یک جراحی کوچک در بازار خودرو

جراحی در بازار خودرو
جراحی در بازار خودرو

افزایش قیمت کارخانه ای دو خودروساز بزرگ با برخی واکنش های منفی همراه شده است. به نظر می رسد بخشی از این واکنش ها احساسی و پیرو شرایط روز اقتصادی کشور و بخشی دیگر ناشی از نگرانی سیستم دلالی است. با این حال، با توجه به حجم زیان و تحمیل آن به مصرف کنندگان به نظر می رسد یک جراحی کوچک در بازار خودرو نیاز بود.


تیگو 8 پلاگین


تیگو 8 پلاگین

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، قیمت جدید محصولات خودروسازان بزرگ از فردا (۱ آذر ۱۴۰۳) اجرایی می شود. این مسئله در روزهای اخیر با واکنش های بسیاری همراه شده است. در این شرایط، بسیاری از خریداران به حق نسبت به افزایش مجدد قیمت ها و کاهش بیش‌تر قدرت خرید خود نگران بوده و معترض شده اند.

با توجه به روندی که طی سال های اخیر رخ داده، نگرانی و اعتراض این بخش از جامعه به حق و درست است. در واقع، آن‌ها نباید تاوان تصمیم ها و عملکرد غلط حکمرانی اقتصادی را بدهند، اما در هر صورت، به دلیل تفکرات خاص حاکم بر اقتصاد کشور، این مسئله آزاردهنده گریبان‌گیر تمام طرف های درگیر با صنعت خودروسازی شده است.

البته مصرف کنندگان نهایی و خریداران واقعی تنها صورت ظاهری و بیرونی ماجرا را دیده و رصد کرده‌اند و بر پایه آن تحلیل می کنند. این در حالی است که  تمام زیان های ناشی از اقتصاد دستوری هم از جیب آنان پرداخت و تقدیم سیستم دلالی می شود.

تولید زیان انباشته به جای تولید خودرو

براساس صورت‌های مالی حساب‌رسی نشده، در نیمه نخست سال جاری، خودروسازان به جای تولید خودرو بیش‌تر تولید زیان انباشته داشته اند.

 ایران‌خودرو و سایپا در ۶ ماه نخست امسال مجموعاً ۱۹ هزار و ۱۲۶ میلیارد تومان زیان خالص ساخته‌اند. از این مقدار، حدود ۷.۳ همت آن مربوط به گروه سایپا و حدود ۱۱.۸ همت آن نیز مربوط به گروه ایران‌خودرو است. با این حساب، زیان خالص خودروسازان در ۶ ماه نخست امسال ماهانه ۳.۲ همت و روزانه ۱۰۶ میلیارد تومان بوده است.

زیان خالص سایپا در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته قدری کم‌تر شده است، به طوری که گروه سایپا در ۶ ماه نخست سال گذشته ۸ همت زیان خالص ساخته که این مقدار در ۶ ماه نخست امسال به ۷.۳ همت رسیده است. در گروه ایران‌خودرو زیان خالص این خودروساز از ۱۵.۳ همت در ۶ ماه نخست سال گذشته به ۱۱.۸ همت کاهش یافته است.

 به نظر می‌رسد توقف تولید خودروهای قدیمی و به شدت زیان‌ده و عرضه مدل‌های جدیدتر در کاهش زیان خودروسازان نقش داشته است.

براساس این گزارش، دو خو‌دروساز بزرگ دولتی تا پایان سال ۱۴۰۲ در مجموع بیش از ۲۱۱ هزار میلیارد تومان زیان انباشته در کارنامه خود به ثبت رسانده‌اند. همچنین رقم زیان انباشته ایران‌خودرو در پایان ۶ ماه نخست امسال حدود ۱۲۲ همت است.

در مجموع، زیان انباشته و بدهی خودروسازان بزرگ به ۷۰۰ همت و شکاف بازار به ۵۰۰ همت رسیده است. این رقمی است که به جای تولید و افزایش تیراژ و عرضه و در نتیجه کاهش قیمت ها، مستقیم از جیب مردم به حساب واسطه های خرد و کلان و پیدا و پنهان واریز شده است. ضمن این‌که، دولت برای روشن ماندن چراغ خودروسازی کشور مجبور به ارائه تسهیلات تکلیفی از منابع بانکی شده است.

با این حال به نظر می رسد با توجه به بیش‌تر شدن حجم و سرعت گرفتن عرضه خودروهای وارداتی و همچنین افزایش سهم ارزی و کاهش تعرفه در بودجه سال آینده در کنار مهیا شدن شرایط افزایش تولیدات داخلی، در آینده ای نه چندان دور، بازار خودرو آرام آرام با افزایش رقابت و کاهش قیمت ها همراه شود.

البته در شرایط اقتصادی فعلی و افزون شدن فشارهای معیشتی، شاید این نوع تصمیم ها برای بسیاری قابل پذیرش نباشد، اما با توجه به گسترده شدن زمین بازی سیستم دلالی به نظر می رسد با یک جراحی کوچک در بازار خودرو می توان بخش زیادی از آنان را از دور خارج کرد.

source

توسط khodrocamp.ir