تلاش دوباره سانگیانگ برای بازگشت به چین
در سالهای اخیر، رشد صنعت خودروسازی چین در بازار جهانی به پدیدهای تبدیل شده که دیگر نمیتوان آن را نادیده گرفت. یکی از شرکتهایی که در این میان بهعنوان نماینده برندهای چینی مطرح شده، شرکت خودروسازی چری است. چری نهتنها در بازار داخلی چین موفقیتهای چشمگیری کسب کرده، بلکه در بازار جهانی نیز عملکرد رقابتی بسیار عالی از خود نشان داده است.
بهتازگی همکاری استراتژیک بین چری و شرکت خودروسازی کرهای KG Mobility (که پیشتر با نام سانگیانگ موتور شناخته میشد و از این پس بهعنوان گروه KGM معرفی میشود) توجه گستردهای از سوی صنعت خودرو به خود جلب کرده است. این همکاری نهتنها گامی مهم برای ورود فناوریهای چری به بازارهای خارجی محسوب میشود، بلکه فرصتهای جدیدی برای توسعه سانگیانگ به ارمغان آورده است.
لزوم صادرات فناوری به بازارهای خارجی
از زمانی که چری در سال 2001 اولین محموله خودروهای خود را به خاورمیانه صادر کرد، مسیر جدیدی در صادرات خودروهای چینی گشوده شد. چری همواره به نوآوریهای فناورانه پایبند بوده و با شکستن موانع فنی و ارتقای رقابتپذیری محصولاتش، موفقیتهای زیادی کسب کرده است. بهویژه در حوزه فناوری هیبریدی، سیستم هیبریدی “کونپنگ سوپر هیبرید C-DM” بهعنوان یکی از دستاوردهای مهم این شرکت، به عاملی اساسی در حمایت از صادرات فناوریهای چری تبدیل شده است.
در توافقنامهای که بین چری و گروه KGM منعقد شده، دو طرف به ایجاد یک شراکت استراتژیک و همکاری فنی متعهد شدند که به گروه KGM امکان میدهد تا به نیازهای متغیر بازار خودرو بهتر پاسخ دهد. استراتژی این همکاری شامل توسعه مدلهای متنوعتر خودرو، کاهش زمان تحقیق و توسعه مدلهای جدید و ارائه محصولات جدید متناسب با نیازهای مصرفکنندگان است.
رئیس هیئت مدیره گروه KGM، اظهار داشت که این دو شرکت در همکاری نزدیک، خودروی شاسیبلندی بومی برای بازار کره خواهند ساخت. گروه KGM در نظر دارد تا بر اساس این توافقنامه، SUVهای متوسط و بزرگ قابل رقابت در بازارهای جهانی و محلی توسعه دهد.
گسترش جهانی چری
در این مرحله، رویکرد جهانی چری نهتنها در افزایش حجم صادرات آن بازتاب یافته، بلکه در تأسیس سیستمهای تحقیق و توسعه، تولید و فروش در سطح جهانی نیز دیده میشود. در حال حاضر چری دارای مراکز تحقیق و توسعه در ووهوی چین، شانگهای، اروپا، آمریکای شمالی، خاورمیانه و برزیل است. همچنین، این شرکت ۱۰ کارخانه خارجی و بیش از ۱۵۰۰ نمایندگی فروش و خدمات در سراسر جهان دارد و ظرفیت تولید سالانه چری در خارج از کشور به ۲۰۰,۰۰۰ دستگاه رسیده است. خودروهای چری به بیش از ۸۰ کشور و منطقه صادر میشوند.
چری در فرآیند جهانیسازی خود، نهتنها محصولات، بلکه فناوری، برند، مدیریت و فرهنگ خود را نیز صادر میکند. بهعنوان نمونه، چری و شرکت اسپانیایی “ابرو الکتریک ویکلز” برای راهاندازی کارخانهای مشترک در اسپانیا قرارداد امضا کردند. این کارخانه اولین تأسیسات چری در اروپا خواهد بود و مدلی از صادرات معکوس برندهای خودروسازی چینی به اروپا محسوب میشود.
تلاش دوباره سانگیانگ برای بازگشت به چین
سانگیانگ موتور، بهعنوان یک خودروساز کرهای با سابقه طولانی، در سال 1954 تأسیس شد و از سال 2001 وارد بازار چین شد. این برند، یکی از نخستین خودروسازان خارجی بود که به چین راه یافت، اما به دلیل قیمت بالای مدل رکستون در آن زمان (480 هزار یوان)، نتوانست به استقبال زیادی در بازار چین دست یابد.
در سال 2004، شرکت سایک چین با خرید 49 درصد از سهام سانگیانگ، قصد داشت این برند را در بازار چین توسعه دهد. اما مشکلات مدیریتی و بحران اقتصادی 2008 باعث شد که سانگیانگ در سال 2009 درخواست حفاظت از ورشکستگی کند. در نهایت، پس از ناکامی سایک در تملک کامل این شرکت، سانگیانگ توسط شرکت هندی ماهیندرا خریداری شد.
با رهبری ماهیندرا، سانگیانگ توانست به تدریج بهبود یابد و در سال 2016 با موفقیت تیوولی به سود خالص 58 میلیارد وون دست یابد. اکنون، با توجه به بلوغ بازار خودرو در چین و افزایش تقاضا برای خودروهای شاسیبلند، سانگیانگ تصمیم گرفته بار دیگر وارد بازار چین شود و با چری همکاری استراتژیک برقرار کند.
با این حال، وضعیت فعلی سانگیانگ در بازار چین چندان مطلوب نیست. مشکلاتی همچون کمبود شناخت برند و محدودیت در تنوع محصولات، بر عملکرد فروش آن تأثیرگذار بوده است. سانگیانگ بهمنظور تغییر این وضعیت، در تلاش است تا آگاهی از برند خود را افزایش دهد و محصولات جدیدی را برای رفع نیازهای مصرفکنندگان چینی معرفی کند.
همکاری چری و سانگیانگ
کارشناسان صنعت خودرو، همکاری بین چری و سانگیانگ را مثبت ارزیابی کردهاند و معتقدند این همکاری، کلید موفقیت سانگیانگ برای بازگشت به بازار چین است. همچنین، این امر نشاندهنده قدرت و نفوذ فنی برندهای خودروسازی چینی در سطح جهانی است.
یک تحلیلگر اظهار داشت که استراتژی توسعه فناوریهای چری در خارج از کشور، از نظر استراتژیک اهمیت بسیاری دارد. از طریق همکاری با سانگیانگ، چری میتواند فناوری و تجربه مدیریتی خود را صادر کرده و همزمان سطح فنی و تأثیر برند خود را ارتقا دهد. این مدل همکاری نقش مهمی در پیشرفت برندهای خودروسازی چینی در بازار جهانی ایفا میکند.
هرچند که کارشناسان نسبت به بازگشت سانگیانگ به بازار چین نگرش محتاطانهای دارند. با وجود اینکه برند سانگیانگ در چین چندان شناختهشده نیست، اما با همکاری چری میتواند از فناوری و تجربه مدیریتی آن بهره گرفته و با ارائه محصولات متناسب با نیازهای بازار چین، جایگاه خود را تقویت کند. با این حال، برای موفقیت در این بازار، سانگیانگ همچنان باید با چالشهایی همچون کمبود شناخت برند، تنوع محصولات و ارتقای سطح خدمات و تجربه کاربری مواجه شود و آنها را برطرف سازد.