اعتراض پزشکیان به قیمت بنزین/ قیمت تمام شده بنزین 8 هزار تومان

اعتراض پزشکیان به قیمت بنزین
اعتراض پزشکیان به قیمت بنزین

برای دومین بار در دو ماه اخیر، رئیس جمهور در خصوص قیمت بنزین موضع گیری کرد و اصلاح یارانه انرژی را یکی از چالش های موجود اعلام کرد.


آریزو 8


آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، مسعود پزشکیان که برای دفاع از لایحه بودجه امروز (۱ آبان ۱۴۰۳) در صحن علنی مجلس حضور یافته است، با اشاره به این‌که از نکات برجسته لایحه بودجه واقع‌بینی در اعداد و ارقام است، هزینه تمام شده بنزین را ۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: «یکی دیگر از چالش های موجود، اصلاح در یارانه های انرژی است. میزان مصرف بنزین ۴۰ درصد بالاتر از سال ۱۳۹۸ است. این در حالی است که درآمد ملی بسیار کم‌تر از این است.»


مدیسه


مدیسه

وی ادامه داد: «امروز هزینه تمام شده بنزین بدون لحاظ قیمت نفت که شامل هزینه پالایش، هزینه حمل فرآورده و هزینه جایگاه داراست؛ حدود ۸۰۰۰ تومان است.»

بنزین وارداتی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان

رئیس جمهور اضافه کرد: «امسال حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان و در صورت ادامه وضع موجود در سال آینده باید ۱۳۰ هزار میلیارد تومان واردات بنزین انجام شود و هر لیتر بنزین وارداتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه دارد.»

پزشکیان تأکید کرد: «در حقیقت مشارکت، همدلی همراهی و همه سیاست گذارن و مجریان و فرهنگیان جامعه را می طلبد تا بتوانیم ناترازی ها را به نفع محرومان، نفع جامعه و به نفع حاکمیت نسل آینده اصلاح کنیم.»

سخنان امروز رئیس جمهور در واقع دومین اعتراض وی به قیمت بنزین طی یک ماه گذشته به شمار می آید. یارانه بنزین هیچ منطقی ندارد.

پزشکیان در اوایل شهریور در مراسم معارفه وزیر اقتصاد نیز با انتقاد از پرداخت یارانه بنزین گفت: «هیچ منطقی وجود ندارد که دولت بنزین را با دلار آزاد وارد کند و با قیمت سوبسیدی به مردم بفروشد.»

وی تصریح کرد: «آیا علم اقتصاد، دانشمندان و تجربه بین‌المللی این حرف را از ما قبول می‌کند که بنزین را با دلار آزاد بخریم و به قیمت یارانه‌ای به مردم بفروشیم؟!»

رئیس جمهور با بیان این‌که اقتصاددان‌های ما باید به این سیاست‌های نادرستی که اجرا می‌کنیم اعتراض کنند، تأکید کرد: «وقتی دولت پول گندم، دارو، نهاده‌های دامی و حقوق بازنشستگان را ندارد چرا باید بنزین را مثلاً ۵۰ تومان بخرد و ۱۰ تومان بفروشد؟!»

پزشکیان اضافه کرد: «این کار خلاف نظرات کارشناسی است و من تصور نمی‌کنم هیچ انسان آگاه و دغدغه‌مندی این نوع سیاست و این نوع نگاه را بپذیرد. با توجه به این سخنان به نظر می رسد که اصلاح یارانه انرژی به صورت جدی در دستور کار قرار دارد. البته چندی پیش دولت و مجلس اعلام کردند که برنامه برای افزایش قیمت بنزین ندارد.»

البته برخی معتقد هستند که تولید خودروهای پرمصرف دلیل بالارفتن میزان بنزین است و برخی دیگر نیز معتقدند که ابتدا باید شرایط اقتصادی بهبود پیدا کند. یا این‌که اگر قرار است دولت براساس فوب و با محاسبه دلار قیمت بنزین را اصلاح کرده و افزایش بدهد، پیش از آن لازم است که درآمدها را نیز با نرخ ارز یکسان سازی کند.

با این حال، هنوز به صورت رسمی درخصوص افزایش قیمت بنزین اظهارنظری صورت نگرفته است، اما باید دید که دولت با همراهی مجلس چگونه می خواهد چالش اصلاح یارانه های انرژی را رفع کند. آیا پرداخت یارانه به اشخاص یا واریز سهمیه بنزین جزئی از این راه کارها خواهد بود؟

source

توسط khodrocamp.ir