این کار به دلایل مختلفی انجام میشود و میتواند بر هندلینگ، کشش و عملکرد کلی خودرو تاثیر بگذارد. اگر به ابعاد و اندازه برخی از خودروها دقت کنید، متوجه میشوید اندازه تایرهای جلو با تایرهای عقب متفاوت است. یکی از دلایل استفاده از اندازههای مختلف تایر، بهبود ویژگیهای مرتبط با هندلینگ خودرو است.
با استفاده از تایرهای پهنتر در عقب، خودرو میتواند هنگام شتابگیری و پیچیدن، چسبندگی و پایداری بیشتری داشته باشد. این تنظیم همچنین میتواند به کاهش کمفرمانی (زمانی که تایرهای جلو قبل از تایرهای عقب چسبندگی خود را از دست میدهند) کمک کند.
با استفاده از تایرهای پهنتر در عقب، خودرو میتوان احساس هندلینگ متعادلتری داشت. دلیل دیگر، بهبود کشش خودرو در شرایط مرطوب یا لغزنده است. با استفاده از تایرهای پهنتر در عقب، خودرو میتواند چسبندگی و کشش بیشتری ایجاد کرده و به جلوگیری از بیشفرمانی (یعنی زمانی که تایرهای عقب قبل از تایرهای جلو چسبندگی خود را از دست میدهند) کمک کند.
با استفاده از یک تناسب پلهای، خودرو میتواند کشش و پایداری بهتری در شرایط آبوهوایی نامناسب داشته باشد. درنهایت، استفاده از اندازههای مختلف تایر میتواند عملکرد کلی خودرو را بهبود بخشد. با استفاده از تایرهای پهنتر در عقب، خودرو میتواند سطح تماس بیشتری داشته باشد و عملکرد شتاب و ترمز را بهبود بخشد.
این تنظیم همچنین میتواند جذابیت و زیبایی خودرو را بهبود بخشد و به آن ظاهری تهاجمیتر و اسپرتتر بدهد. برای بررسی تاثیر لاستیکهای پهن و باریک بر خودرو ابتدا باید با موضوع وزن روی فنر آشنا شد.
بیشتر اجزای یک خودرو در قسمت وزن روی فنر قرار دارند؛ این اصطلاح به معنای توانایی سیستم تعلیق خودرو در کنترل حرکات خودرو در پاسخ به وزن آن است. درواقع، وزن روی فنر میزان وزنی است که سیستم تعلیق خودرو باید تحمل کند و هدف آن کنترل و حفظ پایداری خودرو در حین سواری است.
در این راستا، مطالعه تاثیر تایرهای پهن و باریک بر وزن و روی فنر و کنترل حرکت خودرو میتواند به بهبود عملکرد و ایمنی خودرو کمک کند. سیستم تعلیق خودرو بهگونهای طراحی شده است که چرخها را همیشه روی زمین نگه دارد، بنابراین هرچه چرخها سنگینتر باشند، کنترل موجها در جادههای ناهموار دشوارتر خواهد بود.
یک اصل ساده فیزیک همچنین بیان میکند برای حرکت یا نگهداشتن یک جسم سنگین انرژی بیشتری لازم است. درنتیجه، یک جسم سبکتر در برابر تغییر جهت یا سرعت مقاومت کمتری نشان میدهد. بنابراین بهتر است در طراحی خودرو به چرخهای سبکتر بیشتر توجه شود.
استفاده از لاستیکهای پهن میتواند در شرایط خاص مضراتی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، روی سطوح لغزنده و مرطوب، لاستیکهای پهن میتوانند به دلیل وجود سطح تماس بیشتر باعث سُر خوردن خودرو شوند، همچنین جریان آب بین آجهای خودرو روی لاستیکهای پهن دشوارتر است و این امر هدایت خودرو را دشوارتر میکند.
از سوی دیگر، تایرهای باریک روی سطوح خشک میتوانند به دلیل کاهش سطح تماس، کنترل و پایداری خودرو را به خطر بیاندازند. بنابراین در انتخاب لاستیک مناسب باید شرایط محیطی و کاربردی خودرو را در نظر گرفت و به گفته کمپانی از لاستیکهایی استفاده کرد که در شرایط مختلف بهترین عملکرد را دارند.