بی موتا KB998 Rimini مدل 2025 ؛ سوپربایکی با تکنولوژی کاوازاکی
در نمایشگاه EICMA در میلان، بیموتا نسخه قانونی مدل جدید KB998 Rimini را، که براساس Kawasaki ZX-10RR طراحی شده است، رونمایی کرد.
پیشتر، سوپر بایک KB998 در نسخه مسابقهای در تستهای پایان سال مسابقات جهانی WorldSBK دیده شده بود، اما با نسخه Rimini که تأییدیههای لازم برای استفاده در جاده را دارد، اکنون مدل خیابانی آن برای سال مدل ۲۰۲۵ نیز معرفی شده است.
این که KB998 در واقع یک نسخه تغییریافته از Kawasaki Ninja ZX-10RR است، واضح است. بیموتا از سال ۲۰۱۹ مالکیت شعبه اروپایی این برند ژاپنی موتورسیکلت را در اختیار دارد. فعالیتهای مسابقهای بیموتا در مسابقات WorldSBK ادامهای بر فعالیتهای کاوازاکی است و تحت مدیریت همان تیم اسپانیایی Provec و با همان راکبان انجام میشود.
تفاوتها
با این حال، تفاوتها بین هر دو موتور به وضوح قابل مشاهده است، بهویژه در زمینه شاسی که در آن به راحتی کار نشده و کل شاسی و بازوهای عقب بازطراحی شدهاند. شاسی جدید بهویژه با رنگ قرمز خود به خوبی قابل شناسایی است، اما جالب است که اکنون از یک شاسی لولهای استفاده شده، در حالی که، در مدل پایه ZX-10RR از شاسی آلومینیومی دو تیرک استفاده شده است. این پرسش مطرح است که آیا این انتخاب به دلیل استراتژی بازاریابی برای متمایز بودن است یا اینکه واقعاً شاسی لولهای را بهتر میدانند.
مشخصات فنی
وقتی به مشخصات فنی نگاهی بیاندازید، اوضاع تغییر میکند. KB998R از موتور خطی چهار سیلندر ۹۹۸ سیسی کاوازاکی استفاده میکند. بیموتا هیچ عدد رسمی در این باره اعلام نکرده است، اما میدانیم که ZX-10RR با فعال شدن هوای RAM، به میزان ۲۰۷ اسب بخار و ۱۱۱ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. با توجه به اینکه این موتور از اگزوز آکراپوویچ استفاده میکند، میتوانید انتظار داشته باشید که چند اسب بخار اضافی در KB998R وجود داشته باشد.
از نظر وزن باید منتظر ماند؛ کاوازاکی با وزن ۲۰۷ کیلوگرم آماده به حرکت است، در حالی که، بیموتا وزن ۱۹۴ و ۱۹۵ کیلوگرم را با یک باک بنزین ۱۷ لیتری خالی اعلام کرده است. نسبتهای جعبه دنده نیز همانند قبل باقی مانده و اندازه لاستیک جلو هم مشابه است، اما نشیمنگاه KB998 به میزان ۵ میلیمتر پایینتر است و بیموتا لاستیک عقب عریضتری با اندازه ۲۰۰/۵۵-۱۷ دارد، در حالی که، کاوازاکی لاستیک ۱۹۰/۵۵-۱۷ استفاده میکند.
قطعات باکیفیت مسابقهای مانند سیستم تعلیق Showa BFF با قطر ۴۳ میلیمتر در این مدل حفظ شدهاند. همین امر در مورد کالیپرهای ترمز Brembo M50 نیز صدق میکند، که هنوز از ترمزهای جدیدتر Stylema یا Hypure تولیدکننده ترمز ایتالیایی استفاده نشده است.
امکانات و فناوری های بی موتا KB998 مدل ۲۰۲۵
در بخش امکانات و فناوری های، بی موتا KB998 دارای یک صفحه نمایش TFT از برند کاوازاکی است. در این صفحه نمایش، موتورسواران ورزشی میتوانند تنظیمات شناختهشدهای برای KQS (سیستم تغییر دنده سریع بالا و پایین)، ABS، ترمز موتور قابل تنظیم KEBC، کنترل کشش S-KTRC، کنترل شروع KLCM، دمپر فرمان الکترونیکی Öhlins، چهار حالت رانندگی قابل انتخاب (Sport ،Road ،Rain و Rider mode) و از بسیاری آپشنهای دیگر بهره مند شوند.
بی موتا KB998 Rimini بی موتا KB998 Rimini 2025
source