معرفی محصولات ایران خودرو و سایپا در سه سال اخیر


رپورتاژ – بخش عمده بازار خودروی ایران در اختیار دو خودروساز بزرگ کشور، یعنی ایران خودرو و سایپا است. این دو خودروساز، هم محصولات تماما داخلی را عرضه می‌کنند و هم با کمک شریک تجاری، خودروهای مونتاژی را ارائه می‌دهند. اخیرا نیز با آزاد شدن واردات خودرو، هر دو خودروساز در زمینه واردات نیز فعالیت داشته و محصولاتی را در بازار عرضه کرده‌اند. بنابراین باید گفت که محصولات ایران خودرو و سایپا به سه دسته کلی داخلی، مونتاژی و وارداتی تقسیم می‌شوند.


ایران خودرو و سایپا همچنین خدمات پس از فروش خوبی را برای محصولات مونتاژی و وارداتی ارائه می‌دهند و بنابراین نگرانی بابت خرید خودرو خارجی نخواهد بود.


تغییرات قیمت خودرو در سه سال اخیر، بسیار قابل توجه بوده و با نوسانات شدیدی همراه بوده است. به طور کلی، قیمت خودرو نسبت به سه سال اخیر افزایش چند برابری داشته است. عوامل موثر بر افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو شامل موارد زیر است:


  •  افزایش هزینه‌های تولید: افزایش قیمت مواد اولیه، دستمزد کارگران و هزینه‌های سربار، باعث افزایش هزینه‌های تولید خودرو شده است.

  •  تغییرات در مدل‌های خودرو: معرفی مدل‌های جدید با امکانات بیشتر، به طور معمول با افزایش قیمت همراه است.

  • افزایش تقاضا: به دلیل محدودیت عرضه خودرو و افزایش تقاضا، قیمت‌ها در بازار آزاد به شدت افزایش یافته است.

  • کمبود قطعات: تحریم‌ها و مشکلات تأمین قطعات، باعث کاهش تولید و افزایش تقاضا نسبت به عرضه شده و در نتیجه به افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

  •  سیاست‌های دولت: سیاست‌های دولت در حوزه خودرو، از جمله طرح‌های فروش مختلف و دخالت در قیمت‌گذاری، بر نوسانات بازار تأثیرگذار بوده است.


و …


هر دو خودروساز بزرگ کشور، سایپا و ایران خودرو، به شدت تحت تأثیر این نوسانات قیمتی قرار گرفته‌اند. قیمت روز خودرو در این دو شرکت به طور مداوم افزایش یافته و در برخی موارد، با افزایش چند برابری روبرو شده است.


به هر حال هر دو خودروساز طی سه سال اخیر محصولات جدیدی را به بازار کشور عرضه کرده‌اند، که در این متن قصد داریم با آن‌ها آشنا شویم.


معرفی محصولات ایران خودرو و سایپا در سه سال اخیر


محصولات سایپا در سه سال اخیر:


شرکت سایپا در سه سال اخیر قدم مهمی را در راستای تنوع محصولات خود و افزایش کیفیت آن‌ها برداشته است. این شرکت علاوه بر آغاز واردات، سبد محصولات داخلی خود را نیز گسترش داده است.


اطلس: می‌توان گفت این خودرو نسخه‌ای جدیدتر و به روزتر از سایپا کوییک است که با طراحی جدید جلوپنجره، چراغ‌های جلو و عقب، سپرهای جدید و رینگ‌های آلومینیومی همراه است. اطلس از همان موتور M15 موجود در کوییک استفاده می‌کند، که قدرتی در حدود 90 اسب‌بخار تولید می‌کند. این خودرو در دو نسخه با گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه می‌شود. مصرف سوخت آن در حالت ترکیبی حدود 6 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. قیمت ماشین اطلس در کارخانه 416 و در بازار حدود 518 میلیون تومان است.


سهند: سایپا سهند یکی از جدیدترین محصولات گروه خودروسازی سایپا است که با هدف جایگزینی ساینا و ارتقای سطح کیفی و طراحی خودروهای این شرکت تولید شده است. این خودرو روی پلتفرم X200 سایپا ساخته شده و در کلاس خودروهای سدان کوچک قرار می‌گیرد و به تازگی تحویل داده شده است. سهند از موتور M15+ استفاده می‌کندريال که قدرتی در حدود 90 اسب بخار دارد. قیمت خودروی سهند در اواخر مهر حدود 467 میلیون تومان اعلام شده است.


شاهین پلاس اتوماتیک: چند سالی است که خودروی شاهین توسط شرکت سایپا عرضه شده است و با استقبال خوبی از سوی خریداران همراه بود. اکنون این محصول با بهبود فنی قابل توجهی همراه بوده و همین موضوع باعث شده تا مزیت‌های بیشتری نسبت به نسخه‌های معمولی شاهین اتوماتیک داشته باشد. یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی 16 سوپاپ تنفس طبیعی وجود دارد، که 111 اسب‌بخار قدرت و 150 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته هماهنگ شده است.


برای مشاهده قیمت روز تمام خودرو میتوانید به وب سایت زیر مراجعه کنید :


https://bama.ir/price


معرفی محصولات ایران خودرو و سایپا در سه سال اخیر


محصولات ایران خودرو در سه سال اخیر:


ایران خودرو در سال‌های اخیر، با هدف افزایش تنوع محصولات و بهبود کیفیت، خودروهای جدیدی را روانه بازار کرده است. برخی از مهم‌ترین محصولات معرفی شده توسط ایران خودرو در این بازه زمانی عبارتند از:


تارا: این سدان اولین بار در سال 1400 عرضه شد. تارا از موتور TU5P استفاده می‌کند که قدرتی در حدود 113 اسب بخار دارد. این موتور نسبت به موتورهای قبلی ایران خودرو، بهینه‌تر است و مصرف سوخت کمتری دارد. تارا در دو نسخه با گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه می‌شود. قیمت تارا دنده‌ای در این سال‌ها نوسانات زیادی به همراه داشته و در حال حاضر قیمت حدودی آن در بازار در حدود 750 میلیون تومان است.


پژو 207 ام سی: مهم‌ترین نکته درباره این خودرو، استفاده از موتور تیوفایو پلاس و گیربکس شش سرعته اتوماتیک است، که خروجی آن را بهبود داده. ظاهر این محصول نیز متفاوت بوده و در رنگ‌های سفید و مشکی با ترکیب رنگ قرمز عرضه می‌شود. این محصول نیز نوسانات زیادی را از زمان عرضه‌اش تجربه کرده و اکنون قیمت روز خودرو 835 میلیون تومان است. قیمت این محصول در بازار حتی تا نزدیکی یک میلیارد تومان نیز اوج گرفته بود.


هایما 8S: هایما 8S یک کراس‌اوور چینی با طراحی مدرن و امکانات رفاهی بالا است، که در ایران خودرو مونتاژ می‌شود. این خودرو دارای موتور توربوشارژ، گیربکس اتوماتیک CVT، سقف پانوراما و امکانات ایمنی پیشرفته است. هایما 8S به دلیل طراحی جذاب و امکانات رفاهی بالا، مورد توجه بسیاری از خریداران قرار گرفته است. قیمت این محصول در کارخانه 1.37 میلیارد تومان و در بازار حدود 1.9 میلیارد تومان است.


تغییرات قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در سه سال اخیر، نشان‌دهنده ناپایداری بازار خودروی ایران است. برای کنترل این نوسانات و ایجاد ثبات در بازار، نیاز به اقدامات جدی از سوی دولت، خودروسازان و سایر مسئولان است.

source

توسط khodrocamp.ir