انتقادهای ظریف و تند قالیباف از خودروسازی کشور
نشست خبری رئیس مجلس به بهانه روز مجلس فرصت مناسبی بود که وی دوباره به نقد صنعت خودروسازی داخلی بپردازد. او با اشاره به رقابتی کردن بازار تأکید کرد که ما خودروساز نیستیم. باید دید که آیا انتقادهای ظریف و تند قالیباف از خودروسازی کشور منجر به افزایش رقابت خواهد شد؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که به مناسبت روز مجلس که با حضور رسانههای داخلی و خارجی برگزار شد، به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد. با توجه به حساسیت موضوع بخشی از پرسش ها به مسئله واردات خودرو و مافیا اختصاص یافت.
نمیخواهم بگویم خودرو مافیا دارد
محمدباقر قالیباف در پاسخ به پرسشی درباره واردات خودرو و دخالت مافیا برای انجام نشدن آن گفت: «نمیخواهم بگویم خودرو مافیا دارد یا خیر، اما در نوع سیاستگذاری در خودرو اشتباه کردیم.»
وی با بیان اینکه در این میان دلال ها منفعت را میبرند، گفت: «امروز با فروش خودرو، لاتاری میگذاریم که معلوم هم نیست چه کسانی برنده میشوند. این اشکالات به دلیل نبود رقابت است.»
رئیس مجلس تأکید کرد: «اگر به تولید هم بیش از اندازه رانت بدهیم، خودمان با دست خودمان آن را از بین میبریم. تولید باید درونزا باشد. از مدیریت تا سرمایه و بازار همگی در موفقیت کالا و بازار آن مؤثر است و ما رقابت را در کشور در حوزه خودرو از بین بردهایم.»
بنز به جای پژو انتخاب قالیباف
قالیباف با اشاره به قیمت خودرو در زمانی که فرمانده نیروی انتظامی بود، گفت: «پژو ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. بنزی که من آوردم با نرخ ارز ۷۰۰ تومان، تحویل در بندرعباس بدون تعرفه ۱۵ میلیون تومان بود. به نظر شما من برای پلیس باید ماشین ۱۵ میلیونی بنز را انتخاب میکردم یا ۱۳.۵ ملیون تومانی پژو را؟»
وی بیان کرد اکنون که میخواهیم از خودروی داخلی حمایت کنیم، برای خودروی خارجی تعرفه می گذاریم تا تولید داخلی رشد کند، وقتی این تعرفه ما موقت، مشروط و کاهنده نیست، نتیجه این شده است که در ۶۰-۷۰ سال گذشته این وضع خودروی کشور ما میشود.
قالیباف: ما خودروساز نیستیم
رئیس مجلس گفت: «به صورت تخصصی میگویم ما خودروساز نیستیم و ما مجموعه ساز هستیم. امروز اگر یک پلتفرم خودرو بخواهد آماده و اجرا شود، ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار هزینه طراحی آن است. در ۱۰ سال باید حداقل ۴۰ میلیون تیراژ داشته باشد تا بتواند خودرو و پلتفرم سوددهی داشته باشد.»
تعرفهها را کاهنده کنیم
قالیباف با بیان اینکه ما به جای اینکه تعرفهها را کاهنده کنیم همیشه بالا میبریم، گفت: «در حالی که باید از خودروساز بپرسیم در ازای این تعرفه چه زمانی تحول انجام خواهد داد، الان تعرفه ۴۰۰ درصد میگذاریم، در حالی که، این تعرفه باید طی ۱۵ سال کاهش یابد تا اگر خودروساز حرکتی نکرد ظلم به مردم نشود. نباید بگوییم مافیا و باید بگوییم که در سیاستگذاری درست عمل نکرده ایم.»
روند فعلی حمایت از خودروسازی نیست
وی گفت: «من در مجلس اصرار کردم واردات خودرو اجرایی شود و دیدیم که چه مخالفتهایی شد. روند فعلی حمایت از خودروسازی نیست، بلکه خودروسازی کشور را عقب میاندازد و اینطور میشود که قطعه وارد میکنند و سرهم میکنند و وقتی میخواهیم خودرو وارد کنیم میگویند ارزی برای واردات نداریم اما سؤال پیش میآید که چهطور در سال ۱۴۰۲ میلیاردها دلار هزینه واردات قطعه با قیمتهای گران میکنید؛ آن موقع دلار هست اما برای خرید خودرو دلار نیست؟»
تصویب تعرفه ۶۰ درصدی برای واردات
رئیس مجلس با بیان اینکه حرف من این نیست که افراد قابل در طراحی خودرو و افرادی دارای طرح برای تحول در خودرو نداریم، گفت: «میدانم که چنین قابلیتی وجود دارد و نوع مدیریت ما کار را به اینجا رسانده و ما مصمم هستیم که طبق محاصبهای که شده است، تعرفهها کاهش یابد و مجلس تعرفه ۶۰ درصدی را برای واردات خودرو تصویب کرده است.»
صنعت خودرو مافیای خودرو محمدباقر قالیباف واردات خودرو
source