اینکه با بالارفتن مصرف سوخت ساده‌ترین گزینه در دسترس یعنی افزایش قیمت در دستور کار قرار نگرفته، نکته مثبتی است. اما در استفاده از سایر روش‌های اصلاحی نیز باید به نقاط ضعف احتمالی توجه داشته و برای رفع آنها چاره‌اندیشی کرد. همچنین کارشناسان معتقدند علاوه‌ بر ایرادات زیادی که به مصرف سوخت خودروهای تولید داخل وارد است، عوامل دیگری نیز در بالا رفتن مصرف سوخت موثر هستند که سیاستگزاران حوزه انرژی باید آنها را بررسی کنند.

سهم ۱۸‌درصدی سی‌ان‌جی در خودروهای سبک

مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته در نشست خبری همایش کشوری شکوفایی سبز، نوآوری‌های انرژی و حمل‌ونقل پاک گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز چالش انرژی است و بیشتر از یک بحران اقتصادی به‌شمار می‌رود که باید مورد توجه قرار گیرد.

علی محمودیان ادامه داد: بررسی بحران فعلی انرژی نشان می‌دهد با وجود اینکه تولید بنزین ۱۱۰میلیون لیتر است اما مصرف آن به ۱۳۵میلیون لیتر رسیده که بیانگر شکاف ۲۰میلیون لیتری است. اگر این روند ادامه داشته باشد تا سال ۱۴۰۸ مصرف به ۲۵۰میلیون لیتر می‌رسد.

به‌گفته محمودیان هدررفت گازوئیل بیش‌از ۱۰‌درصد است که میزان آن سالانه ۱۵میلیارد دلار برآورد می‌شود. وی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌ها روزانه ۱۰میلیون لیتر بنزین و ۸میلیون لیتر گازوئیل قاچاق می‌شود که از نظر ارزشی در مجموع سالانه ۶ میلیارد دلار است. دلیل آن هم ناشی از جذابیت قیمت انرژی در کشورهای همسایه بوده؛ همچنین سالانه ۶۰درصد منابع انرژی به دلیل پرداخت یارانه هدر می‌رود.

عضو اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین تصریح کرد: وابستگی به سوخت‌های فسیلی و سهم ناچیز تجدیدپذیرها در کشور فاصله عظیمی با استاندارد جهانی دارد به طوری که این شاخص در ایران ۳درصد و در جهان ۲۶درصد است. محمودیان افزود: سهم فعلی سی‌ان‌جی در خودروهای سبک ۱۸درصد است در حالی که می‌تواند تا ۳۵درصد تامین سوخت را برعهده داشته باشد؛ در صورت عملیاتی شدن این مهم، سالانه ۴میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

وی ادامه داد: درخصوص ال‌پی‌جی نیز تا ابتدای سال ۱۴۰۲ روزانه ۷میلیون لیتر صرفه‌جویی می‌شد اما با افزایش ۱۰برابری از چرخه مصرف خارج شد که پیشنهاد می‌شود به دلیل ناترازی موجود مجددا وارد سبد سوخت شود. محمودیان افزود: ایران یکی از ۱۰کشور جهان با بیشترین میزان آلایندگی هواست. سالانه هزاران قربانی به‌دلیل آلودگی هوا داریم که تاثیر آن در نظام سلامت بالغ‌بر ۸میلیارد دلار است.

لزوم تغییر در ترکیب سبد سوخت

عضو اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین ادامه داد: بیش‌از ۳سال است بدهی واحدهای تولیدی و پیمانکاری صنعت CNG پرداخت نشده و این صنعت را با چالش مواجه کرده است؛ سازمان برنامه و بودجه عزم پرداخت این مطالبات انباشته را دارد اما نمی‌تواند پرداخت کند.

مدیر اتحادیه سوخت‌های جایگزین و خدمات وابسته با بیان اینکه می‌توان از ال‌پی‌جی برای موتورسیکلت‌ها و سوختی جایگزین در نیروگاه‌ها استفاده کرد، گفت: در بودجه ۱۴۰۴ بیش‌از ۷۰درصد منابع صرف هزینه‌های جاری می‌شود، پس نمی‌توان از بودجه انتظار توسعه زیرساخت‌ها را داشت، بلکه دولت باید از توان و سرمایه مردم برای توسعه استفاده کند؛ در این خصوص می‌توان با انتشار اوراق و ایجاد شفافیت برای جذب سرمایه مردمی در پروژه‌ها با سهام‌دار کردن مردم در پروژه‌های سودده و توجیه‌پذیر از نظر اقتصادی، اقدام کرد.

وی افزود: دولت باید به این نتیجه برسد که بدون مشارکت مردم، نمی‌توان رویه‌های نادرست پیشین را اصلاح کرد و نمی‌توان برنامه‌های لازم برای اصلاح امور را به اجرا درآورد. محمودیان در ادامه به پیشنهاد خود برای توزیع بنزین اشاره و تصریح کرد: پیشنهاد ما این است برای هر فرد ایرانی بالای ۱۸سال، ۲۰لیتر بنزین با نرخ یارانه‌ای عرضه شود.

افراد فاقد خودرو نیز می‌توانند سهم خود را در بورس انرژی بفروشند. او همچنین پیشنهاد کرد برای مصرف مازاد بنزین، قیمت‌ها به صورت پلکانی افزایش یابد، به طوری که مصرف مازاد تا ۶۰لیتر به قیمت ۵هزار تومان و بالاتر از آن به قیمت فوب عرضه شود. وی افزود: بیش‌از ۲۰درصد از مصرف انرژی در کشور با افزایش بهره‌وری در بخش‌های مختلف ازجمله تاسیسات خانگی و خودروها قابل کاهش است.

عضو اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین همچنین از سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در صنعت CNG خبر داد و گفت: در دو سال گذشته، معادل ۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری توسط بخش‌خصوصی در این صنعت انجام شده است. در ادامه این نشست مشاور اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین گفت: بدترین گزینه در میان گزینه‌های مربوط به صرفه‌جویی در مصرف بنزین، افزایش قیمت سوخت است زیرا برحسب تجربه افزایش منابع حاصل از آن مربوط به امور زیربنایی نمی‌شود.

شهرام اتفاق ادامه داد: با افزایش قیمت بر نرخ تورم افزوده می‌شود. اتفاق بیان کرد: افزایش قیمت انرژی به‌عنوان یک گزینه مطرح است و تمرکز بر تنوع سبد سوخت داریم. به گفته این مقام صنفی، باید اقدامی صورت بگیرد که اثرگذاری عمیق و جدی داشته باشد. تغییر ترکیب سبد سوخت و تغییر تخصیص منابع یکی از راهکارهای مناسبی است که بر زندگی مردم هم فشاری وارد نمی‌کند.

source

توسط khodrocamp.ir