تویوتا در تاریخ ۱۵ نوامبر از کانسپت جدید خود برای گسترش سری bZ در چین رونمایی کرد. این خودرو، یک سدان تمام برقی کلاس C است که احتمالاً سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید و با خودروهایی همچون شیائومی SU7، BYD هان و لوکسید S7 رقابت خواهد کرد.

بازار هدف bZ7

احتمالاً این خودرو به‌طور انحصاری برای بازار چین عرضه خواهد شد. در حالی که در سایر نقاط جهان تویوتا تنها یک خودروی تمام برقی به نام bZ4X را ارائه می‌دهد، سری bZ در چین به سرعت در حال گسترش است و اولین مدل آن، سدان bZ3، عرضه شده است.

جالب است بدانید که کانسپت bZ7 شباهت بسیاری به خودروی کانسپتی با نام Comfortable Space دارد که سال گذشته در نمایشگاه خودروی گوانگژو معرفی شد. این خودرو قرار است توسط شرکت مشترک GAC Toyota تولید شود و عرضه آن احتمالاً از سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد.

طراحی ظاهری bZ7

تویوتا bZ7 دارای طراحی شیک و کوپه‌مانند است. در بخش جلویی، طراحی بسته همراه با چراغ‌های متصل به چشم می‌خورد و در بخش عقب نیز چراغ‌های یکپارچه با جلو هماهنگ شده‌اند.

جزئیات پروژه و سرمایه‌گذاری

این خودرو به‌طور داخلی با نام پروژه 630D شناخته می‌شود. در ماه می، گروه GAC تصمیم به اجرای این پروژه گرفت و سرمایه‌ای معادل ۱.۵۸۸ میلیارد یوان (۲۱۸ میلیون دلار) به آن اختصاص داد. طبق برنامه‌ریزی قبلی، GAC Toyota قصد داشت یک سدان تمام برقی متوسط تا بزرگ را با نام Comfortable Space تا پایان امسال معرفی کند. به نظر می‌رسد که bZ7، Comfortable Space و پروژه 630D عملاً یک خودرو باشند.

کانسپت تمام برقی تویوتا bZ7

وضعیت کنونی سری bZ در چین

شرکت مشترک GAC Toyota در حال حاضر مدل‌های bZ3X و bZ4X (در چین با نام Bozhi 4X) را به فروش می‌رساند. از سوی دیگر، شرکت مشترک FAW Toyota مدل‌های bZ3 و bZ4X را عرضه می‌کند و قرار است مدل bZ3C نیز در ماه‌های آینده به این سری اضافه شود. این مدل قبلاً در لیست وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) در سپتامبر ثبت شده بود.

اگرچه مدل bZ3X هم‌اکنون در وب‌سایت GAC Toyota نمایش داده شده، تحویل آن تا مارس آغاز نخواهد شد.

مدل‌های bZ3X و bZ3C هر دو در نمایشگاه خودروی پکن امسال رونمایی شدند و بر اساس کانسپت‌هایی بودند که در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۳ معرفی شده بودند. با توجه به این جدول زمانی، پیش‌بینی می‌شود که bZ7 در تابستان ۲۰۲۵ به بازار عرضه شود.

تویوتا bZ7

وابستگی به فناوری BYD

از زمان معرفی سدان bZ3، تویوتا برای خودروهای تمام برقی خود در چین به شدت به فناوری BYD متکی بوده است. این خودروها از باتری‌های Blade و موتورهای برقی BYD بهره می‌برند. این وابستگی به bZ3C نیز گسترش یافته و احتمال می‌رود که bZ7 نیز از همین فناوری استفاده کند.

رقابت با مدل‌های دیگر

کانسپت bZ7 تنها مدل تمام برقی مختص بازار چین نیست که در نمایشگاه گوانگژو امسال توسط خودروسازان ژاپنی رونمایی شد. در همین نمایشگاه، سدان N7 نیسان نیز برای اولین بار معرفی شد.

source

توسط khodrocamp.ir