صنعت خودروسازی ایران مثل طفلی است که پس از 40 سال بزرگ نشده
علی آذری، نماینده قوچان در مجلس دوازدهم، در خصوص مشکلات ادامهدار صنعت و بازار خودرو علیرغم تصویب قانون، به خبرنگار اسب بخار گفت: «چهار-پنج بحران جدی در کشور وجود دارند که به راحتی قابل حل هستند و تأخیر در رفع آنها، گلایهمندی مردم را نسبت به دولت، مجلس و حتا قوه قضاییه افزایش داده، که یکی از آنها موضوع خودروست.»
وی افزود: «اگر خودروساز را در ابتدا، یک طفل تصور کرده باشیم که ۴۰ سال پیش به او اعتماد کردهایم و این اعتماد همهجانبه بوده است و نه تکبعدی، هنوز شاهد این هستیم که این طفل نه تنها بزرگ نشده است که با عرضه محصولاتش، حرمت مصرفکنندگان را هم نگه نمیدارد.»
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: «یکی از سؤالات مردم و حتا خود من این است که حمایت از صنعت خودرو و خودروسازان تا کی و کجا باید ادامه داشته باشد؟ از طرفی خالی از لطف نیست که بررسی شود تا ببینیم چه کشورهایی در صنعت خودروسازی موفق بودهاند؛ اول، آنهایی که از انرژی قابل ملاحظه برخوردارند. دوم، آنهایی که کشورشان صاحب فولاد است و سوم، آنهایی که از نیروی انسانی لازم برخوردارند.»
آذری اظهار داشت: «حتا کشوری مثل ژاپن که خیلی از این سه مؤلفه را هم دارا نیست، اما میبینیم که شرکت تویوتا اخیراً جنرال موتورز را هم کنار زده است. اکنون سؤال عجیب برای بسیاری از مردم این است که چرا ایران با وجود داشتن هر سه مؤلفه مؤثر در صنعت خودرو، همچنان چنین جایگاه نازلی دارد؟»
نماینده قوچان گفت: «ما سال گذشته در مجلس یازدهم گفتیم تلاش کنیم تا انحصار در صنعت و بازار خودرو شکسته شود تا به لطف رقابتی شدن فضا، عموم مردم از آن نفع ببرند. از اینرو طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو به قانون تبدیل شد و ذیل آن، به موضوعات واردات خودرو هم پرداختیم. اکنون اگر میخواهیم شعار وفاق ملی را عملی کنیم باید اجازه واردات خودرو را بدهیم و بگذاریم شأن مردم رعایت شود تا آنها خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند.»
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: «یک زمانی دولت میگفت ما مشکل قانونی داریم و از اینرو در مجلس یازدهم برای این امر مهم قانون تصویب شد، اما اکنون که موضوع واردات خودرو به درستی صورت نمیگیرد ما را به این شک انداخته است که دستهای پشت پردهای در مدیریتهاست که آلوده به رانت هستند؛ اکنون، چه از قطعهسازان و چه از تولیدکنندگان که اصرار به تولید و عرضه خودروهای بیکیفیت داخلی دارند.»
وی یادآور شد: «به نظر من، شخص آقای رییسجمهور با یک دستور قاطع و قانونی میتواند مشکل واردات خودرو را حل کند. چندی پیش به اطلاع من رساندند که خودرویی در داخل وجود دارد که در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، ۱۸ لیتر بنزین مصرف میکند. عجیب است که هنوز از این اخبارها میشنویم آن هم در دنیایی که کشورها به دنبال تولید خودرو با ۱۰۰ کیلومتر پیمایش و سوخت سه یا چهار لیتر بنزین هستند.
آذری خاطرنشان کرد: «خیلیها مرتب از آلودگی هوا مخصوصاً در کلانشهرها میگویند، اما وقتی در موضوع دقیق میشویم میبینیم که اگر خودروهای ساخت داخل کمی به کیفیت خود برسند، این چالش در حد قابل ملاحظهای کمرنگ میشود، حال بماند که بیکیفیتی خودروها، جان انسانها را هم به خطر انداخته است.»
نماینده قوچان در پایان گفت: «من خودم یکی از نمایندگان مجلس هستم، اما به قوه مقننه هم اعتراض دارم. ما باید به قدری در موضوع نظارت دقیق و قاطع باشیم که روال کار خودروسازان داخلی تغییر پیدا کند که نارضایتی در جامعه روز به روز عمق پیدا نکند.»
مصاحبهکننده: محمد آیتی
خودروسازان صنعت خودرو واردات خودرو
source