به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در نهایت پس از ماهها رایزنی، قیمت خودروهای تولید داخل درب کارخانه افزایش پیدا کرد. افزایش قیمت کارخانهای خودرو اما با بازخورد منفی بسیاری مواجه شده است در حالی که خرید خودرو با قیمتهای پیشین تنها برای درصد بسیار کمی از مشتریان واقعی امکانپذیر بود و این خودرو ها بیشتر نصیب دلالان و واسطهها میشد.
اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی، بازار را به جولانگاه دلالان تبدیل کرده بود که به هر طریقی در پی دست یافتن به خودرو با نرخ کارخانه بودند تا از این مسیر پولی به جیب بزنند.
افزایش قیمت کارخانه خودرو، گام مثبتی است که میتواند وضعیت صنعت و بازار خودرو را سروسامان ببخشد. البته این افزایش قیمت ممکن است در کوتاه مدت به افزایش مقطعی قیمت خودرو در بازار منجر شود اما واقعیت این است که گران کردن قیمت خودرو یکی از الزامات حفظ صنعت خودرو بود.
نخستین خروجی افزایش قیمت خودرو، حذف دلالان و واسطهها از بازار خودرو با کاهش جذابیت سرمایه گذاری است که میتواند شانس خریداران واقعی را برای خرید خودرو با قیمت کارخانه افزایش دهد.
با افزایش قیمت خودرو، زیاندهی خودروسازان متوقف خواهد شد و میلیاردها تومان پولی که نصیب دلالان خودرو میشد وارد چرخه تولید خودرو و به تبع آن، افزایش تیراژ تولید میشود. این اتفاق هر چند شاید در کوتاه مدت رخ ندهد اما قطعا محقق خواهد شد.
البته باید تاکید کنیم که همه این موارد در شرایطی تبدیل به واقعیت خواهد شد که خودروسازان برای افزایش تولید، برنامهریزی کنند و در بازه سه ماهه بتوانند رشد ملموسی در تیراژ تولید رقم بزنند.
اگر تیراژ تولید با قیمتهای فعلی افزایش یابد، قطعا شاهد اتفاقات مثبتی در بازار خودرو خواهیم بود اما این مسیر دارای مخاطراتی نیز است.
اگر خودروسازان همچنان در همین مسیر فعلی قدم بردارند و مابهالتفاوت قیمتهای جدید را صرف افزایش تعداد نیرو و پرداخت بدهیهای پیشین کنند، وضعیت از آنچه امروز میبینیم بدتر خواهد شد.
اگر خواهان بهبود وضعیت صنعت خودرو هستیم، باید تیراژ تولید را در طول سه ماه آینده به قدری افزایش دهیم که مردم بتوانند آن را با خرید خودرو به قیمت کارخانه لمس کنند و گرنه همچنان در روی همان پاشنه سابق میگردد.