سدان جذاب ب ام و M5 مدل 2025 نه تنها در بحث طراحی چشم نواز است، بلکه از توانایی بالایی هم برخوردار است که آن را در دسته قویترین سدانها قرار میدهد. خودرویی که 2444 کیلوگرم وزن دارد و چندان هم سبک نیست.
وزن آن معادل دو دستگاه مزدا میاتا است و به نوعی باید آن را به کرگدن سنگین وزن ب ام و تشبیه کرد. وزن بالا M5 مدل 2025 انتقادات بسیاری را متوجه ب ام و کرده اما این شرکت هرگز پاسخ روشنی به این انتقادات نداده است !
ب ام و مدت ها است که به دنبال خلق خودروهایی با رانندگی سرگرم کننده است و M5 نیز یک سدان اسپرت ساده نیست، بلکه نمادی از ب ام و است. خودرویی که میتوانید با تکیه بر توانایی بالای پیشرانه آن، همیشه در بزرگراهها تخته گاز حرکت کنید.
در واقع باید M5 را یک خودرو سدان چندمنظوره به حساب آورد. در چند نسل آخر M5، ب ام و سعی کرده تمرکز بیشتری بر قدرت پیشرانه آن داشته باشد. اما متاسفانه داشتن وزن سنگین، تاثیر منفی روی شتاب آن گذاشته! موضوعی که مخالف تفکر همیشگی ب ام و است.
پیشرانه | توربو 4.4 لیتری هشت سیلندر هیبرید |
قدرت | 717 اسب بخار |
گشتاور | 1000 نیوتن متر |
شتاب 0 تا 100 | کمتر از 3.4 ثانیه |
وزن | 2444 کیلوگرم |
قیمت | قیمت پایه 120 هزار دلار و نهایی 150 هزار دلار |
شاید روی کاغذ وزن M5 مدل 2025 بالا باشد، اما با وجود داشتن باتری در کف خودروها، این وزن چندان هم نتوانسته مانعی برای سرعت مانور قابل توجه آن باشد!
این امر موجب شده تا بخش بزرگی از وزن M5 در پایین خودرو قرار گیرد تا مرکز ثقل M5 جدید بسیار پایین باشد؛ البته این موضوع ممکن است کمی نگران کننده باشد.
موتور این سدان که با کد S68 شناخته میشود، یک پیشرانه 4.4 لیتری تویین توربو هیبرید هشت سیلندر 717 اسب بخاری است! ترکیب گشتاور و قدرت این پیشرانه هشت سیلندر، خروجی طوفانی را به دنبال دارد. از آنجایی که M5 جدید یک مدل هیبریدی به حساب میآید، در زمینه شتاب همچون یک خودرو الکتریکی چابک و بسیار سریع است.
این سدان هیولای ب ام و هنگامی که در بزرگراه با سرعت 272 کیلومتردر ساعت آن را تست کردیم، حقیقتا یک خودرو وحشی و چابک است. گویی که نمیتوان برای توقف جلوی آن را گرفت. با داشتن پک M، حداکثر سرعت این مدل به 300 کیلومتردرساعت میرسد؛ صد البته که هنگام رسیدن به سرعت 270 کیلومتر درساعت حس کافی بودن سرعت به شما دست خواهد داد و نیازی پیدا نمیکنید به حداکثر سرعت 300 کیلومتردرساعت برسید. در زمان توقف نیز ترمزهای M5 عملکرد بسیار قوی و سریعی از خود نشان میدهند!
باتری موجود در این مدل اجازه میدهد M5 با یک بار شارژ کامل حدود 40 کیلومتر را به صورت تمام برقی طی کند، اما هرگز به طور کامل تخلیه نمیشود! از آنجایی که عملکرد خودرو کاملا به عملکرد باتری متکی است، اگر باتری به صفر برسد، توان حرکتی M5 بسیار ضعیف خواهد شد. ب ام و M5 در زمان ترمزگیری از انرژی ایجاد شده برای شارژ باتری 22.1 کیلووات ساعتی خود استفاده میکند.
مانند تمام خودروهای سری M ب ام و، M5 جدید دارای تعداد زیادی حالت رانندگی و تنظیمات است که میتوانید در سیستم اطلاعات سرگرمی iDrive انتخاب کنید. شما قادرید سرعت تعویض دنده گیربکس، حساسیت دریچه گاز، قدرت ترمز، صدای موتور، نرمز و سفتی فرمان، برنامه ریزی سیستم کنترل کشش، خاموش کردن انتقال نیرو به محور جلو و غیره را به راحتی بر اساس سلیقه خود تنظیم کنید. در عین حال که حالتهای رانندگی هیبریدی، تمام برقی و … هم قابل انتخاب است.
اگر M5های اولیه مانند E28، E34 و E39 خودروهایی کاملا آنالوگ بودند، نسل جدید 100 درصد دیجیتالی شده است. ما همیشه طرفدار این بودهایم که به مهندسان کمپانیهای سازنده خودرو اجازه دهیم بهترین تنظیمات را در نظر گیرند تا اتومبیل در طیف وسیعی از شرایط، عملکردی لذتبخش و سرگرم کنندهای از خود نشان دهند و کسل کننده نباشند.
همانند M5های قدیم، انتظار داشتیم این G90 در اتوبان عملکردی عالی از خود نشان دهد و یک هیولا باشد. در این لحظه است که همه چیز پیچیده میشود! با وجود اینکه G90 هنوز هم بسیار سریع است، سایز و سرعت آن سازگاری خوبی با هم ندارند چرا که M5 جدید خودرویی پهنپیکر و بلند است و در جادههای باریک، بیش از حد نیاز یک سدان اسپرت بزرگ به نظر میرسد و اتومبیلهای زیادی هستند که در برابر این خودرو کوچک هستند. M5 جدید حتی با وجود تجربه سرعت های بالا، کمی کسل کننده بنظر میرسد و هیجان زیادی به راننده منتقل نمیکند!
زمانی که نمونه اولیه M5 را در خیابانها را میکردیم، به آن محدودیتها نزدیکتر شدیم، اما این یک محیط کنترلشده است که حتی بامو اذعان میکند اکثر دارندگان M5 آن را حس نخواهند کرد.
ب ام و تعدادی M5 از نسل های قبل را نیز در اختیار ما گذاشت تا ما مجددا تجربه کوتاهی از رانندگی با E39 و E60 داشته باشیم!
E60 اولین نسل M5 بود که با iDrive، حالتهای رانندگی متنوع، گیربکس خودکار تک کلاچه نه چندان خوب و یک پیشرانه 10 سیلندر 507 اسب بخاری در زیر کاپوت عرضه میشد! اما در جادههای مشابه و اتوبان، فعالتر احساس شده و محدودیتهای عملکرد آن چشمگیرتر است.
E39 اما هنوز هم یک سدان اسپرت جذاب تلقی شده و یک پیشرانه V-8 با قدرت 394 اسب بخار و گیربکس شش سرعته دستی دارد.
M5 جدید با فضای داخلی زیبا تجربه سواری راحتی ارائه میدهد. مصرف سوخت آن بهینه است و با فناوری های مفید مانند مسیریابی با واقعیت افزوده همراه است. اما دیگر برای کسی که بخواهد دنده عقب سریع بگیرید چندان جذاب نیست. این M5 برای یک سفر تفریحی آخر هفته خانوادگی گزینه مطلوبی به حساب میآید. این خودرو به عنوان یک مدل جدید بیش از 120675 دلار قیمت دارد و چندان ارزان نیست. M3 جایگاه M5 قدیمی را به عنوان یک سدان خانوادگی همه کاره به خود اختصاص داده و این موجب میشود که M2 به عنوان یک گزینه چابک در مسیرها به حساب بیاید.
M5 قبلا تعادل و تعامل را دنبال میکرد و اکنون اعداد را در نظر دارد. وقتی انتخاب کردید به جای هیجان، اعداد را دنبال کنید، دیگر نمیتوانید به عقب بازگردید!
source