معرفی جگوار سوپرکت TWR

اگر از طرفداران قدیمی جگوار (Jaguar) باشید، شاید با شنیدن خبر تغییرات جدید در این برند، کمی دلتنگ دوران گذشته شوید. جگوار که به زودی وارد دوران جدیدی خواهد شد، موتورهای احتراقی را کنار گذاشته و به دنیای خودروهای لوکس برقی (Electric Vehicles – EV) خواهد پیوست. اما اگر دلتان برای دوران باشکوه خودروهای کلاسیک این برند تنگ شده، خبر خوشی برای شما داریم: XJS به طرز شگفت‌انگیزی دوباره احیا شده است. البته نه توسط خود جگوار، بلکه توسط یک شرکت مهندسی جدید به نام TWR که قصد دارد با طراحی جدید، به این خودروی کلاسیک جان تازه‌ای بدهد.

این پروژه با نام “سوپرکت (Supercat) یک بازسازی جالب و جذاب از XJS است که با بدنه‌ای از فیبر کربن (Carbon Fiber) طراحی شده است. TWR، که در سال ۲۰۲۰ به عنوان یک شرکت مستقل از تیم معروف تام واکینشاو ریسینگ (Tom Walkinshaw Racing) تأسیس شد، هدفش فقط انجام بازسازی‌های کلاسیک جگوار نیست؛ این شرکت به‌زودی پروژه‌های دیگری نیز در دست دارد. اما اولین پروژه‌شان، یعنی سوپرکت، یادآور بهترین روزهای برند جگوار است.

ویژگی‌های برجسته سوپرکت

  • سبک‌تر از مدل اصلی:
    سوپرکت تقریباً ۱۰ درصد سبک‌تر از نسخه اصلی XJS است. با اضافه شدن بدنه فیبر کربنی، وزن این خودرو به ۱۶۰۵ کیلوگرم (۳۵۴۲ پوند) کاهش یافته است.
  • ترمزهای کربن-سرامیکی (Carbon-Ceramic Brakes):
    مشتریان می‌توانند ترمزهای کربن-سرامیکی را به‌طور اختیاری انتخاب کنند که هم عملکرد ترمز را بهبود می‌بخشد و هم وزن خودرو را کاهش می‌دهد.
  • طراحی بیرونی:
    طراحی بدنه، از گلگیرهای مربعی گرفته تا خطوط آئرودینامیک در جلو و عقب، یک ظاهر جسورانه به سوپرکت بخشیده است.
    علاوه بر این، سوپرکت دارای اگزوزهای جانبی است که علاوه بر زیبایی، فضای زیر بدنه را برای دیفیوزر بزرگ عقب و زیرسازی صاف‌تر آزاد می‌کند.
  • چرخ‌های بزرگتر:
    نسبت به XJS اصلی که از چرخ‌های ۱۵ اینچی استفاده می‌کرد، سوپرکت از چرخ‌های ۱۸ اینچی در جلو و ۱۹ اینچی در عقب بهره می‌برد.

تغییرات فنی و مهندسی

 

  • شاسی و تقویت‌های جدید:
    شاسی خودرو با فیبر کربن تقویت شده است و زیرساخت‌های آن از فولاد ضدزنگ با استحکام بالا به نام T45 ساخته شده‌اند.
    همچنین، سیستم تعلیق دوبل وی‌شکل (Double Wishbone Suspension) به‌روزرسانی شده و شامل دمپرهای فعال و قابل تنظیم است.
  • تفاوت در سیستم انتقال قدرت:
    سوپرکت به جای موتور ۶.۳ لیتری سوپرشارژر XJS اصلی، اکنون به موتور ۶.۵ لیتری V12 سوپرشارژر (بزرگ‌تر) مجهز است. این موتور قادر است ۶۶۰ اسب‌بخار (hp) قدرت و ۷۳۰ نیوتن‌متر (Nm) گشتاور تولید کند که از طریق یک جعبه‌دنده دستی شش‌سرعته به محور عقب منتقل می‌شود.

در مقابل، مدل استاندارد XJS V12 تنها ۲۸۱ اسب‌بخار قدرت و ۴۳۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد.

طراحی داخلی و راحتی

  • فضای دو نفره:
    برخلاف XJS که به صورت ۲+۲ طراحی شده بود، سوپرکت یک خودروی دو نفره است که راحتی بیشتری برای سرنشینان فراهم می‌آورد.
    صندلی‌های برقی و فضای بار بزرگتر از ویژگی‌های برجسته داخلی است.
  • داشبورد دیجیتال و سیستم اطلاعاتی:
    یکی از نکات منفی این خودرو شاید نمایشگر دیجیتال کامل باشد. با توجه به طراحی کلاسیک و استایل زیبا، شاید استفاده از نشانگرهای آنالوگ مناسب‌تر می‌بود. اما در کنار آن، سوپرکت به یک نمایشگر مرکزی مجهز است که از Apple CarPlay و Android Auto پشتیبانی می‌کند.

تاریخچه‌ای از XJS و انتخاب نام “سوپرکت

نام “سوپرکت اشاره‌ای به تاریخ افتخارآمیز جگوار دارد. در سال ۱۹۸۸، خودروی XJR-9 از تیم سیلک‌کات جگوار (Silk Cut Jaguar) در مسابقات لو مان (Le Mans) برنده شد. بنابراین، تنها ۸۸ دستگاه سوپرکت ساخته می‌شود که این عدد به پیروزی آن مدل در مسابقات اشاره دارد.

قیمت و سفارش‌دهی

TWR تنها ۸۸ دستگاه از مدل سوپرکت را تولید خواهد کرد. این خودروها در بازارهای مختلف از جمله ایالات متحده، بریتانیا، اروپا، آسیا و خاورمیانه در دسترس خواهند بود. قیمت اولیه این خودرو در بریتانیا از ۲۲۵,۰۰۰ پوند (حدوداً ۲۸۵,۰۰۰ دلار) شروع می‌شود و برای ثبت سفارش، پیش‌پرداخت ۳۵,۰۰۰ پوند (۴۴,۰۰۰ دلار) نیاز است.

مشخصات فنی سوپرکت

ویژگی

مشخصات

موتور

۶.۵ لیتر V12 سوپرشارژر

قدرت

۶۶۰ اسب‌بخار (hp)

گشتاور

۷۳۰ نیوتن‌متر (Nm)

وزن

۱۶۰۵ کیلوگرم (۳۵۴۲ پوند)

چرخ‌ها

۱۸ اینچ جلو / ۱۹ اینچ عقب

جعبه‌دنده

دستی ۶ سرعته

سیستم تعلیق

تعلیق دوبل وی‌شکل با دمپرهای قابل تنظیم

سیستم ترمز

ترمزهای کربن-سرامیکی اختیاری

منبع ترجمه: motor1

source

توسط khodrocamp.ir