به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد ، ترامپ همچنین وعده داده که به محض شروع کارش در کاخ سفید، برخی از قوانین مربوط به حفظ محیطزیست را لغو کند. او علاوه بر این اعلام کرده مشوقها و سوبسیدهای خودروهای الکتریکی را کم یا به کلی حذف خواهد کرد.
این تغییرات دست خودروسازان را باز میکند تا شاسیبلندها یا وانتهای بنزینی تولید کنند که آلودگی بیشتری دارند، اما سودشان زیاد است. از سوی دیگر، خودروسازان در ساخت خودروهای الکتریکی میلیاردها دلار سرمایهگذاری کردهاند و آینده این سرمایهگذاریها با قطع مشوقها و سیاستهای جدید با تردید روبهرو خواهد شد.
«انجمن حملونقل بدون آلایندگی»، سازمانی شامل تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی مثل تسلا و ریویان اعلام کرده که آماده است با دولت دونالد ترامپ همکاری کند. این سازمان تاکید کرده که در چهار سال آینده فناوری خودروهای الکتریکی را در کارخانههای آمریکایی و با نیروی کار آمریکایی توسعه خواهد داد.
تردید درباره تاثیر وضع تعرفهها بر خودروسازان باعث شد روز پس از انتخابات ریاستجمهوری آمریکا ارزش سهام اکثر خودروسازان بزرگ جهان کاهش یابد. تسلا تنها خودروسازی بود که سهامش رشد کرد. حمایت ایلان ماسک از آقای ترامپ در رقابتهای انتخاباتی دلیل رشد سهام تسلا عنوان شد.
دونالد ترامپ در جریان رقابتهای انتخاباتی بارها هشدار داد که ممکن است تعرفههای بالای 200درصد بر خودروهای وارداتی از مکزیک اعمال کند و حتی این تعرفهها را برای خودروهای آسیایی و اروپایی هم وضع خواهد کرد.
ترامپ با وضع تعرفههای سنگین میخواهد خودروسازان را وادار کند در آمریکا کارخانه بسازند و نیروی کار محلی استخدام کنند.
بسیاری از خودروسازان برای سود بردن از قیمتهای ارزان در مکزیک محصولات خود را در این کشور تولید و به آمریکا صادر میکنند. مثلا تویوتا وانت تاکوما را در دو کارخانه در مکزیک تولید میکند و هر سال 230 هزار دستگاه از این وانت به آمریکا صادر میشود. هوندا هم 80درصد تولید کارخانهاش در مکزیک را به آمریکا صادر میکند. هر دو کارخانه گفتهاند در صورت وضع تعرفه بر خودروهای ساختهشده در مکزیک، تولید خود را به آمریکا منتقل خواهند کرد. وزیر تجارت کره جنوبی هم گفته که در صورت اعمال تعرفههای بالاتر توسط دولت ترامپ انتظار دارد شرکتهای کرهای سرمایهگذاریهای بیشتری در آمریکا انجام دهند.
منتقدان سیاستهای ترامپ میگویند کارهای او باعث میشود کشورهای دیگر از جمله چین هم بر محصولات آمریکایی تعرفه وضع کنند و بدون تشویق سرمایهگذاری در فناوریهای پاک و خودروهای الکتریکی، آمریکا در این عرصه از رقیبان جهانیاش عقب خواهد افتاد.
source