری بتوانیم این خودروها را عرضه کنیم، اما تغییراتی را هم ما خواستیم و هم خود جک به نظرش بود که این خودروها با امکانات و بررسی بیشتری به بازار ایران عرضه شوند، در حالیکه، در کشور چین اینها زودتر عرضه شده اند، اما با توجه به تفاوت هایی که استفاده از خودروها در ایران با چین دارد و همینطور شکل جاده ها و میزان حمل بار و اینها، تست های دیگری به صورت اضافه تر روی خودروها در حال انجام است و تجهیزات دیگری را شاید بخواهند از نظر عملکردی به خودروها اضافه کنند و یا تغییراتی بدهند که باعث شده است ما بتوانیم خودروها را با فاصله رونمایی و آماده بکنیم و برنامه ما این است که اوایل سال ۱۴۰۴ بتوانیم خودروهای نیوفیس و با مدل جدید را وارد بازار بکنیم.
خودروی ۱۲ تُن که آن هم از نظر ظاهری از همین طراحی جدید در آن استفاده شده است، حتماً قبل از پایان سال رونمایی خواهد شد و فروش و عرضه آن هم در اواخر سال ۱۴۰۳ اتفاق خواهد افتاد. امیدواریم که در اوایل سال آینده بتوانیم این خودرو را تحویل دهیم، احتمال اینکه تا پایان سال تحویل شوند زیاد نیست، اما اوایل سال آینده تحویل این خودروها قطعاً به مشتریانی که ثبت نام آن ها اواخر سال ۱۴۰۳ اتفاق خواهد افتاد انجام خواهد شد.
سال گذشته برخی مسائل مانند عدم تخصیص ارز مانع از سرعت گرفتن تولید شده بود؛ آیا این مشکلات همچنان ادامه دارد؟
تغییرات قوانین و ضوابط تخصیص ارز شاید کماکان یکی از دلایل افت تولید خودرو در بخش خودروهای تجاری در ۷ ماه اول سال باشد و کماکان ما در سال ۱۴۰۳ هم این مسئله را داشتیم، البته دنبال راهکارهایی هستیم که در خودروهای تجاری خودمان با برند جک بتوانیم این را بهتر مدیریت کنیم و امیدواریم که در ماه های پیش رو و در سال آینده با راه حل هایی که در مجموعه اندیشیده و در نظر گرفته شده است، کمتر متأثر از مسئله تخصیص ارزها باشیم.
به عنوان یک تولیدکننده و فعال بازار، در شرایط حاضر به چه چالش هایی روبهرو هستید؟
چالش ها اصولاً بیشتر چالش های مربوط به قوانین بالادستی است. همانطور که در سؤال قبل عرض کردم، در خصوص تخصیص ارز و تغییراتی که در قوانین سهمیه ارزی هر خودروساز اتفاق افتاده است، از اوایل سال به همراه تخصیص ارز و عرضه این ارزی که خریداری می شود مسائلی بوده که شاید بیشترین تأثیر و چالش را در صنعت خودرو ایجاد کرده است، به همراه اینکه ارسال ارز و ترنسفر و انتقال این ارز به شرکت های مادر متأسفانه زمانبرتر از شرایط عادی بوده و این باعث شده است ما تأخیری در تأمین قطعات منفصله خودرو و به تبع آن تولید را با کمبود و کاهش نسبت به آنچه برنامه ریزی شده بوده داشته باشیم.
شاید چالش دیگری که باید راجع به آن صحبت شود میزان درصد داخلی سازی است که این از سمت وزارتخانه صنعت و معدن دنبال و پیگیری می شود. بابت این افزایش عمق داخلی سازی نیاز به توسعه تولید قطعات خودرویی داریم، در ایران توسعه این صنعت را داریم و متأسفانه این زیر ساخت چون هنوز به قدر کافی ایجاد نشده است، ما قطعات داخلی ساز را هر چهقدر که سعی میکنیم برنامه ریزی کنیم که عمق داخلی سازی را بالاتر ببریم، اما با چالش کیفیت هم در کنار آن روبهرو می شویم، و این نیازمند آن خواهد بود قوانینی که در نظر گرفته می شوند علاوه بر فشاری که به خودروسازها بابت افزایش عمق داخل سازی وارد می شود، این تمرکز روی بالاتر بردن و ارتقا کیفیت قطعاتی که در داخل ایران ساخته می شوند و قطعه سازان عرضه می کنند هم ایجاد شود. هم برای افزایش ظرفیت تولیدشان که هم با کمبود قطعات تولید داخل ایران مواجه نشویم و هم اینکه افت کیفیت را در قطعات داخلی نداشته باشیم.
به نظر شما، کدام یک از دستورالعمل ها، ابلاغیه ها و یا قوانین مسیر تولید و عرضه را کند و یا با اختلال همراه کرده است؟
در پاسخ به این سؤال فکر میکنم که کماکان دستورالعمل و ضوابطی که در سهمیه بندی و ثبت سفارش و تخصیص ارز وجود دارد، مهم ترین مواردی هستند که می توانند تولید خودرو را با چالش روبهرو بکنند و در سال جاری هم تا اینجای سال بزرگترین مسئله ما همین بوده است.
غیر از کامیونت جک ۱۲ تن، آیا برنامه دیگری برای افزایش سبد محصول دارید؟ آیا آرین دیزل قصد ورود به بازار خودروهای کمتر از ۵ یا ۶ تن را دارد؟
بله ما غیر از ۱۲ تن و اینکه خودروهای نیوفیسمان را با مدل جدید خواهیم داشت، خودروی باری کمتر از ۵ تُن را هم در دستور کار داریم که با شرکت جک بابت نهایی کردن مشخصات فنی آن در حال مذاکره هستیم و به زودی آن را هم در دستور کار تولید خواهیم داشت و انشاالله در سال آینده به سبد محصولاتمان اضافه خواهد شد.
آرین دیزل جک جک آرین دیزل محصولات جک
source