به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، جواد جهرمی در برنامه میزاقتصاد در تلویزیون با اشاره به نقش بورس کالا در فرایند عرضه خودرو در بورس کالا گفت: ما به عنوان بورس کالا، در این حوزه نه سیاست گذار هستیم و نه تصمیم گیر، وظیفه ما این است که زیرساخت‌های مورد نیاز را ایجاد کنیم که هم شامل زیرساخت‌های اجرایی و هم زیرساخت‌های قوانین و مقررات می‌شود. 

وی تشریح کرد: آنچه که بر عهده ما است، فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز است. برای مثال مورادی مانند اینکه اگر قرار شد عرضه‌ای صورت بگیرد، برنامه عرضه خودروساز به چه صورت باشد، چه پیش نیازهایی را باید خودرو ساز بگذراند تا بتواند وارد عرضه خودرو در بورس شود، همچنین برنامه‌های لازم برای اینکه هم بازار بتواند عرضه مناسب داشته باشد و هم متقاضیان بتوانند برنامه‌ریزی داشته باشد، توسط بورس کالا زمینه‌سازی و فراهم می‌شود.

مدیرعامل بورس کالا خاطرنشان کرد: بنابراین آنچه که به بروس کالا مربوط می‌شود، این است که زیرساخت‌ها و مقررات لازم را فراهم کند. اما اینکه در نهایت خودروسازان تصیمی بگیرند تا محصول خود را در بورس عرضه کنند، سیاستی است که مربوط به خودروسازان و دستگاهای قانونی این حوزه می‌شود. که وزیر اقتصاد نیز در این رابطه اعلام کردند در صورت تحقق این موضوع باید هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های اجرایی این حوزه صورت بگیرد. 

جهرمی گفت: از آنجایی که عرضه خودرو در بورس کالا نیز در گذشته یک بار تجربه شد، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته که اگر قرار باشد این اتفاق یک بار دیگر رقم بخورد، ایرادات، مشکلات و آسیب‌های مربوط در این زمینه، برطرف شود.

وی با اشاره به عرضه پیشین خودرو در بورس کالا گفت: در عرضه قبلی خودرو در بورس کالا، خودروساز توانست با قیمتی بالاتر از قیمت دستوری محصولات خود را به فروش برساند و از طرف دیگر خریداران توانستند با نرخی کمتر از نرخ‌هایی که در بازار آزاد خودرو وجود دارد، محصول مورد نیاز خود را خریداری کنند. همچنین در عرضه پیشین، نزدیک به 40 الی 50 هزار میلیارد تومان ضمانت نامه از خودروسازان دریافت شد و این ضمانت نامه باعث شد اکثر خودروها در زمان مناسب به خریداران تحویل داده شود. با این حال، بالغ بر 80 میلیارد تومان جریمه به علت برخی خسارت‌های مربوط به تاخیر در تحویل خودرو  از خودروسازان اخذ و به مشتری‌ها پرداخت و در مواردی نیز خودرو جایگزین شد.

مدیرعامل بورس کالا در رابطه با مزیت‌های عرضه پیشین خودرو در بورس کالا گفت: روش پیشین عرضه خودرو در بورس کالا، تا جایی پیش رفت که شاهد اصول جدیدی از روابط خودرو سازان باشیم. با این حال، لازمه ادامه وضعیت در آن زمان این بود که برنامه عرضه منظمی را از سوی خودروساز شاهد باشیم تا خریداران اعتماد کنند که در چه فواصل زمانی قرار است عرضه خودرو صورت بگیرد تا بتوانند وارد فرایند خرید شوند.

جهرمی اظهار کرد: همچنین در این رابطه دولت نیز منتفع بود؛ چراکه مالیات بیشتری برای دولت به همراه داشت و می‌توانست برای درآمد این محل برنامه‌ریزی‌های لازم برای طرح‌هایی مانند جوانی جمعیت و دیگر طرح‌ها را انجام دهد.

وی در پایان گفت: در عرضه قبلی ما در حال حرکت به سمت یک بازار قانون‌مند بودیم و در روزهای اول این فرایتد سخت بود اما به مرور شکل گرفت، بسیاری از خریداران قبل از اینکه خودرو در بورس کالا عرضه شود، بیشتر با تولیدکنندگان بزرگ روبرو بودند. با این حال، فرایند آموزش مردم و اینکه الگو و مقررات عرضه خودرو در بورس کالا چگونه باشد در حال شکل گیری بود و اگر این روند تدوام داشت، می‌توانستیم به یک ثبات برسیم و اگر ادامه داشت شاید امروز شاهد وضعیت فعلی در خودرو سازان نبودیم.

source

توسط khodrocamp.ir