زیان ایران خودرو و سایپا برابر با 900 هزار دستگاه دنا یا 1.1 میلیون دستگاه شاهین

مقایسه سایپا شاهین و دنا پلاس توربو دنده ای
مقایسه سایپا شاهین و دنا پلاس توربو دنده ای

مجموع  زیان انباشته و بدهی غول های جاده مخصوص به سیستم بانکی و زنجیره تأمین به 500 همت رسیده است. این عدد مانع از افزایش تولید و برآورده شدن نیاز بازار خودرو شده است. در واقع، زیان ایران خودرو و سایپا برابر با ۹۰۰ هزار دنا پلاس توربو اتوماتیک یا ۱.۱میلیون شاهین به قیمت کارخانه است.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، مجموع زیان و بدهی ایران خودرو و سایپا به رقمی حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. نیمی از این رقم به زیان انباشته و نیمی دیگر به بدهی آن‌ها به سیستم بانکی و زنجیره تأمین مربوط می شود. این عدد غیر از رانت توزیع شده در بازار است.


مدیسه


مدیسه

در این شرایط یک پرسش این است که چرا خودروسازان دچار چنین بدهی و زیانی شده اند و پرسش دیگر این است که آیا در حال حاضر راه چاره ای برای برون رفت از این وضعیت وجود دارد؟ آیا در شرایط فعلی دولت توان آزادسازی قیمت ها را دارد یا باید به طور تدریجی فاصله بازار و کارخانه را کم کند؟

در خصوص پرسش ابتدایی به طور قاطع این وضعیت را باید نتیجه مدیریت دولتی و غیر اقتصادی این دو خودروساز دانست. البته چندی پیش کمیسیون صنایع و معادن مجلس مدیران عامل این دو شرکت را به دلیل ناکارآمدی مدیریتی و نارضایتی از کیفیت محصولات به مجلس احضار کرده بود.

در هر صورت، این وضعیت همچنان ادامه دارد و آن‌گونه که شرایط ایجاب می کند به نظر می رسد که نمی توان به خروج سریع از موقعیت فعلی امید چندانی داشت. این مسئله به منزله افزایش میزان زیان انباشته و بدهی، کاهش تولید، کاهش عرضه و پابرجا بودن ناترازی بازار تلقی می شود.

با این حال شاید متولیان به دلیل مشغله های بسیار زیاد، درک زیادی از این رقم نداشته باشند. بنابراین بد نیست برای فهم بهتر اثر سیاست گذاری ها، مجموع این زیان و بدهی را به قیمت کارخانه دو محصول میان قیمت ایران خودرو و سایپا تقسیم کنیم.

اگر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بر قیمت ۵۴۵ میلیون تومانی دنا پلاس توربو اتوماتیک تقسیم شود، به عدد گردشده ۹۰۰ هزار دستگاه می رسیم. این عدد با احتساب قیمت ۴۴۰ میلیون تومانی شاهین G سایپا حدود ۱میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه می شود. اگر قیمت بازار این دو محصول را نیز در نظر بگیریم معادل ۵۰۰ هزار دستگاه دنا و ۶۵۰ هزار دستگاه شاهین جی خواهد شد.

نوع نگاه به این دو خودروساز و سیاست گذاری های عوام فریبانه، نه تنها باعث تسهیل خرید خودرو برای گروه های هدف نشده است، بلکه آن‌ها را فرسنگ ها از خواسته خود دورتر هم کرده است. به بیان ساده تر، این سیاست گذاری ها، ظرفیت تولید حدود یک میلیون دستگاه خودرو را دود کرده و از بین برده است. تصور کنید اگر این تعداد خودرو به بازار تزریق می شد، آیا تقاضای انباشته و ناترازی همچنان به عنوان یک معضل وجود داشت؟

source

توسط khodrocamp.ir