افزایش قیمت خودرو قابل توجیه نیست و مردم دیگر تحمل گرانی ندارند

توجیه افزایش قیمت خودرو
توجیه افزایش قیمت خودرو

شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در خصوص افزایش اخیر قیمت خودرو به اسب بخار گفت: «واقعاً ناراحت‌کننده است که مجدد شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم. تورم و گرانی زندگی مردم را مختل کرده است و گرانی بیش از این، دیگر قابل توجیه نیست.»


تیگو 8 پلاگین


تیگو 8 پلاگین

وی افزود: «خودرو یک کالای مصرفی است و دولت رسالت دارد تا برای مردم رفاه نسبی ایجاد کند. با این توضیح، معنی ندارد که خرید خودرو برای مردم و مخصوصاً جوانان رؤیا شود.»

حسن‌پور در واکنش به نامه چند روز پیش دبیر انجمن خودروسازان به معاون اول رییس‌جمهور در خصوص افزایش ۸۰ درصدی قیمت خودرو گفت: «متأسفانه ما در حال حاضر خیلی عرضه خودرو را شاهد نیستیم و بیش‌تر چیزی که به چشم می‌آید، ارابه مرگ است. مگر قرار است به هر قیمتی، فقط خودرو تولید شود؟ ما خواهان خودروی باکیفیت هستیم نه هر چیزی آقایان صلاح دانستند. مگر می‌شود فقط فکر منفعت تشکیلات خود بود؟ پس رضایت مردم، کجای این موضوعات تعریف می‌شود؟»

نماینده کرمان افزود: «قیمت خودرو باید براساس عرضه و تقاضا تعیین شود و این روند با رقابت سالم و روی کار آمدن شرکت‌های خصوصی و همچنین واردات خودرو شدنی است. نباید همه امکانات را برای دو خودروساز کشور بسیج کرد و در آخر هم در نبود نظارت کافی، خودروی بی‌کیفیت و گران به مردم تحویل داد. در این فضا، مکاتبه کردن برای افزایش قیمت خودرو تا ۸۰ درصد واقعاً جای تأسف و تأمل دارد.»

حسن‌پور خاطرنشان کرد: «مصرف بالای سوخت در محصولات خودروسازان داخلی، صدای همه را درآورده است و از طرفی، این سرمایه گران‌بهای مملکت در حال اسراف است. باید انحصار را در صنعت خودرو بشکنیم تا خودروی کم‌مصرف تولید شود. همچنین باید بگویم که تخصیص سه میلیارد یورو برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۴، رقم پایینی است. باید بازار را اشباع کرد تا قیمت‌ها و البته نیاز مردم منطقی شود.»

وی افزود: «در رابطه با موضوع واردات خودرو، متأسفانه دولت به تعهد خود عمل کرد، در حالی که، فصل‌الخطاب در این راستا باید قانون باشد. زمانی که ما طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو را تصویب کردیم و اجازه واردات خودرو را دادیم، آقای دکتر پزشکیان نماینده بودند و در جریان این تلاش‌ها قرار داشتند و ایشان از مدافعان تصویب این طرح در قالب قانون بودند، از این‌رو انتظار ما از دولت چهاردهم بیش‌تر از گذشته بود.»

نماینده کرمان تصریح کرد: «جای تأسف دارد که حتا هنوز خودروهای کارکرده با نهایت پنج سال سابقه هم وارد کشور نشدند. صنعت و بازار خودرو، ما را نسبت به عملکرد وزارت صمت بسیار گلایه‌مند کرده است. معنی ندارد که مجلس قانونی را تصویب کند و دولت در میدان عمل تن به آن ندهد.»

حسن‌پور اظهار داشت: «این‌که مرتب بگوییم خودرو باید وارد شود، اما به واقعیت نرسد، بی‌اعتمادی در جامعه ایجاد کرده است و می‌کند و مردم به حق ناراحت و معترض هستند. از طرفی، کیفیت خودروهای ساخت داخل بسیار پایین است و تعجب می‌کنم که دولت‌مردان، وزارت صمت و بانک مرکزی نسبت به کشته شدن ۲۰ هزار و ۱۰۰ هزار معلول از هم‌وطنان در جاده‌ها به دلیل کیفیت ضعیف خودروها کم‌توجه هستند.»

وی یادآور شد: «راه نجات صنعت خودروسازی کشور و البته ایجاد رضایت در بین مردم، بسترسازی برای رقابت سالم است که یکی از کارهای مؤثر در این رابطه، واردات است که در مجلس دوازدهم به جد پیگیر آن هستیم و اگر دولت به روال کنونی ادامه دهد، با قدرت اهرم‌های نظارتی خود را وارد کار خواهیم کرد.»

مصاحبه‌کننده: محمد آیتی

source

توسط khodrocamp.ir