دومین رویداد فرصتهای نوآوری و فناوری (کیتونکست) برگزار شد
به گزارش اتومبیل فارسی دومین رویداد فرصتهای نوآوری و فناوری کرمان موتور صبح روز چهارشنبه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این مراسم که صنعتگران و دانشگاهیان و همچنین مدعوین کرمان موتور حضور داشتند سید محمد موسوی معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت این دست رویدادها را ظرفیت نهفته دانشگاهها توصیف کرد و با اشاره به پایهگذاران صنعت خودرو یاد آنان را گرامیداشت.
موسوی با اشاره به دستاوردهای صنعت خودرو گفت: مشکلات مالی و تامین ارز و تحریمها، در فعالیت تمام صنایع از جمله صنعت خودروسازی اثرگذار است؛ اما قطعه سازان و تولیدکنندگان با تمام موانعی که وجود دارد، در حال تولید و تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز هستند.
موسوی: 860 هزار میلیارد تومان منابع مالی در صنعت خودرو در گردش است
معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات با قبول اثرگذاری تحریمها بر صنعت خودرو و قطعهسازی ادامه داد: حدود ٨۶٠ همت منابع مالی در حوزه خودروسازی در چرحش است که عدد بزرگی است و در کنار آن سهم ١٢ درصدی صنعت خودرو در ارزش افزوده کشور و رتبه ١۶ کشور ایران در جهان برای صنعت خودروسازی نشان دهنده اهمیت و البته پیشرفت این صنعت است.
معاون صنایع و تجهیزات وزارت صمت ادامه داد: بر اساس دادههای موجود، نیاز امروز کشور تولید حدود یک و نیم میلیون دستگاه خودرو در سال است. یک زمانی تنها ایران خودرو و سایپا بودند به یاد دارم که در خط تولید سمند برای تولید هزار دستگاه جشن میگرفتند و تولید این عدد خودرو بسیار با ارزش بود اما امروز این اعداد چندین برابر شده است. امروز با گسترش صنعت خودروسازی در ایران و افزایش فعالیت و تولید، مونتاژکاران نیاز به تغییر اسم دارند و داخلی سازی بالای ۶٠ درصد تولید خودروها واقعا قابل تحسین است و به همین دلیل است که نمیتوانیم دیگر مثل دهههای گذشته، مونتاژکاران را تنها یک مونتاژکار خودرو بدانیم و سهم آنها در صنعت خودروسازی افزایش یافته است.
سید محمد موسوی با توضیح این موضوع که حجم بالای قطعه سازی و تولید که در صنعت خودروی امروز کشور وجود دارد، نیازمند حمایت است، ادامه داد: باید رویکرد و نوع نگاه به این صنعت تغییر کند، دانشگاهها باید برای کمک به صنایع قدم بردارند و تغییراتی را رقم بزنند که امروز با تلاشها و کمک کرمان موتور شاهد این تغییرات هستیم که این اتفاقات مثبت باید تکرار شود و گسترش یابد.
وی ادامه داد: راهکار این موضوع، اعمال بعضی از حمایتهای درست و به جا است که باید به بهترین شکل و البته فکر شده انجام شود و حتی نیاز است که بعضی از حمایتهایی که وجود دارد، حذف شود.
موسوی در پایان با تشکر از مدیران کرمان موتور و روسای دانشگاه شریف، گفت: امیدوارم بتوانیم به بهترین شکل ممکن از این فرصتها استفاده کنیم که بتوانم روزبهروز در این صنعت پیشرفتهای چشمگیری را مشاهده کنیم.
سید محمد موسوی با اشاره به تحریمهای گسترده توضیح داد: در زمان جنگ تحمیلی، آن محدودیتهای شدیدی که وجود داشت، باعث پیشرفتهای بسیاری شد که در تاریخ ثبت شده است: اما امروز نیز باید بتوانیم از تحریمهای زیادی که در تمام صنایع وجود دارد، فرصت بسازیم و از حداکثر ظرفیتهای داخلی استفاده کنیم و بهترین محصولات را با بالاترین کیفیت تولید و عرضه کنیم.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف : امیدواریم بتوانیم شاهد پیشرفت خودرو ایرانی باشیم
در بخش دیگری از این رویداد که با عنوان کیتونکس شناخته میشود معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف، با اشاره به پیشتازی صنعت خودرو در جهان و رشد توامان علم و صنعت خودرو گفت: از حدود ٢٠٠ سال پیش که علم به صورت چشمگیری گسترش پیدا کرد، صنعت خودرو هم شکل گرفت و تا امروز که به حد کمال رسیده است و مسیر پیشرفت آن شیب زیادی پیدا کرده است.
حدادپور در ادامه تاکید کرد: امروز با نوآوریهای علم و تکنولوژی، صنعت خودرو نیز پیشرفتهای چشمگیری داشته و در سالهای آینده شاهد گسترش خودروهای برقی، خودران و خودروهای متصل خواهیم بود که در دهههای گذشته تنها صحبتها و تحقیق درباره این موضوع وجود داشت؛ اما امروز شاهد تولید انبوه این خودروهای پیشرفته هستیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف توضیح داد: پیشرانههای جدیدی نیز در دنیا در حال توسعه و طراحی است که امیدواریم بتوانیم از آنها با بهترین شکل و کیفیت در داخل کشور نیز استفاده کنیم؛ همانطور که امروز شاهد بهروزترین خودروهای برقی در سطح خیابانهای کشور هستیم که تا سال گذشته هیچ نمونهای از آنها در کشور وجود نداشت. خداروشکر تمام پتانسیلهای مورد نیاز استفاده از پیشرانههای بهروز دنیا در کشور وجود دارد؛ که به این مسئله امیدواریم که بتوانیم از حداکثر توان علمی و فناوری کشور، در زمینههای مختلف در این موضوع استفاده کنیم.
وی در ادامه گفت: با تصمیمگیری درست و حساب شده در سطح گسترده نیز میتوانیم از صنایع مقدم در کشور باشیم. دانشگاه شریف و سایر دانشگاههای کشور محل ورود استعدادها و نخبگان کشور هستند که پتانسیلهای بسیاری در این محلهای آموز عالی وجود دارد. میتوانیم از ظرفیتهای علمی و تجربی حدود ١٠ هزار دانشجو و چند صد استاد، از استادان برتر دانشگاهها را برای پیشرفت صنعت خودروسازی استفاده کنیم و ظرفیتهای اکوسیستم آموزشی و پژوهشی کشور در بهترین مسیر و با روشهای صحیح مورد استفاده قرار دهیم.
حدادپور در پایان با اشاره به پیشرفتهای اخیر صنعت خودروسازی در استفاده از تکنولوژی روز دنیا بیان کرد: با آرزوی فرارسیدن روزهایی که در هنگام استفاده از خودروهای ایرانی، بهترین تکنولوژیها با بالاترین کیفیت در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد و خودروهای ایرانی در بازار با خودروهای روز دنیا رقابت کند.
معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور: کرمان موتور بر سه پلتفرم متفاوت در حال تحقیق و توسعه است
در بخش دیگری از این رویداد مهم صنعت خودرو در دانشگاه و پیوند این دو، ابوالفضل خلخالی معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور به تشریح اقدامات شرکت کرمان موتور درحوزه نوآوری های جدید پرداخت.
معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور خاطرنشان کرد: ما تمامی اقدامات لازم را در شرکت پیوند بخش صنعت و دانشگاه طراحی واجرایی کردیم و رویداد امروز نماد عینی تحقق تعامل ما با بخش علمی کشور است که امیدواریم مستمر و پیوسته باشد.
وی در ادامه با ارائه گزارشی از فعاليتهايی مجموعه كرمان موتور گفت: ما در بخش R&D يا توسعه محصول، بيشترين ارزش افزوده را داريم و در قسمت پروداكشن كه توليد محصول است، كمترين ارزش افزوده را داريم كه بر همين اساس كشورهای توسعهيافته به اين سمت رفتهاند كه پروداكشن را در ساير كشورها انجام می دهند و توسعه محصول كه قسمت نرم موضوع است را در داخل كشور خودشان انجام می دهند و اين موضوع توسط مديران ارشد شركت كرمان موتور شناخته شده، هدفگذاری شده و اميدواريم با كمك شما و همه عزيزان اين اتفاق بتواند بيفتد و ما واقعا به این نقطه برسیم كه بتوانيم توسعه محصول را به زنجيره ارزش خودروسازی در شركت كرمان موتور اضافه كنيم.
وی افزود: در شركت كرمان موتور ما سه تا پلتفرم اصلي را داريم. پلتفرم PS1 كه اولين پلتفرم خودروی سواری ما است و بر روي اين پلتفرم سه محصول در سه كلاس مختلف داريم که دو تا مگاپلتفرم خودروی سواری كوچك و متوسط KP1 و مگاپلتفرم KP2 كه خودروی سواري بزرگ است.
خلخالی تاکید کرد: هر كدام از اين پلتفرمها 15 سال قرار است كار كنند و محصولاتی كه بر روی اين پلتفرمها عرضه می شوند، با عمر پنج سال در نظر گرفته شدهاند. پلتفرم PS1 در سه تايپ بدنه سدان،هاچ بك و SUV عرضه خواهد شد و سه نوع پاورترین بنزينی،هيبريدي و فول الكتريك را روي اين پلتفرم در نظر گرفتهايم و در دو نوع تيپ استاندارد و فول آپشن هم عرضه خواهد شد.
معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور گفت: در پلتفرم KP1 ما چهار نوع بدنه سدان،هاچ بك، كوپه و SUV را داريم، پاورترينش دوباره بنزينی، هيبريدی و فول الكتريك است و به لحاظ آپشن هم استاندارد و فوق آپشن را داريم. در پلتفرم KP2 ما سه نوع بدنه سدان، SUV و NPV را داريم؛ به لحاظ پاورترين، بنزينی، PHEV، EV و HEV را مدنظر قرار داديم و دو نوع سيستم تحرك خودرو كه 4wheel drive و 2wheel drive هست يا همان تركشن از جلو هست را در نظر گرفتيم كه در دو نوع آپشن استاندارد و فوق آپشن هم ارائه خواهد شد و به صورت segmentation بازار از نقطه نظر ابعادی و قيمتی، محصولات پلتفرمهای ما، KP1، PS1 و KP2 در اين اسكتين باند قابل مشاهده هستند. به لحاظ زنجيره تامين، هدف سبد محصولات ما اين است كه 30 درصد زنجيره تامين، قطعات وارداتی باشند و 70 درصد داخلیسازی انجام شود.
وی تاکید کرد: ما الان متوسط نزديك به 40 درصد داخليسازیرداريم و در پلتفرم PS1 ما بر اساس آخرين دفترچه داخلیسازی، 68 درصد داخليی سازی داريم كه اين عدد دارد به بالای 70 درصد نزديك ميشود.
خلخالی خاطرنشان کرد: در سبد محصولاتمان به لحاظ محصولات داخلی و مونتاژ يا وارداتي، 80 درصد محصولاتمان هدفگذاري اين است كه محصول بومي و محصول ايرانی باشد و 20 درصد محصولات مونتاژی باشد. به لحاظ قوای محركه، 10 درصد هدف محصولات برقی است و 30 درصد قوای محركه هيبريدي و 60 درصد هم قوای محركه بنزيني. اين اهداف برای برنامه توسعه هفتم كه تا پايان سال 1407 هست، در نظر گرفته شده است.
وی گفت: ما در بخش توسعه قوای محركه بنزينی كممصرف، كاهش مصرف سوخت 20 درصدی را هدف قرار داديم، ميزان ساخت داخل 70 درصد، تيراژ توليد ساليانه 250 هزار دستگاه و درصد سبد محصولات عمومي كرمان موتور 60 درصد است. قواي محركه برقی، كاهش مصرف سوخت صددرصدي را شامل خواهد شد و 70 درصد ساخت داخل خواهيم داشت و تيراژ توليد ساليانهمان هم 25 هزار دستگاه است و درصد سبد محصولات بومی كرمان موتور هم 10 درصد را شامل خواهد شد.
معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور خاطرنشان کرد: در مورد قوای محركه هيبريدی، كاهش مصرف سوخت 35 درصدي را هدف قرار داديم و ميزان ساخت داخل 70 درصد، تيراژ توليد ساليانه 125 هزار دستگاه و درصد سبد محصولات بومي كرمان موتور 30 درصد خواهد بو و به لحاظ وضعيت هر كدام از اين پروژههايی كه عرض كردم، ما در پلتفرم PS1، محصول ايگل بنزينی را به صورت كامل توسعه داديم و فرايند هولگيشن برای اين محصول طی شده و آماده عرضه به بازار است، فرايند فروشش آغاز شده و اولين محصول ايرانی شركت كرمان موتور هست كه بر پايه پلتفرم PS1 عرضه ميشود.
وی افزود: همزمان ما بر روی پلتفرم PS1، محصول PS12 را داريم كه تحت عنوان شادو معرفی شد به لحاظ ساخت نمونهها، ما بالای 75 درصد تا اين لحظه پيشرفت داشتيم و انشاءالله نمونههای توليد آزمايشی مان در اسفندماه امسال توليد ميی شوند، اما با فرض فرايندهای تست و همولوگیشن و فرايندهای مربوطه، در شهريورماه سال آينده محصول PS12 برای ورود به بازار آماده ميشود و تجاری سازياش انجام خواهد شد.
معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور در ادامه گفت: بر روی پلتفرم PS1 يك محصول برقی را در حال حاضر عرضه كرديم و در حال انجام فرايندهای هوليگيشن است كه يك محصول كاملا فول الكتريك است و در بخشهای مختلفش با كمك شركتهای ايراني اين فرايند توسعه پيدا كرده و اين پلتفرم كاملا پلتفرم بومي است و ما به تمام بخشهای مختلف اين پلتفرم مسلط هستيم و از حمايتهای معاونت علمي رياست جمهوری هم در توسعه اين محصول بهرهمند بوديم.
خلخالی تاکید کرد: همزمان ما برای پلتفرم PS1 يك محصول هيبريد را توسعه داديم كه اين محصول هم تحت عنوان خودروي ايگل هيبريدي تا 35 درصد كاهش مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت، از تكنولوژی DHD استفاده ميكند و در حال حاضر 40 درصد اين پروژه پيشرفت دارد و انشاءالله تا پايان سال آينده فرايند تجاریسازی اش و ورود به بازارش انجام خواهد شد.
معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور تصریح کرد: بر روی پلتفرم KP2 ما توسعه اولين محصول را شروع كرديم كه محصول KP21 است كه يك محصول شاسی بلند است در رِنج سواری بزرگ به صورت SUV و فرايندهای طراحی استايلش انجام شده، نمونههای گِلياش در حال ساخت است و فرايند طراحی مهندسیاش هم در حال آغاز است.
خلخالی گفت: ما در بخش قوای محركه بنزينی كممصرف يك موتور 1500 سی سی داريم كه 70 درصد داخلی سازیاش انجام شده و در حال حاضر با تعريف پروژههای فناورانه در حال ارتقای اين موتور هستيم، به گونهای كه مصرف سوخت آن به صورت قابل توجهی كاهش پيدا خواهد كرد و آلايندگی هايش هم بر اين اساس كاهش خواهد داشت. بر اين اساس اگر در پايان برنامه توسعه هفتم را در نظر بگيريم كه سال 1407 هست، ما به 500 هزار دستگاه توليد دست خواهيم يافت كه از اين قسمت بر اساس تقسيمبندی كه عرض كردم، يك بخشی، حدود 20 درصدش متعلق خواهد بود به محصولات CKD و الباقی كاملا محصولات ايرانی است كه روي پلتفرمهاس SP1، KP1 و KP2 در سه تيپ قوای محركه برقي، هيبريدی و بنزينی كممصرف عرضه خواهد شد. بر اين اساس ما انتشار سه و دو خودمان حدود 40 درصد كاهش پيدا می كند و به حدود 105 گرم در كيلومتر خواهيم رسيد و ميزان ساخت داخلمان هم 70 درصد می شود و می توانبم شاهد رشد در GDP ملیمان به اندازه نيم درصد با كمك شركت كرمان موتور شويم.
وی درباره اما برنامه های شرکت کرمان موتور درباره زيست بوم توسعه فناوري صنعت خودرو اظهار کرد: ما با همكاری معاونت محترم علمي رياست جمهوری فرايندهای مختلفی را تعريف كرديم كه بتوانيم در زيست بوم فناوري كشور نقشآفرينی خودمان ر را داشته باشيم و در بخشهاي مختلف ميتوانيم اين كار را انجام دهيم ويكي از مهمترين گامهايي كه در اين راستا برداشتيم، تشكيل صندوق سرمايهگذاري خطرپذير CVC هست كه در حال انجام است اين فرايند و بر اين اساس از شركتهاي دانش بنيان و استارتاپها و شركتهاي فناور حمايت خواهيم كرد.
معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور با بیان اینکه براي توسعه فناوری هايی كه مورد نياز شركت كرمان موتور است حمايت از محصولات فناورانه شركتهای دانش بنيان با TRL سطح پنج تا هشت هدفگذاری شده افزود: انعقاد قراردادهای تحقيقاتی با دانشگاهها موردنظر قرار گرفته است و تاسيس دفاتر فناوری در دانشگاهها و پژوهشكدهها در دستور کار ماست و بر اين اساس ما يك مركز توسعه نرمافزار در دانشگاه شريف راهاندازی كرديم.
خلخالی تصریح کرد: ما در حوزه توسعه نرمافزارهای خودرويی يك برنامه مشتركی را با همكاری دانشگاه صنعتی شريف هدفگذاري كرديم كه در اين راستا يك مركز توسعه نرمافزار در داخل دانشگاه شريف راهاندازی شده و امروز رسما افتتاحيه اين مركز هم محسوب می شود.
معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور خاطرنشان کرد: اين مركز تحت عنوان مركز متا با كمك دانشگاه صنعتی شريف و شركت كرمان موتور راهاندازی خواهد شد و تمامی نرمافزارهای مرتبط با خودرو در اين مركز هدفگذاری ميشوند و توسعهشان انجام خواهد شد.
خلخالی با بیان اینکه يكی از مهمترين بخشهايی كه آينده يا حال حاضر صنعت خودرو را به خودش اختصاص می دهد، شبكه برق و الكترونيك و سيستمهای كمككننده است تاکید کرد: ما در اين حوزه برای همکاری با شركتهای دانشبنيان، فناور و شركتهای توليدی داخل كشور كه بتوانند در حوزه سنسورها، كلاسترهاي ديجيتال، هاچبك اتوماتيك و تك تك يونيك كنترلرها، همچنين بحثهاي مربوط به IVI را بتوانند دنبال كنند و ساپورت كنند، اعلام همكاری کردیم.
وی گفت: در قسمت شاسی و بدنه امروز كاهش وزن بدنه خودرو يكي از مسائل و موضوعات بسيار مهم در صنعت خودرو است و ما در اين حوزه استفاده از آلومينيوم و تكنولوژيهایمرتبط با آلومينيوم در ساخت بدنه، مثل گيگاكستينگ و مگاكستينگ را هدفگذاری كرديم و بايد به اين سمت برويم كه در تكنولوژيهای بدنه استفاده شود.
معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور اظهار کرد: در قسمت سختافزارهای خودرويي، بحثهای مربوط به صندلیها با كنترلدرهای مختلف و تجهيزات رفاهی كه صندلیها دارند مثل حركتهای برقی و ساير امكاناتی كه دارند و ايربگهايی كه در بخشهای مختلف خودرو استفاده ميشوند ما آماده همکاری با نهادهای علمی و صنعتی هستیم.
خلخالی در پایان گفت:،اميدوارم اين برنامه و رویدار امروز بتواند واقعا در شناسايی افراد، همچنين شركتها و ظرفيتهايی كه در داخل كشور داريم به ما كمك كند از این رو ما آماده ايجاد ارتباط با تمامی شرکت ها و صنایع خودرویی هستیم.