به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خودروی کوییک، محصولی از شرکت سایپا، به‌عنوان یک هاچ‌بک اقتصادی در بازار ایران عرضه می‌شود. این خودرو در تیپ‌های مختلفی مانند کوییک معمولی، کوییک اتوماتیک، کوییک S، کوییک GX-L، کوییک GX-H و کوییک R تولید شده است.

با وجود تفاوت‌های موجود در امکانات و ویژگی‌های هر تیپ، پنل بخاری در تمامی مدل‌ها تقریباً یکسان بوده و تفاوت چندانی ندارد. در این گزارش، به آموزش روشن کردن بخاری کوییک خواهیم پرداخت. پنل بخاری در تیپ‌های مختلف این خودرو تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد و با یادگیری نحوه راه اندازی بخاری کوییک، می‌توانید سیستم گرمایش را به خوبی تنظیم و کنترل نمایید تا در طی فصول سرد سال از گرمای مطبوع داخل کابین بهره‌مند شوید.

نحوه روشن کردن بخاری کوییک چگونه است؟

بخاری خودروی کوییک، مشابه بسیاری از خودروهای دیگر، از گرمای تولیدشده توسط موتور برای گرم‌کردن کابین استفاده می‌کند. این سیستم شامل اجزای اصلی زیر است:

  • رادیاتور بخاری (هیت‌کور): آب گرم‌شده در موتور از طریق لوله‌ها به رادیاتور بخاری منتقل می‌شود. این رادیاتور کوچک در داخل داشبورد قرار دارد و با عبور آب گرم، گرما را به محیط اطراف منتقل می‌کند.
  • فن دمنده: هوای محیط توسط فن به سمت رادیاتور بخاری هدایت می‌شود. با عبور هوا از روی رادیاتور گرم، دمای آن افزایش یافته و سپس به داخل کابین منتقل می‌شود.
  • دریچه‌ها و کانال‌های هوا: هوای گرم‌شده از طریق کانال‌ها و دریچه‌های مختلف به بخش‌های مختلف کابین هدایت می‌شود. با تنظیم دریچه‌ها، می‌توان جریان هوا را به سمت شیشه جلو، پاها یا صورت هدایت کرد.
  • پنل کنترل: در خودروی کوییک، پنل کنترل دیجیتال است و امکان تنظیم دما، سرعت فن و جهت جریان هوا را فراهم می‌کند. این پنل با خودروی ساینا مشترک است.

پس از روشن‌کردن موتور خودرو و رسیدن آن به دمای کاری مناسب، آب گرم از موتور به رادیاتور بخاری منتقل می‌شود. با روشن‌کردن فن و تنظیم دما از طریق پنل کنترل، هوای محیط به سمت رادیاتور بخاری هدایت شده و پس از گرم‌شدن، به داخل کابین منتقل می‌شود. با استفاده از دریچه‌ها، می‌توان جهت و میزان جریان هوای گرم را به‌دلخواه تنظیم کرد.

بخاری کوییک

مراحل تنظیم بخاری کوییک

با توجه به اینکه کوییک نسخه هاچبک ساینا به حساب می‌آید، پنل بخاری ماشین کوییک نیز کاملاً مشابه این سدان بوده و کارکرد این دو تفاوتی با یکدیگر ندارد. در نتیجه با آموزش نحوه روشن کردن بخاری کوییک می‌توانید به راحتی بخاری ماشین ساینا را نیز راه اندازی و تنظیم نمایید.

 روشن کردن بخاری کوییک

برای روشن کردن بخاری کوییک، کافی است ابتدا دکمه‌ی A/C را که مربوط به سیستم تهویه مطبوع است فشار دهید. این دکمه در سمت چپ پنل بخاری قرار دارد و فعال‌سازی آن نشان‌دهنده‌ی آماده‌به‌کار بودن سیستم بخاری و تهویه است. پس از روشن شدن سیستم، با استفاده از سایر امکانات پنل می‌توان دما و جهت هوا را تنظیم کرد. 

تنظیم دما در بخاری کوییک

تنظیم بخاری کوییک از طریق دکمه‌های قرمز و آبی که در سمت چپ پنل بخاری تعبیه شده‌اند انجام می‌شود. دکمه قرمز برای افزایش دما و دکمه آبی برای کاهش دما طراحی شده است.

با فشردن هر یک از این دکمه‌ها، سطح دما به‌صورت عددی روی مانیتور بالای پنل نمایش داده می‌شود که به کاربر کمک می‌کند دما را دقیقاً مطابق نیاز خود تنظیم نماید. این ویژگی در آموزش روشن کردن بخاری کوییک معمولی و اتوماتیک آپشنال از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا کنترل دما مستقیماً بر راحتی سرنشینان تأثیر دارد.

 تنظیم شدت پرتاب باد در بخاری کوییک

برای تنظیم شدت پرتاب باد، باید از پیچ مرکزی که در وسط پنل قرار دارد استفاده کنید. این پیچ به‌صورت مکانیکی عمل کرده و با چرخش به سمت راست، شدت پرتاب باد افزایش می‌یابد و با چرخش به سمت چپ، این شدت کاهش پیدا می‌کند. راه اندازی بخاری کوییک با استفاده از این قابلیت امکان تنظیم شدت جریان هوای خروجی از کانال‌های تهویه داخل کابین را برای راننده فراهم می‌کند.

تغییر جهت پرتاب باد با دکمه  Mode

دکمه Mode که در مرکز پیچ تنظیم شدت باد قرار دارد، به کاربر اجازه می‌دهد جهت پرتاب باد را تغییر دهد. با هر بار فشردن این دکمه، سیستم بین حالت‌های مختلف (سر، پا، شیشه) تغییر می‌کند. این قابلیت در طریقه روشن کردن بخاری کوییک اتوماتیک و معمولی به کاربران کمک می‌کند تا هوا را به نقطه‌ای که نیاز بیشتری به حرارت دارد، هدایت کنند.

عملکرد دکمه‌های سمت راست پنل بخاری

دکمه‌های سمت راست پنل بخاری شامل سه قابلیت کلیدی هستند.

  • دکمه رفع بخار شیشه جلو و عقب: این دکمه‌ها برای از بین بردن بخار روی شیشه‌ها طراحی شده‌اند. با فعال‌سازی آن‌ها، سیستم به‌طور خودکار هوای گرم را به شیشه‌ها هدایت می‌کند.
  • دکمه گردش هوا در کابین: این دکمه به شما اجازه می‌دهد هوای داخل کابین را به‌جای هوای بیرون به گردش درآورید. این قابلیت در هوای سرد یا آلوده بسیار مفید است.
  • دکمه A/C MAX: این دکمه برای افزایش حداکثری شدت سرمایش یا گرمایش استفاده می‌شود. در آموزش روشن کردن بخاری کوییک معمولی، استفاده از این دکمه برای تنظیم دما ضرورت خاصی ندارد و فقط باعث فشار آمدن به باتری ماشین و تسریع استهلاک آن خواهد شد.

مشکلات رایج و نحوه عیب‌یابی بخاری کوییک

بخاری خودروی کوییک، مانند سایر سیستم‌های گرمایشی خودروها، ممکن است با گذشت زمان دچار مشکلاتی شود که عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهد. با عیب یابی سریع قبل از تشدید مشکل، می‌توانید از بروز آسیب‌های جدی‌تر در سیستم  خودرو پیشگیری کنید تا برای روشن کردن بخاری کوییک در فصل سرما با اختلالات آزاردهنده مواجه نشوید.

  1. عدم تولید هوای گرم:
    • علت: یکی از دلایل اصلی این مشکل، پایین بودن سطح مایع خنک‌کننده (ضد یخ) در سیستم است. همچنین، خرابی ترموستات یا مسدود شدن رادیاتور بخاری می‌تواند منجر به عدم تولید هوای گرم شود.
    • عیب‌یابی: ابتدا سطح مایع خنک‌کننده را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تکمیل کنید. سپس، عملکرد ترموستات را ارزیابی کنید؛ اگر ترموستات در حالت باز گیر کرده باشد، باید تعویض شود. در نهایت، رادیاتور بخاری را از نظر وجود رسوبات یا انسداد بررسی کرده و در صورت لزوم تمیز کنید.
  2. بوی نامطبوع در هنگام روشن کردن بخاری کوییک:
    • علت: تجمع گرد و غبار یا رشد قارچ و باکتری در سیستم تهویه می‌تواند منجر به بوی نامطبوع شود.
    • عیب‌یابی: فیلتر کابین را بررسی کرده و در صورت کثیف بودن، آن را تعویض کنید. همچنین، کانال‌های تهویه را با استفاده از اسپری‌های ضدعفونی‌کننده مخصوص تمیز کنید تا از رشد میکروارگانیسم‌ها جلوگیری شود.
  3. صدای غیرعادی در هنگام راه اندازی بخاری کوییک:
    • علت: خرابی یا فرسودگی بلبرینگ‌های فن بخاری می‌تواند منجر به تولید صداهای غیرعادی شود.
    • عیب‌یابی: فن بخاری را بررسی کرده و در صورت وجود لقی یا خرابی در بلبرینگ‌ها، نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
  4. عملکرد نامناسب در تنظیم بخاری خودرو کوییک:
    • علت: خرابی در کنترل‌های الکتریکی یا مکانیکی می‌تواند منجر به عدم تنظیم صحیح دما یا جهت جریان هوا شود.
    • عیب‌یابی: سیستم کنترل بخاری را بررسی کرده و در صورت وجود خرابی در سوئیچ‌ها یا موتورها، آن‌ها را تعمیر یا تعویض کنید.

نکات مهم در نگهداری از بخاری کوییک

  1. بررسی منظم سطح مایع خنک‌کننده:
    • اطمینان از سطح مناسب مایع خنک‌کننده برای عملکرد بهینه بخاری ضروری است. کاهش این مایع می‌تواند منجر به عدم تولید هوای گرم شود.
  2. تعویض دوره‌ای فیلتر کابین:
    • فیلتر کابین نقش مهمی در تصفیه هوای ورودی به داخل خودرو دارد. تعویض منظم آن از ورود گرد و غبار و آلاینده‌ها به سیستم تهویه جلوگیری می‌کند و کیفیت هوای داخل کابین را بهبود می‌بخشد.
  3. تمیز کردن رادیاتور بخاری:
    • با گذشت زمان، ممکن است رادیاتور بخاری دچار رسوب‌گرفتگی شود که عملکرد آن را کاهش می‌دهد. تمیز کردن دوره‌ای این قطعه به بهبود کارایی سیستم گرمایشی کمک می‌کند.
  4. بررسی عملکرد فن بخاری:
    • اطمینان از عملکرد صحیح فن بخاری برای توزیع مناسب هوای گرم در کابین ضروری است. در صورت شنیدن صداهای غیرعادی یا کاهش شدت باد، باید فن را بررسی و در صورت نیاز تعمیر یا تعویض کرد.
  5. استفاده از ضدیخ مناسب:
    • استفاده از ضدیخ با کیفیت و مطابق با توصیه‌های سازنده، علاوه بر جلوگیری از یخ‌زدگی، به جلوگیری از تشکیل رسوبات در سیستم خنک‌کننده و بخاری کمک می‌کند.
  6. بررسی دوره‌ای سیستم کنترل بخاری:
    • اطمینان از عملکرد صحیح دکمه‌ها و سوئیچ‌های کنترل بخاری برای تنظیم دما و جهت جریان هوا ضروری است. در صورت وجود خرابی، باید نسبت به تعمیر یا تعویض آن‌ها اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش روشن کردن بخاری ۲۰۷

سخن آخر

در این مقاله، به طور جامع به نحوه روشن کردن بخاری کوییک و تنظیمات مختلف آن پرداختیم. بخاری خودروی کوییک با طراحی ساده و کاربرپسند، امکان تنظیم دما، شدت باد، و جهت پرتاب هوا را به صورت کامل برای کاربران فراهم می‌کند. با استفاده از دکمه‌های موجود روی پنل، می‌توان بخاری را به راحتی راه‌اندازی و تنظیم کرد تا در شرایط مختلف، دمای مطلوب داخل کابین خودرو فراهم شود.

توجه به نکات مربوط به راه اندازی بخاری کوییک و بررسی منظم سیستم بخاری می‌تواند عمر مفید اتومبیل شما را افزایش دهد و از مشکلات احتمالی جلوگیری کند. بنابراین با رعایت این مراحل ساده، میتوانید از رانندگی راحت و گرم در فصول سرد سال لذت ببرید./

source

توسط khodrocamp.ir