سوزوکی DR-Z4S براساس مفهوم «آماده برای هر چیز» توسعه یافته است تا چندکاره بودن این مدل را نشان دهد. چه در جادههای آسفالت و چه در خارج از جاده؛ در این دو مدل هیچ چیزی مانع نمیشود که راننده به طور کامل از هر سفر لذت نبرد.
فهرست مطالب
- مشخصات فنی سوزوکی DR-Z4S 2025
- سیستمهای کمکی الکترونیکی و حالتهای رانندگی
- حالتهای رانندگی
- اسلیپر کلاچ
- سیستم تعلیق با تمرکز بر کنترل حداکثری
- سیستم تعلیق، فنر و دمپینگ
- نمایشگر LCD
سوزوکی DR-Z4S جانشین سوزوکی DR-Z400S از سال ۲۰۰۰ است که مدتهاست در سبد محصولات بازار اروپا موجود نیست، اما هنوز در قارههای دیگر قابل عرضه بود. DR-Z4S به عنوان یک جانشین کاملاً جدید از این مدل پیشرو در زمان خود، در زمینه عملکرد، تکنولوژی و طراحی به عنوان یک موتور دوگانه اسپرت در کلاس خود برجسته است.
مدل جدید DR-Z4SM به وضوح بیشتر بر استفاده در سطح خیابان تمرکز دارد و جانشین DR-Z400SM است. با رینگ های ۱۷ اینچی و وضعیت نشستن پایینتر و متمایل به جلو، این یک Sport-motor واقعی است. این موتورسیکلت برای تسلط بر خیابانها طراحی شده و تجربه رانندگی بینظیر و لذت فراوانی را ارائه میدهد.
مشخصات فنی سوزوکی DR-Z4S 2025
موتور ۳۹۸ سیسی DOHC با سیستم روغنکاری dry-sump، که آب خنک است، بهطور کامل بازنگری شده تا تعادل فوقالعادهای بین عملکرد و کنترل فراهم کند. این موتور جدید پاسخ خطی و قابل کنترلی به گاز ارائه میدهد و بهطور کامل با استاندارد انتشار آلایندههای یورو ۵+ مطابقت دارد. این نتیجهای از استفاده از شمعهای دوتایی است. بهطور طبیعی، سیستم کنترل دریچه گاز الکترونیکی Ride-by-Wire سوزوکی و تزریق سوخت الکترونیکی با انژکتور ۱۰ سوراخه نیز نقش مهمی در این زمینه دارند.
سوپاپهای ورودی تیتانیومی سبک و سوپاپهای خروجی توخالی پرشده با سدیم به حداکثر رساندن کارایی احتراق و قدرت کمک میکنند. سرسیلندر جدید طراحیشده، احتراق را بهبود میبخشد، در حالی که پروفیلهای جدید میلسوپاپ، انتشار آلایندههای خروجی را کاهش و تحویل گشتاور را افزایش میدهند. این موضوع به ویژگیهای تند و تیز موتور، گشتاور قوی در دورهای پایین و قدرتی که سیلندر تک در دورهای بالا ارائه میدهد، کمک میکند. علاوه بر این، طراحیهای جدید پیستون و کارتر، تلفات مکانیکی را تا ۲۰ درصد کاهش میدهند. این موتور در ۶۵۰۰ دور در دقیقه، ۳۷ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و حداکثر توان آن ۲۸ کیلووات (۳۸ اسب بخار) در ۸۰۰۰ دور در دقیقه است. این موتور جدید برای هر نوع مسیر خاکی، جادههای پرپیچ و خم یا پیست آماده است.
سیستمهای کمکی الکترونیکی و حالتهای رانندگی
سیستمهای پیشرفته کمکی الکترونیکی، بهطور کلی سیستم هوشمند رانندگی سوزوکی (S.I.R.S.) را تشکیل میدهند. این سیستم برای افزایش راحتی رانندگی، افزایش اعتماد راننده و بهینهسازی عملکرد طراحی شده است. S.I.R.S. به راننده این امکان را میدهد که شخصیت DR-Z4S و DR-Z4SM را به دلخواه خود تنظیم کند.
حالتهای رانندگی
انتخابگر حالت رانندگی سوزوکی، تغییر بین سه حالت رانندگی را که عمدتاً بر پاسخ گاز تمرکز دارند و حداکثر توان را ارائه میدهند، آسان میکند.
- حالت A: تیزترین پاسخ گاز را برای حداکثر شتاب ارائه میدهد.
- حالت B: پاسخ گاز نرمتری را فراهم کرده و تحویل قدرت خطیتری دارد.
- حالت C: بیشترین راحتی را با پاسخ گاز نرمتر و تحویل گشتاور ملایم تر ارائه میدهد.
برای میزان مداخله سیستم کنترل کشش سوزوکی (STCS)، میتوان بین دو تنظیم استاندارد برای خیابان و یک حالت G (گراول) برای استفاده در خارج از جاده یا پیست انتخاب کرد. همچنین این سیستم بهطور کامل قابل خاموش شدن است. با تنظیمات خاصی که با ویژگیهای لاستیک و سیستم تعلیق هر مدل هماهنگ شده است، STCS عملکرد بهینهای را در هر دو مدل DR-Z4S و DR-Z4SM ارائه میدهد.
حالت G (گراول) به رانندگان کمتجربهتر کمک میکند تا با رانندگی در خارج از جاده بیشتر آشنا شوند و عملکرد آن کمی متفاوت از حالت G در مدلهای V-Strom 1050DE و 800DE است. بهطوری که حالت G در DR-Z4S کمی زودتر مداخله میکند تا در شنهای نرم حداکثر چسبندگی را ایجاد کند، در حالی که حالت G در DR-Z4SM اجازه میدهد تا چرخش چرخها بیشتر باشد و ویژگیهای اسپرت این موتورسیکلت را بیشتر به نمایش بگذارد.
در مدل DR-Z4S، سیستم ABS جلو و عقب کاملاً قابل خاموش شدن است. این اولین مدل تولیدی سوزوکی است که این قابلیت را دارد. همچنین امکان خاموش کردن تنها ABS ترمز عقب نیز وجود دارد.
اسلیپر کلاچ
سیستم کلاچ کمکی سوزوکی (SCAS)، قابلیت کنترل آسان را فراهم میکند. فشار دادن اهرم کلاچ به نیروی کمتری نیاز دارد و بنابراین کنترل کلاچ در نقطه تماس آسانتر است. عملکرد کلاچ لغزشی از لغزیدن یا سرخوردن چرخ عقب در هنگام چرخاندن ناگهانی دسته گاز جلوگیری میکند.
سیستم تعلیق با تمرکز بر کنترل حداکثری
ژئومتری سیستم تعلیق و وضعیت نشستن به سمت حداکثر ثبات و کنترل طراحی شده است. برای DR-Z4S، این به معنای قرارگیری دستهها کمی بالاتر و نزدیکتر به بدن است، در حالی که پدالهای پا کمی جلوتر قرار دارند. نتیجه یک حالت نشستن راست است که کاوش در مسیرهای خارج از جاده را تسهیل میکند. در DR-Z4SM، وضعیت نشستن بیشتر به حالت تهاجمی است و بهطور خاص برای استفاده در آسفالت مناسب است.
هر دو مدل دارای یک شاسی کاملاً جدید از لولههای فولادی با طراحی دو تیرک هستند. این فریم سفت، قوی و به اندازه کافی نرم است تا در شرایط سخت به خوبی عمل کند. وزن سوزوکی DR-Z4S تنها ۱۵۱ کیلوگرم است و ارتفاع نشستن آن ۹۲۰ میلیمتر است. وزن سوزوکی DR-Z4SM در حالت آماده به کار ۱۵۴ کیلوگرم است و ارتفاع نشستن آن ۸۹۰ میلیمتر است.
سیستم تعلیق، فنر و دمپینگ
سوزوکی DR-Z4S دارای رینگ جلو ۲۱ اینچی و رینگ عقب ۱۸ اینچی با تایرهای IRC GP-410 (۸۰/۱۰۰-۲۱M/C جلو، ۱۲۰/۸۰-۱۸M/C عقب) است. این تایرها برای مسیرهای خارج از جاده و رانندگی در جاده بهینهسازی شدهاند و دارای دندانههای مرکزی بزرگی هستند که چسبندگی قویتری را فراهم میکنند.
DR-Z4SM با رینگهای ۱۷ اینچی جلو و عقب و تایرهای Dunlop SPORTMAX Q5A (۱۲۰/۷۰R17M/C جلو، ۱۴۰/۷۰R17M/C عقب) مجهز است. این تایرهای با عملکرد بالا دارای ساختاری داخلی و الگوی خاصی هستند که بهطور اختصاصی برای DR-Z4SM طراحی شدهاند. این تایرها همچنین دارای الگوی دندانهای اسپرت هستند که به چابکی و عملکرد اسپرت کمک کرده و چسبندگی قوی را حتی در شرایط مرطوب فراهم میکنند.
هر دو مدل دارای سیستم تعلیق جلو کاملاً قابل تنظیم از KYB هستند، اما با عملکردهای متفاوت. برای DR-Z4S، مسیر فنر ۲۸۰ میلیمتر درجلو و در عقب، مونو شاک ۲۹۶ میلیمتر تعبیه شده است. فاصله از زمین ۳۰۰ میلیمتر است. در DR-Z4SM، فاصله از زمین ۲۶۰ میلیمتر و مسیر فنر جلو ۲۶۰ میلیمتر و در عقب ۲۷۷ میلیمتر است. هر دو سیستم تعلیق جلو و عقب این امکان را فراهم میکنند که دمپینگ فشاری و بازگشتی را تنظیم کرده تا بهترین تنظیمات متناسب با ترجیحات راننده یا شرایط رانندگی اعمال شود.
نمایشگر LCD
کیلومترشمار موتورسیکلت شامل یک نمایشگر LCD است که سبک، جمع و جور و بهطرز فوقالعادهای قابل خواندن است. این نمایشگر شامل اطلاعاتی از جمله سرعت، دور موتور، دنده، حالت انتخابی رانندگی، حالت انتخابی کنترل کشش، مصرف سوخت، زمان و حجم باقیمانده مخزن میباشد.
انتظار میرود که دو مدل سوزوکی یعنی مدل های، سوزوکی DR-Z4S و DR-Z4SM در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ عرضه شوند. قیمتها در حال حاضر مشخص نیستند.
نوشته سوزوکی DR-Z4SM و DR-Z4S 2025 ؛ دو محصول جدید مخصوص آسفالت و خاکی اولین بار در اسب بخار. پدیدار شد.
source