پرورش قاچاقچی بنزین توسط پوپولیسم اقتصادی
اظهار نظر جدید دولت درباره قیمت بنزین در لابهلای اخبار گرانی قیمت خودرو گم شد. با این حال، معاون اجرایی رئیس جمهور معتقد است که قیمت کنونی بنزین معقول نیست و موجب قاچاق نیز شده است، اما پرورش قاچاقچی بنزین توسط پوپولیسم اقتصادی صورت گرفته است و بیش و پیش از هر چیز باید مسببان آن را مورد بازخواست قرار داد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، هفته گذشته معاون اجرایی رئیس جمهور با حضور در رسانه ملی درباره افزایش قیمت خودرو افزود: «دولت تصمیم داشت در قیمت خودرو نباید دخالت کند و به بازار سپرده شود. قیمت خودرو متناسب با تورم باید گران میشد، گرچه مردم رضایت نداشتند.»
وی در خصوص عملکرد ۱۰۰ روزه دولت یادآور شد: «یکی از موفقیتهای کابینه رئیس جمهور ارائه به موقع لایحه بودجه به مجلس است.»
قائم پناه با بیان اینکه در بحث انرژی ناترازی وجود دارد و وضعیت بنزین با قیمت فعلی قابل ادامه دادن نیست، خاطرنشان کرد: «قیمت بنزین در کشور ما از آب خوردن ارزانتر است. البته طبیعی است وقتی بنزین را در زمان مناسب و توجیح مردم گران کنید باید حقوقهای کم درآمدها هم متناسب با آن افزایش پیدا کند.»
به گفته وی بنزین در افغانستان ۹۰ سنت (حدود ۶۰ هزار تومان) است، اما در ایران ۱۵۰۰ تومان است و این موضوع به قاچاق بنزین منجر میشود و ادامه این مسیر منطقی نیست. باید برنامهریزی کنیم که افزایش نرخ بنزین بدون آسیب به اقشار آسیبپذیر باشد. مصرف ۱۵۰ میلیون لیتر بنزین با این یارانه بالا قابل ادامه دادن نیست.
پوشش خبر با خبر
صحبت های معاون اجرایی رئیس جمهور با توجه به حساسیت های ایجاد شده درباره قیمت خودرو چندان مورد توجه قرار نگرفت. البته به نظر می رسد که قائم پناه حساب شده در رسانه ملی این مسائل را عنوان کرد و به نوعی پوشش خبر با خبر را انجام داد.
وی از یک سو، به گرانی خودرو اشاره کرده و گفته است قیمت خودرو باید متناسب با تورم افزایش پیدا می کرد گرچه مردم رضایت نداشتند، از سوی دیگر، بحث بنزین و قیمت ارزان و قاچاق آن را مطرح می کند.
در این شرایط با توجه به افزایش فشارها برای تأمین منابع مالی مورد نیاز برای واردات بنزین و همچنین هدر رفت بی حاصل سرمایه های ملی قطعاً برای مدیریت مصرف بنزین باید راه چاره ای پیدا کرد، اما مشکلی که امروز گریبان کشور را گرفته مربوط به پوپولیسم اقتصادی شدید و عجیب و غریبی است که سال ها پیش بنای آن گذاشته شده است.
به بیان ساده تر، مشکلی که امروز در قالب افزایش مصرف بنزین، اتلاف منابع ملی، تخریب محیط زیست، افزایش آلودگی هوا و از بین رفتن سرمایه های نسل آینده به سال های پیش مرتبط می شود. مانند مشکلی که امروز بلای جان صنعت خودروسازی کشور شده است.
پرورش قاچاقچی بنزین هم محصول همین تفکر است. از یک سو، قیمت بنزین و ارزان بودن نسبت به کشورهای همسایه برای قاچاق تحریک کننده است. از سوی دیگر، به دلیل توزیع ناعادلانه یارانه بنزین هر کسی به نوعی سعی می کند که حق خود را به دست بیاورد. به دلیل نحوه توزیع یارانه، هر که بیشتر مصرف کند، بیشتر سهم می برد.
بنابراین کسانی که مصرفی ندارند به هیچ وجه سهمی هم ندارند. بنابراین قاچاق بنزین را می توان به نوعی گرفتن سهم از مسیری اشتباه دانست. وقتی حکمرانی اقتصادی توان توزیع مناسب یارانه را ندارد، مسیرهای مختلفی ایجاد می شود. یک بخش فقط معترض و ناراضی می شوند، بخش دیگر با افزایش مصرف سهم بیشتر می برد و برخی نیز با قاچاق بنزین حق خود را احقاق می کنند.
مسبب تمام این وضعیت هم حکمرانی اقتصادی است که همیشه سیاستش بر اقتصادش اولویت داشته و فاقد یک دید بلندمدت براساس منافع ملی است.
بنزین قاچاق بنزین قیمت خودرو
source