اولین پیشرانه 3 سیلندر سوپرشارژ جهان برای موتورسیکلت توسط هوندا معرفی شد
هوندا با معرفی جزییات و اطلاعات اولیه درباره اولین موتور سوپرشارژ الکتریکی در تاریخ موتورسیکلت سازی جهان، دنیای موتورسواری را در نمایشگاه EICMA میلان شگفتزده کرده است.
این مفهوم بر روی یک موتور جدید V3 با زاویه ۷۵ درجه و سیستم خنککنندگی مایع قرار گرفته است و از یک موتور الکتریکی برای چرخاندن یک توربین استفاده میکند که چگالی هوا را برای احتراق افزایش میدهد. به طور کلی، این سیستم به عنوان یک سوپرشارژر عمل میکند، هرچند که به جای استفاده از میللنگ موتور، از منبع دیگری تأمین انرژی میشود.
برخلاف توربوشارژرها که از گازهای خروجی برای فشردهسازی هوای ورودی استفاده میکنند، سوپرشارژرها قدرت را از منابع دیگری مانند سیستمهای تسمهای یا دندهای میگیرند. هوندا این مفهوم را با استفاده از انرژی الکتریکی برای ایجاد فشردهسازی هوا یک قدم جلوتر برده است.
با توجه به اینکه کمپرسور توسط یک موتور الکتریکی تغذیه میشود، این طراحی نسبت به سوپرشارژرهای متکی به میللنگ، انعطافپذیری بیشتری دارد. علاوه بر این، به یک اینترکولر نیاز ندارد که به طراحی جمع و جورتری کمک میکند.
مفهوم سوپرشارژر الکتریکی برای صنعت موتورسواری یک نوآوری است، اما در صنعت خودرو جدید نیست. آئودی اولین شرکتی بود که در سال ۲۰۱۷ از طراحی مشابهی در SUV SQ7 TDI خود استفاده کرد، زمانی که یک دمنده الکتریکی را به موتور دیزل V8 چهار لیتری خود متصل کرد.
طراحی آئودی از منبع برق ۴۸ ولتی برای ایجاد چرخش لازم در پروانه و تولید توان مورد نیاز استفاده کرد، سیستمی که به وضوح برای موتور V3 کوچکی مانند هوندا کارایی نخواهد داشت.
اکنون پرسش اینجاست که هوندا با چه توان و قدرتی این سوپرشارژ را به حرکت درمی آورد؟ پاسخ هوندا احتمالاً این خواهد بود که یک باتری اختصاصی برای سوپرشارژر در نظر بگیرد تا باتری اصلی بتواند برای همه عملکردهای الکتریکی معمولی که به طور سنتی انجام میدهد، استفاده شود. این امر با پیشرفت باتریهای لیتیوم-یونی فوق سبک در دهه گذشته ممکن شده است و بسیاری از اضافه وزنهای مرتبط با استفاده از دو باتری را کاهش میدهد.
هوندا به سرعت تأکید کرده است که موتور V3 با سوپرشارژ الکتریکی یک نمونه عملی و در حال کار است و آزمایشهای Bench داخلی، قابلیت آن را ثابت کردهاند. در حالی که این موتور در یک شاسی لولهای فولادی که به طور غیرمعمولی برای هوندا طراحی شده، به عموم نشان داده شده است (بدون تقریباً هر جزء لازم برای کارکرد موتور به جز چرخها، ترمزها و تعلیق)، خبری درباره اینکه این موتور جدید بر روی کدام موتورسیکلت نصب خواهد شد وجود ندارد.
پیشرفت سوپرشارژر الکتریکی به این معناست که موتورهای با ظرفیت کمتر و سوخت پاکتر میتوانند سطوح گشتاور معمولاً مختص موتورهای بزرگتر را تولید کنند، در حالی که، سبکی و اینرسی کاهشیافته موتورهای با حجم کمتر را حفظ میکنند. هوندا اعلام کرده است قصد دارد این مفهوم را در طی پنج سال آینده به تولید برساند. همچنین موتور جدید V3 و سوپرشارژر الکتریکی آن در صورت تولید، اولین نمونه در دنیای موتورسواری خواهند بود.
پیشرانه 3 سیلندر سوپرشارژ موتور سوپرشارژ الکتریکی هوندا موتورسیکلت هوندا هوندا
source